Upgraden van bios

hey ik heb een [Intel Pentium 4][1700 Mhz][512 MB] hij kan max. tot 2000 Mhz.wie kan mij vertellen hoe ik die moet upgraden en waar. :rolleyes: :rolleyes:

Hai en welkom hier namens mij alvast

Je kunt een Pentium 4 2Ghz kopen en die er in zetten denk ik zow. En die kun je op internet zowat overal krijgen. Marktplaats, Ebay. Maar ik heb het gevoel dat je dat niet helemaal bedoelt.

Het ligt er idd helemaal aan of je moederbord het ondersteund. Zo ja dan zou je in principe een zelfde type Pentium ( maar dan 2000 MHz ) er in kunnen prikken en dan zou je moederbord dat vanzelf moeten herkennen in de meeste gevallen.

In sommige gevallen is een BIOS update nodig. Maar ook in dat geval zijn er tegenwoordig al een hoop biossen die dat helemaal zelf kunnen. Hoe je dat moet doen staat vaak ook in de handleiding van je moederbord.

Je kunt ook bedoelen dat je je bordje wilt overclocken daar heb ik zelf niet zo veel verstand van maar er zijn er hier genoeg die dat wel hebben.

Ook zou je je vraag een beetje uitgebreider kunnen stellen. Je zou nu net zo goed kunnen vragen : Hoe duur is een auto? Legio antwoorden dus… en waarschijnlijk niet het goede antwoord

lees ffde regels

mzzl Dúnedain

[b]bios updaten[/b]             
                                                          hey ja ik bedoel de bios updaten.en als het goed is ondersteund die dat ook want er staat dat die max.2000mhz aan kan.maar waar kan ik die update vinden en hoe heet die

Hai,

Probeer zoals ik al in mijn eerder antwoord gezet heb je vraag wat duidelijker te omschrijven. Kijk bijvoorbeeld even wat voor moederbord je hebt ( welk merk en type) en welke BIOS er op zit AMI of AWARD oid.

Waarschijnlijk hoef je je bios niet te updaten maar het zou kunnen dat er een update voor is. Nu is tegenwoordig een bios updaten ( of flashen ) niet zo heel moeilijk meer, maar het is niet geheel zonder gevaar en je moet het op je eigen risico doen.

Er zijn trouwens een hele hoop programma’s die voor je kunnen uitzoeken wat voor moederbord en bios je hebt. Deze zijn vaak in een trialversie te downloaden. SiSoft Sandra bijvoorbeeld. Zoek anders eens op Google naar hoe je kunt zien welke bios je hebt dan wel hoe oud hij is.

Maar zoals ik al zei geef even wat meer info over je hardware dan is het voor ons ook een stukje makkelijker om naar de oplossing te zoeken.

mzzl Dúnedain

hey dit zijn mijn com. gegevens

Program: eSupport.com BIOS Agent Version 3.45
BIOS Date: 08/02/01
BIOS Type: Award Modular BIOS v6.00PG
BIOS ID: 08/02/2001-i850-W83627-6A69SM4DC
OEM Sign-On: W6523MS V2.3 080201 08:54:47
Chipset: Intel 2530 rev 2
Superio: Winbond 627F/HF rev 7 found at port 2Eh
CPU: Intel Pentium 4 1700 Mhz MAX: 2000 Mhz
BIOS ROM In Socket: Yes
BIOS ROM Size: 256K
Memory Installed: 512 MB
Memory Maximum: 2048 MB
Memory Slot 01: 128 MB
Memory Slot 02: 128 MB
Memory Slot 03: 128 MB
Memory Slot 04: 128 MB

en dit heb ik gevonden.is toch de goeie.

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=91&kind=1

Hai,

Zoals je al kunt lezen is er de MSI Live Update Utility. Deze kun je downloaden en laten lopen zodat je moederbord van de laatste drivers die er voor dat bordje zijn voorzien wordt.

Zo te zien heb je al de laatste versie die er beschikbaar is wat betreft je bios maar op de site van MSI staan nog meer eventueel voor jou interresante updates.

Dan is het zaak om een pentium 4 2000MHz op de kop te tikken. Daarmee kun je dan de oude CPU vervangen.

Je kent het wel denk ik: Spanning eraf - kast openschroeven - cooler van je oude CPU eraf halen - hendeltje omhoog halen en je oude eruit halen - nieuwe erin stoppen en hendeltje weer laten zakken - cooler erop monteren - even kijken of alle kabeltjes er overal nog goed inzitten - kast weer dichtschroeven - spanning erop en je bent klaar en je kunt weer spelen.

Je bios herkent hem dan automatisch als het goed is en voilâ je hebt een (iets) snellere pc. Let wel je pc is net zo snel als het langzaamste deel in je pc.

mzzl Dúnedain

Indien je je CPU gaat vervangen, let dan erop dat je de CPU en het moederbord niet beschadigd. Het komt bij P4’s (vooral met de stock coolers) nogal eens voor dat de CPU door de koelpasta aan de heatsink plakt. Omdat je doorgaans de koeler eraf moet halen eer je aan het socket zelf komt, kan dit tot een defecte CPU leiden (je trekt eraan, de pootjes laten los en blijven in het socket steken -> CPU en mobo dood).

Mijn advies: start de PC en laat deze een tijdje lang flink reutelen. Je hebt SiSoft Sandra er toch op: start de BurnIn test en laat deze een half uurtje lopen. Sluit dan de PC af en hou de heatsink warm (bijv met een fohn). Maak de heatsink los en draai dan voorzichtig naar links, naar rechts, naar links, zodat de heatsink beetje bij beetje loskomt. Heeft’ie eenmaal losgelaten, dan kun je zo de CPU eruit halen.

Indien je je CPU gaat vervangen etc etc.

tnx Dúnedain