Voeding op z'n kant

vbimport

Goedenmiddag,

Ik ben bezig met een houten behuizing voor mijn thuis-server(tje). Dit zou een liggende kast moeten worden met aparte kamers voor moederbord, harde schijven en voeding.

Vanwegen wat ruimtegebrek (mijn ontwerp is al vrij grof, maar het moet geen bureau worden) wil ik de voeding op z’n kant inbouwen. Ik vraag me alleen af of dit mogelijk is, of er nadelen aan kleven, etc…

Ik heb een OCZ StealthXStream 500W voeding met een 120mm ventilator. In (de voor mij bekende) ATX kasten is deze voeding te monteren met ventilator aan bovenzijde, of aan onderzijde. Wat ik dus wil is deze op z’n kant monteren, zodat zowel de intake als de exhaust horizontaal verloopt.

Ik heb OCZ gemailt en deze reageerde met de tekst: “Yes, it needs to be mounted”. Hier schiet ik dus geen klap mee op.

Daarom de vraag of jullie hier ervaring mee hebben, of het bekend is dat de levensduur hieree verkort word, etc… Ik kan het me niet echt voorstellen, maar toch.

bvd,
René

Als je de voeding op z’n kant plaatst dan verandert dit op zich niks aan de werking of levensduur. Wel moet je natuurlijk opletten dat je nog voldoende “air flow” hebt en er dus niets de intake of exhaust (deels) afdekt. In het algemeen moet je in het geval van een houten behuizing sowieso veel meer rekening houden met een goede airflow. Hout is een heel goede thermische isolator dus alle warmte die je PC genereert zal via ventilatie moeten afgevoerd worden (dit in tegenstelling tot een metalen case die ook via de wanden warmte afgeeft aan de omgeving).