Ventilator problemen ! HELP!

Hoi allemaal,

Al een gedurende tijd heb ik problemen met mijn pc, Na een paar uur dat hij aan zit schakelt hij vanzelf uit. Hij start weer op nadat hij weer gekoeld is.
Ik heb onderzocht en het probleem ligt aan de ventilator, ik krijg een warme lucht uit de ventilator, k heb alles geprobeerd maar toch wil de warme lucht niet weg.
In de bios scherm heb ik gezien dat het temperatuur oploopt tot 75 graden.

Wat is hier de oorzaak van? en wat moet ikdoen om dit op te lossen?

Aub help me hiermee!! ik zit in een noodgeval! :confused:

Groetjes

Hej die Ado,

Welkom aan boord!

Dat er warme lucht uit die ventilator komt (ik ga er voor het gemak vanuit dat je het hier over de processorventilator hebt) is helemaal niet vreemd. Sterker nog: het zou vreemd zijn indien dat niet het geval was. Wanneer je computer wordt belast, wordt je processor warm. Doormiddel van het koelsysteem (koelblok + ventilator) wordt die warmte afgevoerd. Dat is dus de warme lucht die je voelt.

Wanneer je computer na een poos van gebruik uitschakelt als gevolg van een oververhitting, dan lijkt het me duidelijk dat er sprake is van een te grote warmteopbouw. Wat te doen? Dat is moeilijk te zeggen. Twee veelvoorkomende problemen zijn dat de processor te warm wordt, of de algehele temperatuur in de kast te hoog wordt.

Kun je ons wellicht wat meer informatie verstrekken over wat voor processor, wat voor processorkoeling en (eventuele) kastkoeling je hebt? Aan de hand daar van kunnen we dan redelijk inschatten wat het probleem kan zijn.

Over die temperatuur van 75 graden zou ik me niet al te druk maken. Ten eerste is het altijd zo dat de opgegeven temperatuur vaak sterk afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur (het verschil kan soms oplopen tot meer dan 50 graden Celcius!). Daarnaast kan 75 graden voor de ene processor fataal zijn (bijv een Pentium-M) en voor de andere vrij normaal (Xeon).