Verwisselen Processor

Hallo, ik heb pas een gratis computer gekregen maar nu valt de snelheid mij een beetje tegen. Het gaat om de volgende specs:

2,53 gigahertz Intel Celeron
16 kilobyte primary memory cache
256 kilobyte secondary memory cache
MoBo: Foxconn P4M800P7MA
Bus Clock: 133 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG 10/19/2005
512 MB Memory

In de handleiding van de Mobo staat:
Microprocessor
· supports Intel® Intel® Pentium® 4, Pentium® 4 Extreme Edition, Celeron®
D, Pentium® D processor in an LGA775 package
· Supports FSB at 533 MHz/800 MHz

Betekent dit dat ik gewoon een P4 kan kopen en die erin kan zetten? Gaat dat echt zo makkelijk? Zoja, welke kan ik dan het beste kopen volgens jullie?

Alvast bedankt

Ga dit na op de Foxconn website. De snelste processor die men daar opgeeft voor dit moederbord (Extreme Edition buiten beschouwing gelaten) is de PentiumD 930 Dual Core (link).

Je hoeft natuurlijk niet zover te gaan, het blijft tenslotte een budget-PC met dit moederbord erin. Een snelle Single Core Pentium uit de 5xx/6xx-reeks of de Dual Core 805 (als je hem overklokt - 165MHz FSB blijkt het maximum te zijn voor dit bord) zijn ook valabele opties.

Steek er wel ook minstens nog een 512MB DDR geheugen-latje bij.

Zo kan je al wat prijzen nakijken :wink: . Als je nog nog nooit een processor vervangen hebt, doe dan wat opzoekwerk naar goede instructies (of vraag hulp van iemand met de nodige ervaring).

Dank je wel voor de snelle reactie,

Ik heb een beetje op internet rondgekeken en ik denk eraan om nu te gaan voor de INTEL Pentium 4 541. Iemand ervaring met deze processor? Heb ik dan ook een nieuwe cooler nodig? Zoja…welke raden jullie dan aan? En staat er ergens op internet hoe ik de processor moet vervangen.

Die is te krijgen voor ~99 Euro en zal wel een merkbare verbetering geven. Kijk wel even na of je geheugen wel degelijk DDR400 (PC3200) is - en niet DDR333 (PC2700) - want anders maak je geen optimaal gebruik van deze 800MHz Pentium. Als je de “box” versie koopt, dan zit er een nieuwe koeler bij (de “tray” versie is zonder koeler). De Celeron koeler die je nu gebruikt is waarschijnlijk te zwak voor deze Pentium. Als je een stillere koeler wil, kan ik Zalman aanraden (een CNPS7700AlCu bv.).

Ik heb geen link bij de hand voor installatie-instructies. Zoek op de vele hardware-sites of in PC-magazines die er regelmatig een artikel aan wijden.

Succes!

Waar zie ik of ik DDR400 geheugen heb? Maakt het veel uit als ik dat niet zou hebben?

Ik heb de handleiding er nog eens op nageslagen en ik heb het gevonden:

System Memory
· Two 184-pin DIMM slots and two 240-pin DIMM slots
· Supports DDR 333/400 and DDR2 533/400
· Supports 128/256/512/1024 Mb technology up to 2G

Ik hoop dat je dit bedoelde!
Is er nog iets anders waar ik aan moet denken, buiten dandat ik ook coolingpasta moet gebruiken?

OK, er kan dus zowel DDR als DDR2 in je PC zitten momenteel. Je kan dit in het BIOS nakijken, of als je daarmee niet vertrouwd bent, kan je een van de vele tooltjes voor Windows downloaden die info over je hardware weergeven. Het eenvoudigst voor dit geval lijkt mij CPU-Z - behoeft geen installatie en geeft de nodige kenmerken van je geheugen weer - het Type en de Frequency. Je hebt dus minstens DDR aan 200MHz nodig, als er 166MHz staat, is het eigenlijk te traag voor de Pentium 541. Als er DDR2 inzit, dan is het altijd goed (200MHz of 266MHz).

Bij een “boxed” processor zit er onderaan de originele koeler een “thermal pad” - je hoeft dus geen koelpasta meer aan te brengen en kan de koeler zo monteren.

Nou in slot 1 zit een DDR2 geheugenkaart van 512 MB. Ik doe er nog een kaartje bij van 1024 MB en dan ben ik klaar denk ik. Dank je wel voor je hulp!

Graag gedaan! Je kan ondertussen eens proberen om je Celeron sneller dan 3 Gigahertz te laten lopen. Het SuperStep tooltje zou op de moederbord-CD moeten staan. Misschien is dat al snel genoeg. :wink:

Het superstep tooltje staat inderdaad op de cd -rom. Ik weet alleen niet op welk getal ik het nu moet instellen! Ik heb al eens 166 geprobeerd maar toen
deed de computer niets meer. Hij staat standaard op 133

Ik had ergens gelezen dat 165 de maximale waarde is die het BIOS ondersteunt op dit bord. Dit is natuurlijk geen echt overklokkers-bord, maar 3GHz moet er wel inzitten voor deze Celeron.

Overklokken doe je best in stapjes tot je de grens bereikt waarbij de PC nog opstart en stabiel is (of de grens van de maximaal instelbare waarde in het BIOS bereikt is, zoals hier waarschijnlijk het geval zal zijn). Ga bv. eerst eens van 133 naar 145 MHz. Werk zo een poosje met de PC om zeker te zijn dat er zich geen problemen voordoen. Met CPU-Z kan je ook weer nagaan aan welke “Frequency” het geheugen loopt. Die moet lager of gelijk blijven aan de specificatie van het gebruikte geheugen om stabiel te werken. Bv. met DDR2-533 is dit 266MHz (de helft), met DDR2-400 is het 200MHz. Aan welke Frequency draait je geheugen bij de standaard 133 instelling? En wat is de specificatie van het geheugen (te vinden onder het “SPD” tabblad in CPU-Z)? Normaal gezien mag dit geheugen geen bottleneck vormen in combinatie met de Celeron.

Als het goed is, moet de PCI-clock (af te lezen in hetzelfde schermpje als waar je de “Ext. CPU Freq.” instelt) op 33MHz blijven staan, onafhankelijk van de ingestelde CPU Freq. - anders krijg je allerhande problemen.

Een andere belangrijke factor is de temperatuur van de processor. De standaard koeler zal waarschijnlijk niet veel reserves bieden. Bekijk daarom eerst de CPU Temp. (in SuperStep) bij de standaard 133MHz instelling om een referentiepunt te hebben. Doe dit zowel bij geen of lage belasting (surfen, tekstverwerking, etc.) als bij maximale belasting (mp3 encoding, dvd “shrinking”, grote zip of rar gecomprimeerde bestanden aanmaken, waarbij de processor een langere tijd aan 100% moet werken). In overklokte toestand moet je best niet meer dan 5 tot 10° over deze referenties zitten. Hoe minder, hoe beter en een betere koeler kan hierbij helpen.

Zo ga je dan verder van 145 naar 150, 155 en dan naar 160 en misschien wel tot 165MHz, waarna je op 3,14GHz moet uitkomen voor de processor. Eens je weet hoever je kan gaan, zet je waarschijnlijk een stapje terug, bv. 160MHz (3,0GHz) om een (voor jou) aanvaardbaar compromis tussen prestaties en temperatuur te behalen.

Dit is zeker niet volledig, en bij twijfel doe je het beter niet zonder eerst na te vragen. Overklokken is nu veel veiliger dan vroeger, maar compleet zonder risico voor je hardware is het niet.