Videokaart advies

vbimport

Ik ga deze week een andere videokaart halen omdat ik nu een Voodoo 3 (PCI) gebruik onder Windows XP en dit nou niet echt lekker werkt met spelletjes. Ik zoek een kaart die uiteraard niet te duur is, een TV-out heeft en goed werkt onder Windows XP. Ik zal hem ook gaan gebruiken voor het 2D beeld. Wat is nou een goede kaart voor laat ik zeggen max €150 - 200. Mijn moederboard (Asus K7V) heeft een AGP slot en in het boekje staat dat die 4X kan hebben (zegt me niet zoveel eigenlijk :wink:).

Bedankt vast voor het advies!

En ja ik kan ook de search gebruiken maar die topics zijn redelijk oud en ik wil graag weten wat nu voor mij de beste kaart zou zijn.

Oei! En dat noemt zich G@M3FR3@K!!! :smiley: :wink:

Heheh ja ik vind het leuk om spelletjes te spelen maar vraag me niet hoe de hardware in elkaar zit :slight_smile: Vraag me alles over branders, brandsoftware, etc maar dat niet :slight_smile: Maareh al een idee wat nou een perfect kaartje voor mij zou zijn? Ik ben al aan het zoeken maar wordt niet veel wijzer van al die termen:

Asus V7100 PRO GF2MX400 32Mb € 102,-
Asus V7100 PRO GF2MX400 32Mb +tvout € 113,-
Asus V7100 PRO GF2MX400 64Mb +tvout € 130,-
Asus V7700 GF2 32Mb Deluxe op=op € 131,-
Asus V7700Ti VX GF2 32Mb +tvout € 135,-
Asus V8170T Geforce4 MX440 64Mb +tvout € 160,-
Asus V8200 T2 GF3 Ti200 64Mb € 181,-
Asus V8200 T2 GF3 Ti200 64Mb Deluxe € 225,-
Leadtek Geforce2 MX200 32Mb € 59,-
Leadtek Geforce2 MX400 64Mb +tvout € 99,-
Leadtek Geforce4 MX440 64Mb +tvout € 182,-

T2? MX400? Ti200? :confused:

'k zou voor die 8200 gaan.

Nog een speciale reden of gewoon hoe duurder, hoe beter?
Hoe zit het met de kwaliteit van het 2D beeld?

Als ik je een tip mag geven: heeeeeel eventjes wachten!

Waarom?
NVidia is net met de GF4 lijn op de markt. De GF4MX serie en de GF4Ti serie om precies te zijn. De gehele GF4MX serie (verkrijgbaar vanaf een €120) wil ik je ten zeerste afnraden, aangezien deze kaart niet eens DirectX 8 compatible is (7.1 wel) en absoluut niet beter presteerd dan een goedkopere GF2Ti.
Na de GF2Ti en GF4MX serie krijgen we de GF3Ti serie. De Ti200 (kost een €200) presteert stukken beter dan de 4MX. De duurdere GF3, de Ti500 presteert nog stukken beter, maar is nog nauwelijks te koop.
Daar komen we dan aan bij de GF4Ti serie. Tot voor kort waren hiervan 2 modellen: de 4400 en de 4600. Deze zijn vrij prijzig (€380 resp €580) te noemen. Natuurlijk ook lekker snel.
Als klap op de vuurpijl hebben we dan de (in mijn ogen) ideale kaart: GF4Ti4200. Van deze kaart zijn net de eerste modellen op de markt (te koop vanaf €225) en de prestaties zijn gewoonweg ass-kicking! Deze kaart verslaat ruimschoots de GF3Ti500 en is met de standaarduitrusting over te clocken naar bijna het niveau van de 4600!
Van deze kaart heb ik al heel wat benchmarks gezien (ik wil die kaart zelf ook kopen, zodra mijn financiele status weer wat beter is :)) en het is gewoonweg zeer overtuigend. Serious Sam 2, 1280x1024x32 - detail high op 120fps (op een 1,2Ghz Athlon). Dat is gewoonweg retesnel!

Dussuh dan kom ik terug bij mijn openingszin: even wachten! Waarom? Deze kaart is nog maar net een weekje op de markt en er zijn nog vrij weinig uitvoeringen, hetgeen ook weinig concurrentie inhoudt. Ik denk dat over een maandje het er stukken beter uitziet… en zolang kun je vast nog wel wachten he?

Wat ook te overwegen valt is een Ati Radeon 8500LE. Dit is een light edition van de gewone 8500. Deze kaart kost een €210 en levert toch redelijk wat prestaties. De 3D prestaties zijn niet zo goed als GF4 maar beter dan de GF3Ti200.
Persoonlijk ben ik echter nog een klein beetje huiverig voor de Ati kaarten aangezien de drivers nog niet helemaal uitgekristaliseerd zijn, hetgeen kan resulteren in systeeminstabiliteit etc…
Als je alleen naar 2D kwaliteit en features kijkt, wint de Ati kaart het dik van de Nvidia…

Originally posted by G@M3FR3@K

Over het algemeen, hoe duurder hoe sneller!

Kwaliteit van 2D is vanaf de GF3 serie in orde. Ok, tis geen Matrox of Ati, maar het is netjes…

Ik ga deze week een andere videokaart halen omdat ik nu een Voodoo 3 (PCI) gebruik onder Windows XP en dit nou niet echt lekker werkt met spelletjes. Ik zoek een kaart die uiteraard niet te duur is, een TV-out heeft en goed werkt onder Windows XP. Ik zal hem ook gaan gebruiken voor het 2D beeld. Wat is nou een goede kaart voor laat ik zeggen max €150 - 200. Mijn moederboard (Asus K7V) heeft een AGP slot en in het boekje staat dat die 4X kan hebben (zegt me niet zoveel eigenlijk ;)).

Ik heb zelf ook een Voodoo 3 en ben ook op zoek naar een nieuwe videokaart voor WinXP…

Ik denk dat ik een Ati Radeon 8500 128 DDRAM hij staat bij de tweakers.net pricewatch voor €270 dan heb je de 275 Mhz. versie, je hebt ze ook goedkoper, maar dan heb je een LE van 250 MHz…

Greetzzz,

Sauron

Ik ben altijd erg tevreden geweest over mijn Matrox Millenium (2 mb :p) alleen heb deze het geweld in spelletjes wereld niet kunnen bijbenen, vandaar ik nu een GF2 heb (asus 7700 met video in/uit) op zich prima kaart, alleen video in opname valt erg tegen (kan de snelheid van beeld wisselingen niet bijhouden wat resulteert in een wazig beeld (dus niet de fps want dat gaat wel goed)

Maarja het was een future die ik niet had verwacht dus ik zal niet klagen, alhoewel… die Radeon schijnt dat veel beter te doen en als die destijds op voorraad had geweest (7500 was nergens meer te krijgen) dan had ik die verkozen boven de GF, al ben ik zeker niet ontevreden met deze…

Nog 1 dagje en dan komt de nieuwe Matrox uit :wink: ik weet niet precies wat die “kan” maar heb daar persoonlijk veel verwachtingen van.

Bedankt voor de informatie mensen. Dee-ehn, eigenlijk moet ik de kaart deze week hebben omdat mijn oude Voodoo 3 in een andere pc moet die nu naar de klote is en niet werkt zonder grafische kaart. Maar ik doe 50/50 met mijn ouders dus de prijs mag iets duurder zijn. Nogmaals bedankt voor de adviezen. Ik zal eens kijken welke ik kan vinden tegen welke prijs :slight_smile:

Misschien dat je aan bovenstaande url nog iets hebt. En verder: er komt altijd wel iets nieuws wat weer veel beter is dan het huidige spul… zo kun je eeuwig blijven wachten! (Geloof me, de snelste versie van de GF5 is echt heel veel sneller dan de GF4! :stuck_out_tongue: )

:smiley:

voor zijn prestaties nog redelijk betaalbaar op dit moment.
da’s ongeveer de enige reden.

zelf heb ik een geforce 2mx 400 van asus en dat voldoet voor mij prima… ik hoef niet zo nodig 40 frames per seconde (zien mijn oogjes toch niet).

Inderdaad ik ook niet hoor. Ik moet gewoon een goede kaart hebben waarmee ik een spelletje kan spelen als MoH en daarnaast gewoon mee kan werken. Het hoeft niet helemaal super de super te zijn want dan kan ik beter een andere pc kopen aangezien ik ook nog steeds met een 15" monitor werk :wink:

Ik heb half jaartje back voor een prikkie een GF2PRO 64MB in handen kunnen krijgen en die voldoet ook aan de eisen zoals jij ze nu net opnoemt. :wink: Op 1024 gamen gaat perfect en voor de rest doet ie z’n werk ook prima! :smiley:
Maar ook mijn GF2MX die ik daarvoor had deed dit prima alleen wat minder frames op 1024 dan.

Wat ik hiermee bedoel is dat de meeste kaarten wel een game redelijk kunnen verwezelijken en voor de rest ook prima werken.
Ja, ook over die GF2MX was ik zeer tevreden met z’n 32MB.

Tja opzich is nu een GF2Ti nog best goed om mee te gamen, dat geef ik grif toe. Het nadeel is echter dat het in principe een verouderde kaart is en je dus er niet al te lang al te veel speelplezier van zult hebben… je koopt immers een uitlopend product!

Dat is met alles wat je voor de pc koopt zowat hè! Koop maar een cpu, ‘morgen’ is er een snellere.
Als ik nwe hardware koop dan koop ik meestal maar gelijk het achterlijkste om zo te garanderen dat ik over een half jaar nog een beste vette “kaart” (vb) heb! :smiley:

De Asus V8200 T2 GF3 Ti200 64Mb van € 181,- lijkt me een aardige kaart voorlopig.
Ik denk dat ik die morgen ga halen :slight_smile:

ik denk dat je daarmee een goede keuze hebt gemaakt!

Alvast veel gameplezier!

Originally posted by SoulShower
Nog 1 dagje en dan komt de nieuwe Matrox uit :wink: ik weet niet precies wat die “kan” maar heb daar persoonlijk veel verwachtingen van. [/B]

http://www.matrox.com/mga/start/newsletter/may_2002/uk/parhelia512.cfm

Originally posted by Marsz-=FX
[B]

http://www.matrox.com/mga/start/newsletter/may_2002/uk/parhelia512.cfm [/B]

ja thanx :slight_smile: heb um gelezen en ben blij verrast :slight_smile: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=279

nu maar hopen dat de prijs een beetje schappelijk is dan word het tijd om die 7700 om te wisselen voor de matrox.