Voeding dood?

Mijn specs…

Processor: Pentium III - 1000mhz
Moederbord: ASUS CUV4X, PC133/VC133, AGP Pro/4X Motherboard
Geheugen: 256 RAM
Videokaart: ELSA GLADIAC ULTRA 64MB GeForce2 ultra
Harde schijf: Maxtor, 80GB, 7200rpm, 8MB cache, Ultra ATA/133
Geluidskaart: Creative Sound Blaster Live! Platinum 5.1
CDPlayer: DVD/ROM
CDWriter: Plextor 16/10/40A
Modem: Interne ADSL kaart (Alcatel Speed Touch PC)
FLoppy drive: Standaard…

De voeding die nu in de pc steekt, is van: Sweex Essentials (Powersupply 300 Watt ATX with PFC)

Probleem…

Ongeveer 5 maand geleden, heb ik grote pc probs gehad. Met gevolg dat ik een nieuw mobo heb moeten nemen en een nieuwe voeding…
Sindsdien als je de pc afsloot bleven de lampjes vanvoor op de kast aanstaan, dus schakelde ik hem altijd via dat knopje op de voeding achteraan, helemaal uit. Want ik heb het één keer niet gedaan, en mijn voeding was al stuk… De winkel wist mij te vertellen, dat dat normaal was, dat één op de zoveel voedingen op het begin al stuk kunnen gaan.
Dus was het niet doordat de lampjes waren blijven branden…

Nu had ik gisteren terwijl de pc aan het afsluiten was, effe niet opgelet… en vergeten de pc helemaal uit te schakelen. Dus zijn die lampjes een vijftal minuutjes blijven branden.
Ik zag ze (de lampjes vooraan de kast) nog wat knipperen. Dus zette hem snel helemaal uit, achteraan. Erna, om te testen, schakelde ik het terug aan, en het gaf nog een laatste flits… en dan helemaal niets meer.

Paar weken terug heb ik een nieuwe harde schijf geinstalleerd, alles werkte prima, tot gisteren dus…

Nu dus een paar vraagjes…

[ul]Is mijn voeding dood?
Zoja, komt dit doordat die lampjes zijn blijven branden? Hoe kan ik er voor zorgen dat die niet blijven aanstaan?
Of
Door de nieuwe harde schijf, een tekort aan watt ofzo… En hoeveel watt moet ik dan pakken als voeding?[/ul]
Alle hulp is welkom

David

Hmm dit noem ik nog eens interessant probleem.

Ik neem niet aan dat de ledjes op je kast blijven branden omdat de PC naar een slaapstand gaat he?

Nja, er kunnen in ieder geval verschillende oorzaak van je probleem zijn:

1. Windows sluit gewoonweg niet goed af. Welke Windows versie heb je?
  2. Je moederbord is defect, of heeft wellicht een nieuwe BIOS versie nodig (vanaf www.asus.com kun je deze downloaden)
  3. Er is ergens een kortsluiting waardoor je systeem niet meer goed werkt.

Wellicht dat je eens kunt controleren of 1 van deze 3 opties het geval is? Het is namelijk zo, dat de lampjes op je kast niet mogen blijven branden (tenzij dat zo ingesteld is ivm een slaapstand oid).

Ik verdenk je moederbord ervan defect te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb al meegemaakt dat een defect moederbord een voeding sloopte (terwijl dat eigenlijk niet zo mogen, voedingen dienen hiertegen beveiligd te zijn). Ook heb ik meegemaakt dat een voeding een moederbord sloopt…

Kun je wellicht van iemand een voeding lenen om te kijken wat die in je systeem doet?

Voordat ik mijn moederbord zo een 5 maanden geleden heb laten vervangen, samen met een nieuwe voeding en een nieuwe cooler voor de processor. Wegens een kortsluiting vermoed ik, omdat ik mijn toetsenbord die uit de computer was geraakt er terug in stak. Daarna werkte de computer wel nog maar nadat ik hem had uitgezet ging hij niet meer aan.

Ik bracht hem binnen maar nadat ik hem terug had, bleven de twee ledjes vanvoor steeds branden als ik hem volledig met windows afsloot. Maar de man van de computerzaak wist mij te vertellen dat dit helemaal geen kwaad kon. Hij zelf wist niet hoe hij dit moest verhelpen.

Twee dagen erna had ik de voeding niet volledig uitgezet aan de voeding zelf, zodat de lampjes bleven branden. Daarna wou de computer niet meer opstarten. Ik terug naar de computerzaak. Daar vertelde hij dat de voeding niet stuk was gegaan omdat de lampjes bleven branden maar omdat 1 op de zoveel nieuwe voedingen stuk kunnen gaan binnen een aantal dagen.

En nu gisteren vergeet ik weer ongeveer 5 minuten mijn voeding volledig uit te schakkelen met de gekende gevolgen.

Ik werk met windowsXP en heb voordien nooit een afsluit probleem gehad. En hoe kan ik mijn bios upgraded zonder mijn computer kan opstarten? En hoe kan ik ervoor zorgen dat die lampjes niet branden later.

En zou het kunnen dat die via de bios-settings steeds in slaap stand geraak wanneer ik die lampjes laat branden (die daarna uitgaan)? En zo ja hoe geraak ik hem dan weer uit die slaapstand?

Dank u

Als ik jouw verhaal goed lees. Is er 5 maanden geleden in een winkel een nieuw mb en voeding gemonteerd.
Nu is mijn vraag branden de lampjes van te voren ook constant?

Ik vermoedt van niet ik denk als ik dit verhaal zo lees dat je eens een hartig woordje met die winkel moet gaan wisselen.

Het is net zoals Dee-ehn al zegt die lampjes moeten uit zijn. Ik heb al veel systeemen in elkaar gezet voor me zelf, en ook voor anderen. Maar heb nog nooit mee gemaakt dat die lampjes bleven branden (behalve de slaapstand dan zet ik zelf altijd uit btw).

Wat is dat voor een winkel met prullers, de comp uit zetten mbv de schakelaar is zowat het zelfde als de auto stilzetten door de benzine tank te verwijderen, gaat wel maar hoort ook niet moet ook gewoon met de sleutel kunnen.

Kan je de voeding niet eens doormeten met een multie meter? Ook zit er nog wel eens een zekering in de voeding zelf. wel ff stekker los hee.

MZL D@RKNeSS

David,

Het is in veel gevallen mogelijk je BIOS up te graden, zelfs wanneer een computer niet opstart (of beter, niet lijkt op te starten). Je hebt natuurlijk wel een werkende voeding nodig…

Maareuh… als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat ik me de moeite kan besparen om je de flash procedure uit te leggen, aangezien ik ook van mening ben dat je eens een woordje moet gaan wisselen met de plaats waar je je computer hebt gekocht. Persoonlijk vind ik het niet oplossen van een probleem door een gebrek aan kennis geen manier van doen en volledig onacceptabel. Ik zou dan ook een (kostenloze!) oplossing van het probleem afdwingen…

Dit is idd een interessant probleem! Wat overduidelijk is dat David_nyh gewoon terug moet gaan omdat je nu weer dezelfde klacht hebt. Omdat het een terugkerend probleem is vermoed ik toch dat je te maken hebt met een vervelend sluiting ergens in je systeem. Ikzelf heb dit ook wel eens gehad met één van mijn klanten deze had ik nieuw afgeleverd en had precies dezelfde klachten… Eerst de voeding die kapot was… vernieuwd en daarna was ie weer kapot na een maandje ofzo: ik verloor enigzins mijn zelfvertrouwen en die klant begon ook al te morren… maargoed ik wilden hem natuurlijk terzijde staan en heb bij hem weer een nieuwe voeding ingebouwd maar toen kreeg hij dezelfde klachten toen wilde ik er een nieuw moederbord indoen en wat bleek? Een dom schroefje was tussen de kastwand en het moederbord gaan klemmen wat ertussen was gekomen dit heeft voor een vervelende sluiting gezorgd… Een sluiting kan ook ergens anders zitten d.w.z. niet alleen in het moederbord! Te denken aan een uitstekend onderdeel van de kastwand die tegen het moederbord aan komt van de computerkast kan ook voor veel ellende zorgen Maargoed als je dit hebt laten doen in de winkel moet je hem dit eens voorstellen! Er is dus een veel diepgravende onderzoek voor nodig hij of zij geen zin in heeft maar wel voor je over moet hebben! Ik hoop dat ze er daar wel uitkomen want dit is wel triest!

De lampjes voorop horen altijd uit te gaan als je je pc helemaal afsluit! Dus lulkoek van die winkelier dat dat niet uitmaakt is onzin en zou ik niet accepteren! Ze moeten gewoon uit, klaar.
Maar uhm, het kan ook zo zijn dat lampjes verkeerd verbonden zijn met je moederbord. Als er dan spanning blijft staan op de pinnetjes waaraan het lampje verbonden is dan is het mogelijk dat ze blijven branden. Wat het moederbord ervan vind als je dingen verkeerd aansluit durf ik niks over te zeggen. Maar het is goed mogelijk dat je moederbord dat helemaal niet prettig vind en daarom problemen geeft.
Hier een screenshot uit jouw handleiding waarin staat hoe het aangesloten zou moeten worden. Misschien maakt het geen zak uit, maar ik heb zelf altijd de neiging om alle aansluitingen te controleren als ik aan een pc werk die iemand anders in mekaar gezet heeft. Straks zit er iets fout en zit jij je maar te zoeken naar de oorzaak terwijl iemand anders het gewoon verkeerd heeft aangesloten.

Ik nu een nieuwe voeding aangesloten en mijn pc werkt weer. Maar zit nog steeds met het probleem dat ik die lampjes niet uit krijg wanneer ik mijn pc afsluit.

Aan Wookie

Je kunt hier een foto zien van die afbeelding die je liet zien, maar dan van het moederbord zelf. Het was om te vragen of je kunt zien of ik de connectors juist heb aangesloten.

David

Hai,

Ik heb ook ff naar je fotootjes gekeken. Wat mij meteen opviel toen ik keek was dat de zwarte draad van je speaker buiten de stekkertjes viel. Op het aansluitschema zou hij gelijk moeten zitten met de witte Dan het onderst rijtje: de witte is de 1 ste Ground kabel dan een resetconnector een lege en dan weer een groundconnector. Als ik het zo bekijk zit er een rode draad op een groundconnector. Als dat zo is is het aanblijven van je lampjes wel te verklaren Waar ik ook eventueel aan denk (maar daar ben ik niet zeker van en dat zou alleen maar kloppen als de stekkertjes zeker kloppen) is dat je een ander type mobo hebt dan je beschrijving hebt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

mzzl Dunedaïn

Dunedaïn (en andere)

Je ziet hier een nieuwe foto. Zodat je beter kunt zien waar de connectors zitten. Ik heb de ATX connector omgedraaid, maar het probleem is nog steeds aanwezig.

Het is wel degelijk de juiste beschrijving van het moederbord.

Als die connectors correct zitten wat zou dan het probleem kunnen zijn? Iets met de bios instellingen?

David

Het ging mij er ook even om of de lampjes voorop wel overeenkomen met hetgeen wat actief is. Ik bedoel misschien zit je HD-activiteit lampje op een pinnetje waar spanning op staat, zelfs als je pc uit is. Dan zegt het brandende lampje dus weinig.