Voeding kapot wat nu?

vbimport

Gisteravond is mijn voeding kapot gegaan. Het was een 230 Watt ATX voeding waarbij het volgende gold : +3.3 – 10 A , +5 --19A , +12 – 8A , +5VSB – 1A , -5 – 0,5A , -12 – 0,5A

Nu heb ik ff rondgekeken en ben op www.alternate.nl gekomen, daar bieden ze een ATXvoeding aan van 300 Watt. (hierbij liggen de amperages wat hoger, bijvoorbeeld bij -5V – 1.5A)
Mijn vraag is nu kan ik gewoon die voeding plaatsen, of moet ik er 1 zoeken van 230 Watt??
Ook had mn oude voeding en zogenaamde doorlus mogelijkheid naar mn monitor, maar dat heeft die van 300 Watt niet, maar volgens mij haalt dit niks uit… of wel??

mazzl

is de zekering niet gewoon stuk.

kijk daar eerst een naar voor je een nieuwe gaat kopen.
mocht je dat nog niet hebben gedaan.

die ampere die hoger is maakt niet zo heel veel uit

een nieuwe voeding zonder doorlus functie kan ook hoor je hebt allen een extra stopkontact nodig.

Je kan in principe iedere voeding die 230 of hoger is zonder troubles aansluiten! Als je een kwalitatief goede voeding zoekt dan moet je voor Enermax gaan :cool:

Heb inmiddels de voeding besteld en met een beetje geluk issie morgen al in huis… heb tevens ook meteen maar ff wat geheugen erbij gehaalt… tja bezorgkosten waren er toch al!!

Aan de zekering lag het niet, checked that, en bovendien als er na een paar knallen rook uit de voeding komt is het niet de zekering!!!

mazzl

Hehe heb je niet gekeken wat een losse kast kost? Ik moest voor een jaar terug ook een 300W voeding hebben. Toen kostte een 300W evenveel als een miditower met een 300W voeding erin. Heb ik maar voor die gekozen… heb ik tenminste nog een miditower (zonder voeding) staan voor nop :).

Ik heb de nieuwe voeding weer in de kast geplaatst en alle snoeren etc. goed aangesloten. Maar als ik de PC aan zet gebeurt er helemaal niks, heel ff flitst het ledje van de CD-Rom speler… maar verder gebeurt er helemaal noppes (zelf de ventilator van de voeding gaat niet aan).
Kan ik hier uit nu concluderen dat ook de nieuwe voeding kapot is? Of mischien mn moederbord? :confused:

Of zou het kunnen liggen aan het nieuwe geheugen (128 MB SDRAM) dat ik erbij geprikt heb? (het geheugen is PC133 geheugen, maar ik weet niet helemaal zeker of dat werkt in combinatie met mn oude geheugen, dat mischien wel PC100 is maar dat weet ik niet zeker… volgens het boekje van mn mainboard zou het ook PC 133 accepteren…)

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Mazzl

Originally posted by MagikChris
[B]Ik heb de nieuwe voeding weer in de kast geplaatst en alle snoeren etc. goed aangesloten. Maar als ik de PC aan zet gebeurt er helemaal niks, heel ff flitst het ledje van de CD-Rom speler… maar verder gebeurt er helemaal noppes (zelf de ventilator van de voeding gaat niet aan).
Kan ik hier uit nu concluderen dat ook de nieuwe voeding kapot is? Of mischien mn moederbord? :confused:

Of zou het kunnen liggen aan het nieuwe geheugen (128 MB SDRAM) dat ik erbij geprikt heb? (het geheugen is PC133 geheugen, maar ik weet niet helemaal zeker of dat werkt in combinatie met mn oude geheugen, dat mischien wel PC100 is maar dat weet ik niet zeker… volgens het boekje van mn mainboard zou het ook PC 133 accepteren…)

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Mazzl [/B]

Normaal gesproken gaat je syteem vreemd piepen ofzow als het geheugen het probleem is. Maarja je kunt het natuurlijk niet 100% uitsluiten, dus test ff met alleen je oude geheugen erin, dan weet je dat snel genoeg.

Ik neem aan dat de powerkabel van je kast goed op je mobo is aangesloten…?

Euh ja, dan ga je meer richting mobo denken, maar dat hoeft niet. Wat je eens goed kunt proberen is ALLEEN je mobo aan te sluiten op de voeding (dus geen flopy, hdd, cdrom etc etc) en dan te testen. Gaattie wel aan, dan ligt het dus ergens bij de aangekoppelde apparaten ofzow, anders ligt de oorzaak aan of op (cpu ofzow) je mobo…

good luck

Ik heb het geheugen al een keer verwisseld en zonder het nieuwe geheugen de voeding aan de praat proberen te krijgen.
Bij het forum van Tweakers zei men dit om te testen of de voeding niet rot is:

… heb zijn het de paarse en de zwarte (die 2 pinnen verder zit, zou theoretisch niet uit moet maken welke zwarte je neemt). Je moet wel nog iets aansluiten op de voeding, dit alleen om te voorkomen dat je je voeding sloopt, hang bijvoorbeeld je cd-rom speler eraan…

Dus ik denk dat ik dat eerst maars ga proberen, althans vannavond…

mazzl