Videobewerking

vbimport

Ik heb sedert kort en een analoge videocamera en een videokaart.
Nu is mijn vraag:welk programma,(niet te zwaar, en geschikt voor XP ) geniet jullie voorkeur,van de filmliefhebbers,uiteraard?
Grtz J.:o

Probeer de search ook eens want ik herinner mij een topic die ongeveer hetzelfde was.

Je hebt in elk geval niet zomaar een videokaart nodig, maar wel een zogenaamde capture kaart, waar je een analoge bron kan op aansluiten (jouw camera dus). Er moet dus een composite of S-VHS ingang opzitten (geen firewire).

Welk kaartje dacht je te gebruiken? Want met zo weinig info kan je moeilijk een uitgebreid antwoord verwachten.

:o
Sorry voor de matige uitleg.
Ik bezeit een winfast geforce4 met capture-mogelijkheid.
Mijn camera is een Sony Analoge VHS.
Er is een programmatje bijgeleverd bij de kaart die wel het nodige doet, maar zeer beperkt is nl.MGI Videowave 5.0.
Mijn Comp. draait op Win XP Pro.
PIII 800 Celeron.

Ik denk dat dit zowat alles is.

:eek: O, ja 2X 19Gb HD

OK, zo is het al heel wat duidelijker :slight_smile:

Wat ik zou doen, is het beeld opnemen met de bijgeleverde software, maar de bewerking met een ander programma doen.

Als bewerkingsprogramma raad ik Adobe Premiere of Ulead Videostudio aan. Ulead is in principe iets eenvoudiger, dus misschien is dat voor jou het meest aangewezen om mee te beginnen.

In theorie kan je met deze programma’s ook opnemen, maar de ervaring leert mij, dat je het beste opnameresultaat haalt met de bijgeleverde software, zeker met kaarten waar het capture-gedeelte eerder een bijkomende mogelijkheid is, zoals jouw 3D-kaart. (wanneer je een “pure” capture-kaart gebruikt dan ligt dat soms anders).

Hou er ook rekening mee, dat je harde schijf snel genoeg moet zijn, zodat er geen frames verloren gaan. Het is belangrijk dat je harde schijf een CONSTANTE snelheid haalt van ± 5Mb/sec en gefragmenteerde of tragere IDE-schijven hebben daar al eens problemen mee na enkele minuten opname (zelfs al halen ze in theorie 20Mb/sec of meer).

Mijn advies is dus het volgende:

Wis 1 van je twee schijven (de snelste) en gebruik die alleen als opname-schijf.
Vervolgens neem je het gewenste fragment op met de bijgeleverde software en dat fragment kan je dan nadien bewerken met een van hoger vernoemde programma’s.

He,

In deze thread worde ook een paar programma’s genoemd!

Grtz