Vijf

vbimport

Vandaag is Murat D. veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf omdat hij het nodig vond zijn problemen met geweld op te lossen.

Ook is vandaag een kind van 5 jaar in een portiek in Amsterdam misbruikt.

Was is nu eigenlijk 5 jaar ?

Is het voldoende tijd om tot inkeer te komen van een ondoordachte daad ?

Is het voldoende leeftijd om kinderen in portieken te laten rondhangen ?

Is 5 jaar voldoende tijd om een vmbo diploma te halen , zodat je goed beslagen ten ijs in de maatschappij je heil kan zoeken ?

Wat als je daar nu eens nooit om gevraagd hebt ? Wat als je na je geboorte eens het idee hebt meteen in het diepe zwarte water van de maatschappij bent geschopt. Veel success , ga wat naar school en ga maar wat rondhangen.

Wat als je er niets aan kan doen , omdat je altijd geleerd hebt van je opvoeder dat je dingen met geweld moet oplossen. Ben je dat dan zelf schuld ? Wordt er verwacht dat je daar binnen een jaarjte of 5 vanaf bent ? Dat je dan een gerespecteerd burger wordt van de maatschappij ?

Wat moet dat kind van 5 nu , huilend naar zijn opvoeder toe en gewoon maar doorgaan met het leven in diezelfde maatschappij ?

Weet je wat nog meer 5 jaar duurde ? De tweede wereldoorlog in Nederland. 5 jaar lang onder de druk van een bezetter leven. De een klaagt dat hij bruine bonen niet te vreten vond , de ander voert actie en houdt treinstakingen en weer een ander vind het allemaal maar best.

En het is al helemaal geen verassing dat 5 mei er aan komt. Een tijd van bezinning en een tijd van het herinneren aan al die ellende die in oorlogsgebieden wereldwijd gebeurd.

Wat zal Murat doen op 5 mei ? Een paar uurtjes in de TBS kliniek zijn ongezouten mening geven naar zijn psychiaters ?

Wat zal dat misbruikte kind doen op 5 mei ? Gewoon televisie kijken waar een paar mensen van het koningshuis een krans leggen bij een monument waar het nog nooit van gehoord heeft ?

Wat moet ik doen ? Moet ik het oneens zijn met de straf van 5 jaar omdat het hier pure moord betreft ? Moet dat 15 jaar worden ?
Moet ik de dader gaan zoeken die het kind misbruikte en hem eens laten voelen wat 5 jaar media van geweld voor een agressie in een Nederlander kan losmaken ?

Of moet ik gewoon maar net als iedere nederlander een paar minuutjes stil zijn , mijn afschuw en afkeer naar geweld bij mezelf houded en verder netjes doorleven in de maatschappij die ik zelf schijn te zijn.

Misschien dat 5 minuten stilte nog niet eens genoeg is.

Vijf jaar is voor een kind een eeuwigheid en voor een volwassenen is het in een vloek en zucht voorbij. En tja… is vijf jaar dan genoeg voor een dergelijke daad? Denk dat je dan niet naar dit geval moet kijken maar naar de afschrikkende werking die er vanuit gaat. Zal de volgende persoon die boos is op een leraar, al tijden lang van god los is, de straf van vijf jaar voor lief nemen. Denk het wel hoor! Vijf jaar is een schijntje als je toch al niets te verliezen hebt. Trouwens in dat soort kringen (ff lekker over een kam) tel je pas mee als je een tijdje in de bak hebt gezeten, zie het als een soort statussymbool voor de gasten. Kortom, dit soort misstanden zijn in feite niet te voorkomen met ons humane beleid omtrent bestraffing. Harder straffen lijkt me gepast. En och, ik denk ook wel eens waar is dat geweld allemaal goed voor. Maar zonder geweld leven is een utopie, zo steekt de mens niet in elkaar. Het streven is mooi, maar het zal net als het communisme een tragische dood sterven…

Op 5 Mei, dan denk ik hoogstens: Waar is het allemaal goed voor geweest? En moet ik daar dan dankbaar voor zijn…?!?
:rolleyes: