Verifying DMI pool data

Ik was gister bezig met een PC van een kennis van me te upgraden van Win98SE naar WinXP.

De PC heeft 2 HD’s, één van 6GB en één van 30 GB. Op de 6GB staat het OS.
Ik ga vervolgens aan de slag met de PC, doe de winXP cd erin, herstart de PC zodat deze van Cd kan booten.
Echter de PC wil niet van de CD booten (vreemd want deze CD deed het altijd anders wel!) dus ik eventjes in de bios gekeken en daar de CDrom speler als eerste Bootdevice neer gezet.
Dit mocht echter niet helpen. Dus via opstartdiskkette (Win98SE) aan het werk. Na het draaien van smartdrv naar de \I386 map gegaan en daar winnt.exe opgestart. Bestanden worden gekopieerd naar schijf, dit gaat allemaal OK, PC herstart (diskette eruit!)…

Maar vervolgens blijft de PC hangen op “verifying DMI pool data” na de POST (geheugen+HD worden herkend etc.). Via Google aan aantal tips nagegaan.

• via win98SE opstardisk weer in DOS en het één en ander bekeken (fdisk /status ik zie hier beide schijven staan, alleen de kleine schijf staat niet als C: )
  • Via opstartdiskette, wordt ook de kleine HD niet meer herkend
  • Via opstartdisk fdisk /mbr gerunt, hierbij volgt er een melding vanuit het BIOS (Award) dat er een verandering in de bootrecord is.
  • Via partion magic, die wel de schijf zag, de kleine HD geformateerd als NTFS

Vervolgens weer een reset, in de bios de boot volgorde alleen op CDROM gezet, echter kan er maar niet van CD worden opgestart.
De melding “verifying DMI pool data” blijft er maar staan.

Hoe kan ik dit gaan oplossen, heeft er iemand nog handige tips? Dien ik bv. via PQmagic de kleine schijf als FAT te formatteren en dan nogmaals via CDrom proberen op te starten?

Of is er mischien iets mis met de hardware?

Kan het probleem van niet kunnen booten vanaf een CDRom liggen aan de manier waarop de master en slave staan ingesteld?

Als ik de PC opstart zie ik alleen als 1st Master de 6GB schijf en als slave de 30 GB schijf, er staat niks bij 2nd master/slave (terwijl er wel een CDrom speler en een cdbrander in zit)

Wat is de ideale aansluit situatie?
1st master = 6GB HD
1st slave = CDbrander
2nd. Master = 30 GB HD
2nd Slave = CDrom

Of is het verstandig eerst te beginnen met alleen de 1st master en slave zoals hierboven opgegeven?

Hai,

Waarom niet gewoon vanuit '98 starten? '98 opstarten dan XP cdrom erin en hij geeft zelf aan dat er een nieuwer besturingssysteem is gevonden en of hij dat mag installeren. Als het dezelfde taal is geeft hij aan dat er een optie is om te upgraden of een compleet nieuwe install te doen. En als je kiest voor een nieuwe install kun je aangeven dat hij hem in dezelfde partitie moet zetten en de bestaande installatie te verwijderen.

mzzl Dúnedain

ik gebruikte altijd de Bootable CD, en achteraf gezien was vanuit 98 een install met XP denk ik gemakkelijker geweest.
Echter is nu de schijf waarop 98SE stond (de 6GB schijf) geformateerd, dus vandaar dat ik opzoek ben naar een andere oplossing.

Ik ga er vanavond weer verder mee.

Hai,

Kijk of je ergens een win 98 of zelfs een win 95 cd ken bemachtigen die der eerst op zetten met een minimale install en dan verder gaan.

mzzl Dúnedain

Ok het is inmiddels gelukt, Xp staat erop. (nadat ik de 6GB schijf weer als FAT had geformatteerd, kon ik weer vai de XP cd de files erop zetten en XP laten installeren.

Mara nu zit ik nog met het volgende… ik wil zorgen dat er bootable CD’s op deze PC gedraaid kunne worden zodat ik mn ‘retestrak XP’ erop kan zetten!!

hmmzzz… ik kan mn post niet meer editten!!!

Maar ik heb geprobeerd de Retestrak XP te installeren via de mogelijkheid dit gewoon te doen onder windows, echter gaat dit niet OK en wordtde oude versie gewoon geinstalleerd, en niet de aangepaste/optimized Retestrak versie.

Kijk eens op planet download van deze week, daar hebben ze misschien een soort van oplossing voor je.

mzzl Dúnedain

Vaag probleem moet ik zeggen. Misschien is het verstandig om eens een BIOS update te overwegen, wellicht dat het probleem met het booten van CD daarmee verholpen kan worden?

Ik ga me niet wagen aan een BIOS update, als dat verkeerd gaat ben ik helemaal ver van huis!

Ik heb nu via een omweg XP erop gezet, en vervolgens los de reg-tweaks van de Retestrak CD erop gezet.

Maar de volgende keer dat ik zo’n ‘probleem PC’ voor me heb ga ik eerst inderdaad met de BIOS aan de slag. Zijn hier nog handige sites voor, waarop overzichten te zien zijn met de versie etc.??

download vd week is dit “DriveImage XML” -> ik gebruik Ghost hiervoor.

Als je even wat verder leest staat verderop staat Barts PE Builder om een opstartbare cd te maken.

maar bij grotere problemen (bijvoorbeeld XP die niet meer wil booten) kun je ook Bart’s PE Builder inzetten. Hiermee maak je een opstartbare XP-CDROM. Met de te downloaden plugin kun je DriveImage opstarten en de herstelwerkzaamheden laten beginnen

Misschien dat dat je wat verder helpt.

mzzl Dúnedain

Meestal valt dat wel mee. De meeste moederborden hebben een functie om een BIOS update die fout is gegaan alsnog te herstellen. Of dat bij dit systeem ook mogelijk is weet ik natuurlijk niet, maar de website van de producent (of de handleiding) weet je dat waarschijnlijk wel te vertellen. Vaak heet zulk een functie “BIOS recovery” of “Bad flash recovery”.

‘retestrak XP’ werkt alleen op een Pentium 4, de install is volledig aangepast. Zelfs als je het voor elkaar krijgt dan loopt het OS bagger. De DVD versie is helemaal een ramp, de CDR versie wil nog wel eens werken…

Op Pentium 4 loopt hij overigens wel retestrak!

Is een beetje off topic maar wat is het voordeel van een retestrak XP tov mijn eigen install die geheel naar mijn eigen wensen is ingericht met progjes en al?

mzzl Dúnedain