Via ide busmaster probleem

vbimport

ik heb een probleem bij het installeren van de via ide busmaster drivers
nadat ik de drivers geinstalleerd heb, blijft mij pc hangen tijdens het inladen van win98
enkel de standaarddrivers van win98 werken
ik heb al allerlei drivers (oa laatste versie beschikbaar op viawebsite) geprobeerd, maar ik krijg het probleem niet opgelost
iemand raad?

ik kan natuurlijk de standaarddrivers blijven gebruiken, maar dit is een groot nadeel qua performance natuurlijk :frowning:

het is aanbevolen de via drivers het 1ste te installeren nadat je windows erop staat, anders krijg je conflicten zoals deze

heb de drivers onmiddelijk na de installatie erop gezet hoor

de via 4-1 drivers?

yep, de laatste versie
4.29 final

probeer 4.28 is, die zijn het meeste stabiele

heb 4.28 geprobeerd
ook dit helpt niet :((
misschien ergens een foute biosinstelling ofzo?
ik weet het niet meer

Wat is de rest van je configuratie? Heb hetzelfde probleem gehad door de combinatie dvd speler pioneer en een Soundblaster live 5.1 kaart . De videokaart was een riva tnt2 M64 met TV out. Door uitschakeling van dma op de dvd speler was het probleem verholpen, maar de performance is dan een stuk minder. Met win2k geen probleem.

athlon 700
asus k7m
geforce 2 gts
wd 30.7gb 7200rpm
soundblaster awe64
ide plexwriter
ide cd-rom

ik heb ook geprobeerd dma aan en uit te zetten, maar dit helpt

ga ik er morgen maar win2k opknallen, met die win 98 en me niets dan last

Ik heb zelf die problemen gehad (A-open VIA board) en de enige manier hoe ik het opgelost heb gekregen is om het systeem alléén met de video-kaart op te starten, drivers installeren en vervolgens de volgende kaart erbij en wederom opstarten volgende kaart etc.
Het schijnt nl. dat Win98(se) en VIA boards een probleem hebben met het toekennen van IRQ’s en i/o adressen. W2k levert inderdaad geen problemen op.
Ik wens je veel succes, mijn volgende board zal zeker géén VIA set bevatten.

Originally posted by beone
[B]athlon 700
asus k7m
geforce 2 gts
wd 30.7gb 7200rpm
soundblaster awe64
ide plexwriter
ide cd-rom

ik heb ook geprobeerd dma aan en uit te zetten, maar dit helpt

ga ik er morgen maar win2k opknallen, met die win 98 en me niets dan last
[/B]

Probeer eens een van deze opties:

• Heb je in je BIOS de Plug & Play aan staan?
  • Je kan ook beiden COM-poorten uitschakelen, zodat je twee vrije IRQ-sloten krijgt.
  • Je kan ook proberen om de Via IDE Bus Master driver nog een keer apart te installeren na de VIA 4-in-1 drivers. Dat wilt ook wel eens werken.

Succes!

nu heb ik win2000 geinstalleerd
geeft die volgende error:
INACCESSIBLE BOOT DISK :((

Bevat je MOBO een ATA100 controller?! Als dat het geval is dan zijn de drivers hiervan nog nie geïnstalled zodat je HD dus nie herkent wordt! De meeste ATA66/33 controllers worden wel herkent door windhoze offcourse!! :wink:

Kijk gelijk in je bios je bootsequence ff na! Misschien staat de HD nie eens geselecteerd!!