VGA probleem?

vbimport

Ik ben zelf redelijk thuis in de hardware, maar hier kom ik niet uit.

Ik krijg met geen mogelijkheid mijn pc stabiel draaiend met AGP 8x versnelling.

Ik heb laatst mijn systeem geüpgrade naar een AMD64. Eerst met een S745 bord en nu met een S939 op beide bleef dit probleem bestaan overigens.

Even de Specs:

AMD 3500+ S939
Gigabyte K8NSNXP S939
2x 512 MB Kingston ValueRam PC3200
ATI Radeon 9600Pro 128 MB
Maxtor S-ATA Harddisk 160gb
SB Audigy Platinum EX
DVD: Liteon 165D
DVDRW: NEC 2500A
CDRW: Liteon

Na verschillende herinstalls met de laatste drivers en de laatste bios, heb ik de volgende problemen.

Geen AGP 8x versnelling anders loopt hij na ongeveer een minuut vast
Sporadisch een BSOD
En in windows als ik bv 4 IE vensters open heb dattie er opeen 3 sluit :S

Zoals boven vermeld zijn sowieso mijn Mobo en CPU al vervangen door andere en inmiddels heb ik ook mijn memory vervangen dat was namelijk 2x 512 corsair pc3200

Ik heb het idee dat het mijn VGA kaart is maar dus niet zeker want die is ook vrij nieuw (2 maanden ofzo)

Alle drivers geprobeerd en met de agp versnelling uit loopt het wel maar over de snelheid ben ik ook niet helemaal te spreken aangezien als ik mijn pc nu bench met de timedemo van doom3 dat ik op 1024x768 op high detail maar 17 fps haal en toevallig een klant van ons had een AMD XP 2800+ en 512 MB intern en eenzelfde vga kaart daarop de bench gedraait en die haalde zonder agp versnelling 29 fps.

Ik weet het niet meer iemand een idee?

Ja hoor, ik heb wel wat ideetjes voor je!

Ten eerste kan het geen kwaad eens te kijken hoe sterk je voeding is. Een A64 trekt nl nogal wat weg van de 12V lijn. Wanneer deze lijn maar een beperkt vermogen heeft dan leidt dat al snel tot instabiliteit en andere vreemde problemen. Je moet alleen al voor de CPU een 12A op de 12V lijn rekenen. Met een beetje een aangekleed systeem is een 12V lijn van 20A geen luxe (ik heb voor mijn A64 een voeding gekocht met 35A op de 12V).

Ten tweede: je geheugentimings. Door de agressieve geheugencontroller van A64 kan het zijn dat geheugens die niet gemaakt zijn voor zeer strakke timings problemen geven. In de praktijk blijkt dat vooral op te lossen te zijn door de RAS-to-CAS delay bij te stellen. Je kunt het beste dit proberen: zet alle timings van je geheugen volgens de specificaties (laat je niet verleiden door de waarden uit het SPD) maar zet je RAS-to-CAS delay 1 tik hoger dan gespecificeerd. Eventueel kun je het voltage over het geheugen ietwat verhogen (ja, ook dat probleem heb ik gehad… ik heb PC3500 geheugen gekocht wat wel met agressieve timings zoals CL2.0 overweg kan, wel op 2.8V echter; Kingston VR wordt over het algemeen niet aanbevolen voor een A64, tenzij je de timings wat bijstelt).

Ik hoop dat dit helpt. Zo niet, laat maar weten, dan zoeken we verder.

Voeding zit wel snor maar dat mem heeft er eerst ook niet ingezeten he kheb er eerst corsair mem in gehad maar ik zal vanavond laat wel even die timings aanpassen.

we’ll keep you informed :smiley:

Het was de Harddisk. Nieuwe harddisk eraan met mijn radeon 9600pro en warempel het loopt wel goed

memory timings maakte niets uit wel geprobeerd :smiley:

Hmmm vreemde oplossing, maar als het werkt klagen we niet he :slight_smile: