Verschil tussen AMD Semptron, Athlon XP en AThlon 64

vbimport

Wat is het verschil tussen de AMD Semptron, AMD Athlon XP en de Athlon 64.

Ik weet niet of je de Engelse taal machtig bent, maar indien dat het geval is dan kan ik je zo 1-2-3 van een mooie uitleg voorzien. Voor ons hardware forum ben ik momenteel bezig met een nieuw artikel over de keuze Intel of AMD. Ik heb gisteren net het stukje over AMD afgerond waarin de CPU types beschreven worden. Ik zal het hier neerzetten, ondanks dat het Engelstalig is. Zou je er niet uitkomen of wat dan ook, laat het dan maar weten dan zullen we je te hulp staan… ok?

Sempron
Sempron is the most recent budget CPU of AMD. They are available on both socket A (which is coming to an end) and socket 754. The Sempron CPU is based on the K8 CPU core (Athlon 64 series), but doesn’t feature 64 bit support and has a smaller CPU cache.
These CPUs are reasonably priced, but their performance isn’t much to brag about. They suffice for the most common desktop use (typical office tasks). Although Semprons sometimes have identical rating numbers as the more expensive CPUs (Athlon 64), they perform less. Even slower Athlon 64’s outperform “faster” Semprons (e.g. the Athlon 64 2800+ beats the 3000+ Sempron).

Athlon 64
When the Athlon 64 was introduced, it ran on socket 754. About a year later, socket 939 was introduced. These are almost identical, except for the fact that s939 features dual channel memory; s754 does not. To compensate for not having this performance enhancing techique on the s754 Athlon 64, AMD pulled several tricks (higher clockspeeds and more CPU cache) to produce CPUs with identical ratings on different platforms. Socket 754 was never meant to stay for long and this is becoming more and more clear. The fastest s754 CPU that is and will ever be made is the Athlon 64 3700+. Only new Semprons will be launched for the s754 platform. In about a year, this will stop as well and s754 will be dead.
The socket 939 platform has a completely different story. It was initially launched for the Athlon 64 FX CPUs. These are almost identical to the Athlon 64 CPU (on socket 939), but they have a larger internal cache (and an unlocked multiplier, so ideal for overclocking). Although they are quite powerful, they are highly priced as well. The somewhat more affordable CPUs on the s939 platform are the regular Athlon 64 models. They feature dual channel memory. As far as is known, the s939 platform will stay for a while. Somewhere around the end of 2005, the first dualcore CPUs will enter the market. It is not known yet if they will run on socket 939, but it should be possible. Until that time, all new Athlon 64 CPUs will run on socket 939.

Discontinued
There are also some older CPUs available in stores. Most of these CPUs aren’t produced anymore or will face their end very soon. These are the socket A CPUs, named Duron for the budget series and Athlon XP for the former high end models. These are all 32 bit models, based on the K7 architecture and thus 32 bit models.
These Athlon XP CPUs have similar ratings as Sempron and Athlon 64 models, but perform in between. For example: a Sempron 2800+ performs less then the 2800+ Athlon XP, but the 2800+ Athlon 64 is the best performer. Yes this is confusing… don’t we just love marketing? Once again, not that the Athlon 64 is the only Athlon of these that has 64 bit support, although the Sempron is also based on the K8 architecture. And to make it even more confusing: the K8 architecture is superior to the K7 architecture, but, as mentioned, K7 CPUs can outperform K8 “equivalents”.
I would advice against buying these older CPUs, as the socket A platform is dead. Of course, if you have an older socket A-based system running and you want to upgrade your CPU, there’s a point in buying an Athlon XP (like the 3200+); if you are buying a new system, make sure you go for a socket with some upgrade potential, as s754 or, even better, s939.

ps niet op mogelijke fouten letten svp, moet nog eens een keertje op F7 rammen :wink:

Hallo Dee-ehn,

Bedankt voor de informatie voor mij is nu het e.e.a duidelijk. Ik was n.l. van zinnen de onderstaande PC in Duitsland te bestellen bij www.simmba.de

Der Happy-Price-PC-New Generation
Simmba-Line 14 AMD Athlon 64 3000+
+256 MB ATI 9550 Game F

Dit alles voor 399 euro daar komt nog bij 25 Euro om het systeem uit te breiden naar 512 MB Geheugen
DVD brander heb ik al.

Bekenden van mij hebben hier al een PC gekocht, en het ziet er allemaal netjes uit.
Er komen nog 18 euro verzendkosten en 5 euro rembourskosten bij, en wordt via UPS geleverd.
Nadeel: je moet nog een ander toetsenbord kopen omdat er een Duits bij zit.

Ja die prijs is wel redelijk ja. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf of dat syteem aan je wensen voldoet. Zelf zou ik het nooit kopen, maargoed, ik ben ook een zeurpiet ;). Er lijkt me weinig mis mee, voor een budgetsysteem zijn de specs best aardig!

Ik heb nog een site gevonden waar een vergelijk gemaakt wordt tussen de AMD Athlon 64 en de Intel Pentium 4.

http://www.hardware.info/reviews.php?id=448

Leuke site

Een leuke review, maar wel gedateerd. Het gevolg: dit klopt niet allemaal meer. Beide kampen (AMD en Intel) hebben sindsdien hard gewerkt en ook vorderingen gemaakt. Het is nog immer zo dat de P4 wat sneller is als het op videoencoding en Adobe programmatuur aankomt, maar het verschil is veel kleiner geworden. Zogauw de 64bit software er is zal het plaatje nog eens gaan veranderen; dan zal de 64bit implementatie van Intel het tegen die van AMD op moeten nemen (wat tot dusver bekend is, maar dat is vrij weinig, is dat de Intel’s EM64T bijlange AMD niet kan bijbenen… maar zoals ik al zei, er is nog maar weinig bekend).

Twijfel je tussen Intel en AMD? Laat dan maar eens weten wat je wilt gaan doen etc dan kunnen we je vast helpen :slight_smile: