Voeding & HD probeem

Ik heb ene amd thunderbird 1400, msi mobo, 1024 ddr, 1 scsi cdrom, 2 scsi writers, 2 ide writers, 2 ibm’s hd’s, 2 x maxtor hd’s (in raid stripped).

Ik heb al 4x een IBM HD kapot gehad. Beschadigde clusters was de fout. (toen stonden ze in raid). Nu draaien ze al een dik half jaar gewoon op een IDE kanaal.

Sinds eergisteren is mijn maxtor raid HD kapot gegaan. In eens maakte die knak geluid. Als ik een scan uitvoer met maxtor tools dan wil die de LBA nr’s nog niet eens afgaan.

Ik heb een 300W voeding en een grote eenvoudige kast.
Is 300 W genoeg? Hoe kun je dat weten? Indien te zwak, wat voor een soort,type voeding koop ik het best? Zijn de afmetingen allemaal het zelfde? Want hij moet ik mijn kast kunnen. Hoe kun je dat weten?
Ik heb horen zeggen dat een HD niet veel kan hebben als er een kleine rippelspanning op zit dan kunnen ze al stuk gaan.
Wat kan een andere oorzaak zijn? Koeling denk ik niet. Heb ventillators genoeg in PC.
De pc draait thans lekker.

Misschien is dit ook nuttige info:

Ik weet niets over die voltages.

BTW: Maxtor SERVICE sucks erg hard. Ik moet de HD opsturen naar Ierland en de kosten zijn voor me zelf.
IBM is opsturen naar Nederland (ook zelf betalen). valt nog mee dus.
Mijn conlusie is eerdat ik iets koopt na kijken hoe het met de service zit.
Plextor & yamaha service zijn super goed. Zij betalen alles, gewoon pakjes dienst bellen.

een 400 of 500 watt voeding kopen is in jou geval misschien geen slecht idee (gezien de hoeveelheid drives die ermee moeten draaien).

Maar een voeding met een te laag vermogen (300 watt in jou geval) kan geen reden zijn dat je HD('s) naar de knoppen gaan.
Het kan wel zo zijn dat je voeding naar de haaien is, en dat ie ongelijke spanning levert (soms teveel, soms te weinig) daar kan je HD dan wel weer kapot van gaan.

Zitten er in een goede voeding ook filters om onzuiverheden weg te filteren?

Kameraad raad me een 450 W rendering voeding aan. ± 80 euro.

goede voedingen zijn van Q-tec, Enermax en Antec.
Dat zijn top voedingen. vaak ook met 2 fans (dat ook nog een beetje warme lucht bij je cpu vandaan zuigt).

beetje spam mag wel voor een keertje toch :blush:

kijk eens op http://www.hardwarelab.nl/Voedingen.html

Je 3,3V en je 5V lijnen lopen niet echt lekker moet ik zeggen. Of dit iets te maken kan hebben met kapotte HD’s? Indirect wel. Vaak worden bad sectors/clusters op een HD veroorzaakt door een headcrash. Indien jouw systeem regelmatig crasht (door een te zwakke voeding) dan kan hierdoor een headcrash plaatsvinden…

Goede voedingen? Antec, Enermax, TSP, Zalman etc etc

Q-Tec voedingen zijn een verhaal apart. Het schijnt dat Q-Tec verschillende productielijnen heeft… zowel goede als slechte… je hebt dus kans dat je een goede te pakken hebt, of net een nachtmerrie…

Originally posted by Dee-ehn
Je 3,3V en je 5V lijnen lopen niet echt lekker moet ik zeggen.

Hoe kun je dat veranderen? Veranderd dat automatisch door een zwaardere voeding ?

Hier staat een:
ATX Netzteil Enermax 460 W EG465AXVE 100,00 €

Low noise & Ultra Cool" thermal control power supply met dual-fan design. Aanbevolen door AMD. Ondersteuning voor Intel Pentium 4 en AMD Athlon (XP) processors met +12V output. Inclusief verstelbare fanspeed knop aan de achterzijde!

Hier staan meer enermax voedingen op met weiniger W’s en toch duurder. Is die van 100 € een goede?

Een zwaardere voeding hoeft niet beter te zijn. Het gaat zich o.a.om het vermogen dat de 12V en de 5V kunnen leveren. De waardes zullen zich doorgaans stabiliseren zodra je een betere voeding hebt.

Hierbij moet ik wel 2 kleinigheden vermelden:

1. Indien je moerderbord iets mankeert (defecte condensatoren) dan kunnen de voltages instabiel zijn, ondanks de goede voeding
  2. De meting uitgevoerd door een moederbord hoeft niet te kloppen. Doorgaans wel, maar indien je het 100% zeker weten wilt, zou ik ej willen aanbevelen een externe meter te gebruiken.

Die voeding van Bora is prima. Enermax is één van de betere merken wat voedingen betreft. Niet goedkoop, wel kwaliteit.

Ik had ook veel problemen met met 300W voeding. Voltages die instabiel waren enzo; syscrash als gevolg op den duur. Toen 400W erin geknald (geen bekend merk) en daarna geen gezeik meer gehad.

Als ik nu nog een voeding zou moeten hebben dan zou ik voor een Antec Truepower of een Enermax gaan. In jouw geval is 400W niet overbodig. :slight_smile:

Originally posted by Wookie
In jouw geval is 400W niet overbodig. :slight_smile:

Klopt, maar let erop dat je voeding wel de benodigde amperas kan leveren. Er zijn 550W voedingen die slechter presteren dan andere 350W voedingen…

De wattages van een voeding is hetzelfde verhaaltje als de wattages van een versterker, de megahertzen van een processor etc etc… het zijn marketingtechnisch leuke waarden, maar zeker niet bepalend voor de prestaties… daarvoor moet je iets dieper graven.

Normalerwijs kun je er wel vanuit gaan dat een 400W exemplaar beter presteert dan een 250W exemplaar, maar het hoeft niet!

Originally posted by Dee-ehn
Q-Tec voedingen zijn een verhaal apart. Het schijnt dat Q-Tec verschillende productielijnen heeft… zowel goede als slechte… je hebt dus kans dat je een goede te pakken hebt, of net een nachtmerrie…
Dat klopt als een bus Dee-ehn!!!
Iemand hier op mijn werk had een Q-tec 400W (Low noise en dual fan enzo) voor een P4 met een radeon 9700 PRO. Iedere keer na een half uur gamen ging die hele PC uit! Ik zei al tegen hem. Je koopt een PC met top spullen erin maar je bezuinigt op de voeding (49 Euro) Toen zei hij, je heb minimaal een 300W voeding nodig dus zit ik met mijn 400W toch goed??? Ik zei, kijk je heb 400W of 400W tussen die 2 zit het verschil. Dus hij naar de winkel en heeft een Enermax voeding gekocht. Nog problemen…now way. Draait als een tierelier.

Ik zou als ik jou was een voeding kopen van Enermax. Kost wel wat geld maar dan heb je wel een voeding sie heeeeel stabiel draait. Ikzelf heb trouwens ook een Enermax voeding. :bigsmile: