Video capture

vbimport

hallo

ik ben op zoek naar een pci kaartje om film van video of camera op cd of dvd te zetten dus dat ik mij film camera op mij pc kan aansluiten en dat ik het eerst op harde schijf zet en dan op b.v dvd te branden …

ps mij film camera heeft geen DV aansluiting is aneloog…

bvd

Zou eens bij www.pinnaclesys.com kijken als ik jou was…oudere topics over dit onderwerp kunnen je wellicht ook nog helpen.

Voor envoudige captures kan een TV kaart wellicht nog helpen, maar ik zou dan toch voor de betere kaarten gaan als je meer wilt doen dan dat…

Je hebt dus een capturekaart nodig met een analoge S-VHS en/of composiet ingang. Er zijn verschillende mogelijkheden die verschillen in mogelijkheden en dus ook in prijs.

• Je kan een videokaart met S-VHS input kiezen (VIVO-kaart) of een TV-kaartje met input. Beide geven matige kwaliteit en lage resolutie. De capturechip heeft heel weinig mogelijkheden, waardoor bijna alles door je pc moet gebeuren.
    Heel goedkoop maar verwacht niet veel van de kwaliteit. Weinig geschikt voor uiteindelijke output naar DVD
    prijs: pakweg 70-100 EURO voor een TV-kaart.

• Een échte capturekaart met (weliswaar beperkte) hardware-rendering. Deze kaarten hebben een kwalitatief goede capturechip die ook op hoge resoluties een goede kwaliteit oplevert. De compressie is meestal DV-formaat; vergelijkbaar met de DVD standaard. De kwaliteit van het eindresultaat hangt uiteraard af van de bronkwaliteit; oude en versleten videotape kan nooit haarscherp en helder worden zoals een hollywood-DVD.
    mogelijkheden:

1. Extern via firewire

2. Intern PCI

3. Intern PCI Matrox

Mogelijkheid 1 en 2 zijn van Pinnaclesys (vroeger miro). Ze hebben tegenwoordig hun eigen videobewerkingsoftware en Adobe Premiere wordt niet meer ondersteund.
Mogelijkheid 3 is van Matrox. Volledige ondersteuning voor Adobe Premiere en een langere garantieperiode dan Pinnacle.

Prijs: ongeveer 300 EURO

• “Professionele” kaarten waarmee je niet alleen heel kwalitatief kan capturen, maar ook bijna alles realtime kan bewerken met bijvoorbeeld Adobe Premiere. Ze nemen heel veel werk over van de processor, waardoor het een stuk aangenamer werken wordt wanneer je wil monteren. Als je gewoon eenvoudig wil opnemen van analoog en opslaan als DVD, zonder uitgebreide videobewerking, dan raad ik deze optie af, aangezien ze nogal eens stinkend duur genoemd wordt.
    Voorbeeld:

Matrox Professioneel
Deze kaart komt met een volledige versie van Adobe Premiere.

Prijs: een goeie 1000 EURO

In’t kort: best eentje uit de tweede categorie, voor een goeie capturekwaliteit tegen een redelijke prijs.
Persoonlijk raad ik je de eenvoudige Matrox aan (RTX10 Xtra dus), wegens de ondersteuning voor Adobe Premiere en de garantieperiode van 3 jaar. Mijn Pinnaclesys DV500 was namelijk kapot na 2 jaar, waardoor mijn voorkeur voor Pinnacle danig verminderde.

Vergeet WindowsXP als je gaat capturen… Windows~2000 is het platform voor deze zaken…! Ik zou voor een Matrox gaan, maar dan niet de goedkoopste! Of ga voor het echte werk (overigens nog zeer betaalbaar!) canopus (super spul!) :wink: