Vergelijking SBU's met compileertijd

vbimport

Even een vraagje.

Ik ben bezig met Linux from Scratch 5.1.1

Op het moment dat binutils moet worden gecompileerd en geïnstalleerd wordt de tip gegeven om het time commando toe te voegen.

Voor het proces van binutils staat nl 1 SBU. Op die manier heb je een vergelijk voor hoelang de rest van de installatie duurd.

Wanneer het proces is afgerond krijg ik als output:

real 48m26.085s
user 36m19.400s
sys 4m40.380s

Afgezien van het feit dat het “lang” heeft geduurd weet ik nog eigenlijk niets. Zag in een verder hoofdstuk eentje van 12,3 SBU. 12,3 x lang … :stuck_out_tongue:

Hoe moet ik dit interpreteren…?

Ik ben niet bekend met LfS en SBU, maar wat ik zo her en der lees moet je het als volgt interpreteren. Het compileren van binutils duurt ongeveer 1 SBU. Aan de hand van de compilatietijd daarvan en de SBU waarde van andere programmatuur kun je achterhalen hoe lang het ongeveert duurt totdat dat programma gecompileerd is.

Waarom men met SBU’s werkt? De compilatietijd van een programma is sterk afhankelijk van de hardware waarop je deze compilatie uitvoert. Omdat het eigenlijk onmogelijk te specificeren hoe lang een compilatie duurt, wordt de compilatie van een programma met 1 SBU (binutils in dit geval) als referentiepunt genomen.

Hoe bevalt LfS trouwens? Ik ben sinds korte tijd met Gentoo aan het stoeien en dat bevalt super!

Bovenstaand stukje was mij reeds bekend. Wat ik niet begrijp is het onderscheid tussen “real”, “user” en “sys”. Is real is ongeveer user + sys of is het real + user + sys.

en 48m26.085s is dit 48 minuten en 26 sec?

Verder: LFS bevalt mij enorm. 'k Heb de nederlandse vertaling erbij liggen van een paar versies eerder. De opbouw is nl wel ongeveer hetzelfde en bij een groot stuk engelse tekst lees ik wel eens over wat belangrijke zaken heen.

Handleiding gaat ervan uit dat er al wat basiskennis aanwezig is. Bij mij is dat een lekker lopende internetverbinding en google. Het valt mij tot nu toe niet tegen. Ik vind het fijn dat je een redelijk minimaal systeem in elkaar fietst wat reeds door de experts door en door is getest. Zo lopend door alle hoofdstukken begrijp ik toch steeds meer van de opbouw.

Enigste tegenvaller is voor alsnog de lange compileertijden. Ben nu sinds anderhalve dag bezig met glibc en overweeg nu de pc uit mijn slaapkamer te verwijderen.

Maar eh, Gentoo. Heb ik ook al veel over gelezen. Je kan niet alles tegelijk doen. Mijn kabel is ook niet breed genoeg om alles binnen een leuke tijd via internet binnen te halen om zomaar even te proberen.

Zou zeggen succes, en eh, als iemand mij nog wat kan vertellen over het time commando, zou ik erg gelukkig zijn.

Is het overigens verstandig om alle debugging symbols te verwijderen? Ik geloof nl niet dat ik dat ooit wil doen op een servertje.