Verschil tussen ftp en fxp

vbimport

Wat is het verschil tussen een ftp en een fxp ?

Normaal gesproken gebruik je ftp voor server<->PC
fxp kan Server<->server, server<->pc en pc<->pc doen…

ftp–File Transfer Protocol
fxp–File eXchange Protocol

(met dank aan google)

FXP is met name bekend in de illegale scene, terwijl FTP de normale afkorting voor File Transfer Protocol is

Tax: wat is het verschil tussen een server en een pc? :slight_smile:

FTP is een protocol (zoals Tax al zei, File Transfer Protocol) dat het mogelijk maakt via een WAN of een LAN (internet is een WAN) data te versturen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een FTP server en een FTP client. De server zorgt voor beschikbare ruimte en/of data, de client kan data naar de server versturen of van de server halen.

FXP is een protocol dat het mogelijk maakt gegevens tussen verschillende FTP servers uit te wisselen. Het mooie hiervan is, dat dit vanaf een derde station kan, zonder dat het derde station met data wordt belast. Het idee werkt als volgt: je logt in (met een FTP client die FXP ondersteunt, zoals FlashFXP) op twee FTP servers. Vervolgens geef je server 1 het commando gegevens naar server 2 te versturen. Server 2 moet dan wel in staat zijn om met het FXP protocol om te gaan, anders werkt het niet (alhoewel hier een truukje voor is, je dient dan gebruik te maken van een Wingate).

FXP wordt inderdaad vaak met illegale zaken geassocieerd. Gedeeltelijk terecht, aangezien in de illegale scene veel gebruik wordt gemaakt van het FXP protocol. Het wordt echter ook bij veel legale aangelegenheden gebruikt… (ik gebruik het zelf om dat over te pompen van de uni n aar mij thuis)…

Hoop dat het een beetje duidelijk is :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Tax: wat is het verschil tussen een server en een pc? :slight_smile:

FTP is een protocol (zoals Tax al zei, File Transfer Protocol) dat het mogelijk maakt via een WAN of een LAN (internet is een WAN) data te versturen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een FTP server en een FTP client. De server zorgt voor beschikbare ruimte en/of data, de client kan data naar de server versturen of van de server halen.

FXP is een protocol dat het mogelijk maakt gegevens tussen verschillende FTP servers uit te wisselen. Het mooie hiervan is, dat dit vanaf een derde station kan, zonder dat het derde station met data wordt belast. Het idee werkt als volgt: je logt in (met een FTP client die FXP ondersteunt, zoals FlashFXP) op twee FTP servers. Vervolgens geef je server 1 het commando gegevens naar server 2 te versturen. Server 2 moet dan wel in staat zijn om met het FXP protocol om te gaan, anders werkt het niet (alhoewel hier een truukje voor is, je dient dan gebruik te maken van een Wingate).

FXP wordt inderdaad vaak met illegale zaken geassocieerd. Gedeeltelijk terecht, aangezien in de illegale scene veel gebruik wordt gemaakt van het FXP protocol. Het wordt echter ook bij veel legale aangelegenheden gebruikt… (ik gebruik het zelf om dat over te pompen van de uni n aar mij thuis)…

Hoop dat het een beetje duidelijk is :slight_smile: [/B]

Vergeet er niet bij te zetten dat ook 1 van de belangrijke dingen is: dat alleen het ip van de ftp client wordt onthuld op beide servers, en niet die van de servers die waartussen data wordt uitgewisseld.

Originally posted by Murphy23x
Vergeet er niet bij te zetten dat ook 1 van de belangrijke dingen is: dat alleen het ip van de ftp client wordt onthuld op beide servers, en niet die van de servers die waartussen data wordt uitgewisseld.

zowel ftp als fxp zijn onbeveiligde kanalen. Een ieder met een luisterprogramma (packet sniffer) die tussen de zender en ontvanger zit , kan alles meekrijgen. Trouwens , er zit een gratis packet sniffer in Windows 2000 :slight_smile:

Die heb ik dan nog niet gevonden en zit ie dan ook in xp?

De packetsniffer voor alle platformen is volgens mij Ethereal. Open source! :slight_smile:

Als je nu die sniffer gebruikt , wordt de data die dan verstuurt word corrupt of maakt de sniifer gewoon een copietje vanhet pakketje en laat het gewoon doorgaan ?

Originally posted by Mr. Belvedere
zowel ftp als fxp zijn onbeveiligde kanalen. Een ieder met een luisterprogramma (packet sniffer) die tussen de zender en ontvanger zit , kan alles meekrijgen.

Of je moet de boel met SSL encryptie beveiligen. Dan is het toch wel save®? :rolleyes:

Originally posted by Wookie
Of je moet de boel met SSL encryptie beveiligen. Dan is het toch wel save®? :rolleyes:

ja hoor, SFTP is heel erg safe!

De website van SSH: www.ssh.com biedt hier heel wat informatie over!

Originally posted by Dee-ehn
ja hoor, SFTP is heel erg safe!

Hoe moet ik dat opvatten? Echt safe of achterhaald? :confused:

Originally posted by Wookie
Hoe moet ik dat opvatten? Echt safe of achterhaald? :confused:

Voor zover ik weet is SFTP nog steeds reuze safe. Over een tijdje kan ik je er meer over vertellen, aangezien ik binnenkort colleges betreffende security ga volgen (SSL/SSH etc etc horen daar ook bij).

/me heeft zijn interesse laten wekken door dit topic.

Taxman heeft het uitgelegd zoals ik had willen doen ;).

Mijn vraag; waarom wil je het weten?

Ik zoek al een tijdje naar goede ftp’s voor “zakelijk gebruik” en ik kwam een lijst met fxp’s tegen.

Ik wist niet wat dat was , dus vroeg ik het maar aan de cdfreaks.Bij die mannen ‘en vrouw’ kan je altijd terecht.

Originally posted by donfrabrizio
[B]Ik zoek al een tijdje naar goede ftp’s voor “zakelijk gebruik” en ik kwam een lijst met fxp’s tegen.

Ik wist niet wat dat was , dus vroeg ik het maar aan de cdfreaks.Bij die mannen ‘en vrouw’ kan je altijd terecht. [/B]

Zakelijk gebruik?

Als ik hier intik dat ik naar warez , games , mp3’s, xxx en andere rommel dat op het internet staat , zocht dan gaat het van “oh ye , daar heb je er weer een”.
Dus zeg ik maar “zakelijk gebruik”:stuck_out_tongue:

En ja , ik weet dat het niet mag , maar dat wil nog niet zeggen dat ik er niet naar mag zoeken.

Kijken mag maar aankomen niet . :stuck_out_tongue: