Verschil half duplex en full duplex

Ik wil een switch gaan kopen maar nu kan ik kiezen tussen een half duplex of een full duplex.
Wat is het veschil?

snelheid?

Originally posted by tradeburner
snelheid?

Euh ja heel simpel gezegd wel ja :slight_smile:

Bij full duplex kan er zowel tegelijk gezonden als ontvangen worden (denk aan een telefoon), bij half duplex kan maar 1 ding tegelijk (walkie talkie).

Full duplex is in principe veel sneller…

Volgens mij zijn de prijsverschillen tussen full & half duplex minimaal dus ga gewoon voor een full-duplex switch.

In theorie is full-duplex veel sneller, in de praktijk valt het afhankelijk van het soort gebruik wel mee…

ik wou een 16 poorts switch van sweex gaan kopen, iemand ervaring hiermee?

Niet met dat product, maar over Sweex kan ik je wel wat vertellen.

Sweex is een merk met een zeer goede prijs/prestatie verhouding. De producten zijn erg goedkoop, en presteren voor de thuisgebruiker prima.

Verwacht van deze switch geen wonderen op snelheidsgebied en geavanceerde functionaliteiten. Bij langdurige, (extreem) zware belasting zou deze zelfs problemen kunnen geven. Ik ga er echter niet vanuit je dat constant 100mbit op alle kanalen gebruit dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Zelf heb ik ook zo’n soort switch, van het merk Net. Kostte me destijds fl170 voor een 8 poors (2 jaar geleden) en doet sindsdien trouwens dienst. Voor thuisgebruik prima, waardeloos voor “echte” netwerken…

Ik wil em mogelijk in augustus gaan gebruiken op megabit (lan-party).
Dan heb ik dus wel behoorlijk veel dataverkeer:bigsmile: