Video Cas naar DVD omzetten?

Ik zou graag mijn oude video cas omzetten naar DVD.
1/ wat heb ik nodig hardwarematig (videocards + - ) dus iedere advies welkom /alsook enige richtlijn qua kostprijs
2/ wat heb ik nodig van software,ervaringen + wat technische handleiding in het ned welkom.
Misschien is dit allemaal wat veel gevraagd ,maar hoe meer advies hoe meer men kan uitproberen ,en zeggen ja dat is het gene wat ik zocht.
Ik dank u alle medewerking en ervaringen.
Heb er ondertussen al een gevonden Adobe Premiere,weet er iemand een ned handleiding staan om van vhs cassettes de boel om te zetten (capturen) naar een ander formaat op mijn HD
Greetz.:bow:

Ten eerste dien je natuurlijk het beeld te capturen. Hievoor heb je zowel capture software (kan prima met Premiere) en capture hardware nodig. De meest simpele oplossing, is een videokaart met ingebouwde TV-in. De kwaliteit die je hiermee krijgt is redelijk. Wil je een betere kwaliteit, dan kun je beter uitkijken naar een goede, analooge capture card zoals de Miro DC10+. Pinnacle biedt zelf wat oplossingen aan, zoals een USB capture device. Hoeveel mag het kosten?

Om de video’s te bewerken heb je aan Premiere genoeg… maar… je moet nog steeds zien deze om te zetten naar een formaat waar een DVD speler mee overweg kan. Een zeer goede MPEG2 encoder is Cinema Craft Encoder. De basic versie (genoeg voor dit soort operaties) kost een 250 euro.
OOk heb je een DVD authoring programma nodig. Indien je weinig wensen hebt, kun je met goedkopere programma’s als TMPEGEnc DVD Author Plus, of Mediachanche DVDLAB prima uit de voeten. Wil je echt fancy zaken regelen (zoals meedere VST’s, zodat je meerdere beeldformaten (4:3 en 16:0 bijvoorbeeld) op 1 enkele DVD kwijt kunt, dan kom je niet langs een duurder (en vaak complexer pakket) als Adobe DVD Encore oid…

Natuurlijk heb je een DVD brander nodig, maar dat spreekt voor zich :). Ohja, heb je genoeg harde schijf ruimte vrij? En is je harde schijf snel genoeg voor analoge captures (indien dit niet het geval is, krijg je al snel last van zgn dropped frames)?

Veel vragen, weinig antwoorden :slight_smile:

Exporteren naar DVD of MPEG gaat ook prima met Adobe Premiere op zich (zelfs zonder de CCE-plugin).
Vanaf versie 6.5 zit er standaard een MPEG-encoder bij Adobe, die volgens mij meer dan goed genoeg is voor beeld afkomstig van VHS.

Wat hardware betreft, zijn Pinnacle Studio Deluxe, Pinnacle Studio Moviebox (firewire of USB) of Matrox RTX10 zo wat de opties die goeie kwaliteit leveren voor een gemiddeld budget.

Studio Deluxe

Studio moviebox

Matrox RTX10 (komt met full versie van Adobe Premiere)

Denk er wel aan, dat pinnacle niet meer ondersteund wordt door Adobe Premiere (of omgekeerd). Dan moet je dus capturen met de software van pinnacle en exporteren naar DVD-mpeg met hun plugin. Persoonlijk zou ik dan voor Matrox gaan (met Adobe Premiere en een langere garantieperiode; 3 jaar ipv 1 of 2).
Kheb zelf de Matrox RTX100 (grote broertje van RTX10). In theorie wordt die gelijkgesteld aan Pinnacle’s DV500. Die heb ik ook gehad, maar de RTX100 is gewoon stukken beter dan de DV500. Of dat ook opgaat voor de “kleinere broertjes” (RTX10 versus Studio Deluxe) heb ik niet zelf vergeleken, dus dat weet ik niet.

Capturen met een TV-kaart of een videokaart met video-in is naar mijn mening verkwisten van DVDR’s.