Verschil athlon xp - sempron

vbimport

ik kan bijna nergens meer een xp 3000 vinden, en waar ze hem nog hebben is het een prijs die ik het niet waard vind,

die semprons zie ik veel meer… wat is het verschil? zijn ze slechteR? performance?

ben ik erg benieuwd naar
alvast bedankt

De Sempron is in feite een uitgeklede K8 CPU (bestemd voor de budgetmarkt). Deze CPU wordt momenteel voor het verouderde socket A en het ook al uitfaserende socket 754 geleverd.

De Sempron is niet meer dan een Athlon 64 (single channel geheugen model) zonder de 64 bit instructies en een kleinere hoeveelheid cache. Vergelijk je de Sempron met een Athlon XP met een gelijke rating, dan is (gemiddeld genomen) de XP de betere keuze. Alhoewel de Sempron niet zo warm wordt als de XP (niet dat het bij de 3000+ zo erg is btw) kent deze toch meer nadelen dan voordelen.

Waar wil je de Sempron voor gebruiken? Als upgrade voor een draaiend socket A systeem of voor een nieuw systeem? Indien je voor een nieuw systeem gaat, dan kan ik je van harte adviseren een echte Athlon 64 te nemen. Indien je budget niet toereikend is kun je altijd voor een goedkopere oplossing (s754 moederbord met een Athlon 64 2800+) gaan; dit presteert nl stukken beter dan die andere twee op 3000+.