Upgrade

vbimport

Hoi,
Ik wil mijn huidig moederbord een asrock socket A met een duron 1800 upgraden maar zie door het bos de bommen niet meer.
Ik gebruik mijn pc voor het internet en enkele spellen.
Welk moederbord kunnen jullie aanbevelen socket 754 of socket 939 en welke processor van AMD dus. :confused:

Tja, je kunt op zich heel veel kanten op. Ten eerste zul je je af moeten vragen of je je PC voor een korte tijd wilt gebruiken (en dan deze upgrade weer wilt vervangen), je een upgrade wilt kiezen die gedeeltelijk snel te upgraden is of iets wat echt lang mee kan?

Ik zou je in ieder geval willen adviseren om voor socket 939 te gaan. Waarom? Socket 754 is eigenlijk gewoon dood. Dit wordt alleen nog voor het budgetsegment gebruikt en ook daar zal binnen niet al te lange tijd een einde aan komen. Nu is het wel zo dat er Athlons tot op 3700+ voor dit bord geproduceerd worden, maar zaligmakend is dat niet.
Op socket939 heb je heel wat keuze. Je kunt hier niet voor een budgetCPU kiezen (Sempron, de opvolger van de Duron), maar alleen voor de “performance” modellen: de Athlon 64, Athlon 64 X2 en de Athlon FX. Gezien jouw beschrijving denk ik dat de standaard Athlon 64 waarschijnlijk de beste keuze zal zijn, maar ik zal ze toch alleen even toelichten.

Athlon 64: single core CPU
Athlon 64 X2: dual core CPU
Athlon FX: single core CPU, meer cache dan de anderen, geen multiplier lock

De Athlon 64 is dus gewoon de standaard CPU. Te vergelijken met wat vroeger de Athlon XP was en natuurlijk met de Pentium 4. Vanaf een dikke 110 euro heb je al een Athlon 64 (3000+, geweldige overklokker!).

De Athlon 64 X2 is uitgerust met twee cores. Omdat AMD hier altijd al rekening mee heeft gehouden, presteert dit nagenoeg gelijk aan een echt dual-CPU systeem. Dat is heel erg mooi natuurlijk, alleen is het wel zo dat veel van de huidige (consumenten) software en zeer weinig oudere (consumenten) software hier mee om kan gaan. Nadeel is dus dat je tweede core vaak niets aan het doen is en dat je dus geld voor niets hebt uitgegeven. Spellen kunnen zelf maar zeer weinig van deze voordelen profiteren; er zijn zelfs gevallen bekend waar een tweede core negatief bij uitpakt.

Athlon FX: Dit is het andere performancemonster van AMD. Het gaat hier om een flink gebooste single core CPU: hoge kloksnelheid, veel intern geheugen (cache) en bijzonder goede mogelijkheden tot overklokken. Voor spellen is deze CPU in feite de beste die je kunt hebben, maar de prijs liegt er ook niet om (1000 euri voor een recent model). Ik denk niet dat je hiernaar op zoek bent :slight_smile:

Hoop dat het een beetje helpt. Zo niet, laat maar horen :slight_smile:

Bedankt voor de zeer duidelijke hulp nu weet ik toch al iets meer.
Je hebt mij echt verder geholpen.
Ik heb juist eens op de site van Cash & carry in Aken gekeken en zag daar bij enkele Athlon 64 cpu’s VENICE of WINCHES staan weet je soms ook wat dat is?
Bedankt :slight_smile:http://www.computer-cash-carry.de/ccc/index-ns.html
Aachen Computer Versand Computerzubehör Cash Carry Onlineshop Computerservice Hardware Software

Ah die winkel ken ik wel, daar komt mijn huidige CPU ook vandaan!
Kijk ook eens op http://www.hiq24.de (ligt tegenover C&C) en http://www.bora-computer.de (ligt naast C&C) voor soms nog betere prijzen.

Venice of Winchester zegt over welke revisie van de core het gaat. De nieuwe cores zijn in feite het beste. In dit geval kun je dus beter voor de Venice als voor de Winchester gaan. Winchester is trouwens ook prima (draai ik alweer een paar maanden op).

Bedankt,ik hoop in de loop van de week eens naar Aken te kunnen.
THX :bow:

Graag gedaan :slight_smile:

En laat maar horen wat het geworden is :slight_smile:

Moeten we bij “enkele games” aan Wancatan, patiance, mijnenveger denken of aan Battlefield 2, Half Life 2, etc…?
Het komt bij mij over als Mijnenveger, maar misschien zit ik er naast.
Voor mijn zusje heb ik net een computer samengesteld. Ze krijgt een Socket A en AMD XP 1700+ met 768 Ram… maar vooral een beetje omdat ik dat over heb :slight_smile:
Mijn zusje gaat het vooral gebruiken voor MSN en MP3 en als het moet Office, voor werkstukken :slight_smile:

Het gaat inderdaad meer over half life 2 etc… en wat foto bewerking als hobby met elements 3.

hmm dan kun je ook naar je videokaart kijken. Ik weet niet wat je nou hebt, maar
PCI-eXpress schijnt nog weer een stapje gaver te zijn…

Hai,

Als je engels een beetje in orde is kun je hier wat lezen over pci eXpress.

mzzl Dúnedain

Nja gaver… het is gewoon de toekomst. PCIe is de opvolger van de huidige PCI bus, welke in een x8 of een x16 uitvoering vele malen sneller is dan de AGP bus en en dus in feite deze overbodig maakt.

Indien je zware spellen gaat spelen, en daar reken ik HL2 wel toe, dan is het idd verstandig om voor een PCIe moederbord met bijbehorende videokaart te gaan. Voor een prijs rond de 200 euro moet je een vrij goede kaart kunnen hebben. Moederborden met PCIe zijn niet veel duurder dan de reguliere boarden met enkel PCI en APG. Je kunt doorgaans op een PCIe board geen AGP kaarten gebruiken (op de moederborden waar dit wel nodig is moet je dan rekenen op een flink prestatieverlies!).

Hoi,het is het MSI - Ati rs480/rx480m2 moederbord geworden met de onboard ati radeon xpres 200p chiopset en een AMD Athlon 64 3000+ cpu.
Alles staat in elkaar en werkt prima maar die onboard ati radeon xpress 200p is het echte niet en ben nu op zoek naar een ati x700le kaart.
Dan nog een kleine (domme)vraag door die ATI chipset is men dan verplicht een ati grafischekaart te kopen of kan dat ook een NVIDIA geforce zijn???
Het is dus wel degelijk voor PCI-E bus. :o

je kunt hier gewoon een nvidea videokaart op zetten

Hoi, Ik zou maar uit kijken met ATI en Nvidia.
Ik heb 2 pc’s in elkaar gezet, een met een Asu A8N-E mobo en een met een MSI K8 Neo4 platinum bord.
Omdat er niet echt games op gespeeld worden en ik uit tests begrepen heb dat de MSI X600XT geen slechte kaart is, en toch sneller dan de Nvidia gf 6200 heb ik dus voor ATI gekozen.
Sinds het begin steeds problemen en steeds het zelfde.
De pc viel uit startte op
en telkens was het de driver van de ATI kaart. Ik heb alles geprobeerd, nieuwe chipset driver, bios update, nieuwe catalist drivers, nieuwe installatie niets hielp.
Bij De shop konden ze mij niet helpen( www.mix-computer.de , is noggoedkoper dan bora en cash+carry!!!) Zelfs bij MSI kreeg ik geen oplossing.
Vorige week was ik in Aken bij bora en die vertelden mij dat het niet aan de graka ligt maar aan de Nforce 4 chip, die zouden nl niet samen werken.
Heb op allebei nu een Geforce 6200GE zitten en de problemen zijn opgelost.

Ik weet niet hoe het andersom is, maar vraag informeer van te voren eerst.

Dan nog een kleine (domme)vraag

Domme vragen bestaan niet. Ze zouden hooguit overbodig kunnen zijn. Maar als je geen vragen had was je hier niet geweest voor de eventuele oplossing of wat hulp daarbij.

mzzl Dúnedain