Hmmm nu je het zegt, ik begin inderdaad ernstig te vrezen voor mijn keyboard.
Zoals mijn moeder me grootbracht in de boze wereld van koude sneeuw en opletten voor je oversteekt, zo is mijn IBM-keyboard altijd mijn begeleider geweest in de pc-wereld.
De sticker onderaan bewijst dat je reeds lang mijn bondgenoot bent in de strijd tegen weerbarstige pc-configuraties en bios-instellingen. Hij vermeldt namelijk de productiedatum; 24-10-1988.
Voor zover ik me kan herinneren, was je erbij vanaf mijn IBM 286. De Tandy die ik daarvoor had, had een speciaal keyboard.
Samen met mij heb je verschillende pc’s meegemaakt en ze allemaal overleefd;
286 16Mhz
386 33Mhz
486 SX25
486 DX33
486 DX2 66
486 DX4 100
P1 75Mhz
P1 133 Mhz
P2 266 Mhz
P3 500Mhz
P3 650Mhz
en nu vervolledig je het lijstje met m’n P4 1400Mhz
Daartussen heb je me ook geholpen bij “gelegenheidspc’s” waar wat aan scheelde en die terug in orde moesten gebracht worden. Heel soms liet je van je horen, maar dat was enkel het geval wanneer ik me op een onduidelijk moederbord vergiste en je verwisselde met de muis.
Vanaf 1990 kreeg je er trouwens een vriendinnetje bij; een 2-knops IBM-muis. Ook zij doet nog steeds voorbeeldig haar werk.
Je begon je loopbaan met een 286, 1MB RAM zonder harde schijf en met twee floppy’s. En aan het einde van je carrière beschik je over een P4 videomontagePC met 768MB RIMM, totaal 150Gb HD (scsi 10.000rpm), scsi CDROM & CDR, DVD-player en een ATI Radeon 8500.
Maar jij bent steeds dezelfde gebleven. Velen verweten je een gebrek aan stijl. Maar jij hebt tenminste karakter. In vergelijking met de “fluwele zachtheid” van een cherry, voelen jouw knopjes wat kil aan, maar dat past net bij je zakelijkheid en drang naar prestatie.
Bij deze wil ik me ook verontschuldigen voor mijn oneerbiedig gedrag soms. Want ik heb je niet altijd even vriendelijk en zachtaardig behandeld. Telkens die knulletjes van een of andere Fifa-versie een foute pass gaven, kreeg je onterecht een ram, waarbij menig ander toetsenbord het zou begeven. Maar zelfs je teer uitziende voetjes hebben het uitgehouden.
Een windowsknop heb ik nooit aan je gemist. Die zou ik toch niet gebruiken en als ik er al op zou drukken, zou het op een onvoorzien moment zijn in een of andere 3D-shooter. (waarna je waarschijnlijk weer een ram zou krijgen). En een EURO-toets? Who needs it anyway?
Maar uiteindelijk zal ook jij moeten plaatsmaken voor een opvolger. De logitech cordless bureauset met bijhorende muis liggen al klaar. Ik ben er nog niet toe gekomen om ze uit de doos te nemen, omdat ik me kan inbeelden dat het voor jou geen leuke ontmoeting zal zijn. Daarom zal ik je (hopelijk) een dienst bewijzen door je in de hobbykamer te laten uitbollen zoals je begonnen bent; aan een 286.