Upgrade setje

vbimport

Eej,

ik zit hier met een pc die ermee gestopt is en er moet een nieuwe komen. Ik zoek een upgrade-setje van ongeveer 250-300 euro voor mobo/cpu en 256 mb ram. Nu hebben ze bij Paradigit een aardige aanbieding maar ik weet niet of dat ik daar een tijdje meer vooruit kan.

De specs van dit setje:

• [li]Nieuwste MSI RS480M2-IL moederbord met ATI Radeon Xpress 200
    [/li][li]Onboard ATI Radeon Xpress 200 3D videokaart + PCI-Express x16 slot
    [/li][li]AMD Athlon 64 3000+ processor Socket 939
    [/li][li]Low-Noise Cooler
    [/li][li]256 MB DDR400 geheugen
    [/li]€275,-

Uiteraard nog een keer 256 mb erbij en t loopt nog wat sneller maar ik heb maar een beperkt budget. Kan ik hier een jaartje of wat mee doen? Laatste tijd totaal niet gelet op CPU/mobo en sockets enzo dus als iemand wat meer kan vertellen over dit setje… alvast bedankt!!!

Ja hoor hier kun je een hele tijd mee vooruit. Het mobo heeft s939, dus kan het nog wel een tijdje mee. Of het de dual core CPUs van AMD aan zal gaan kunnen is nog niet bekend, maar je kunt iig alle single core s939 modellen erop prikken. Die zijn over een jaar nog fiks wat duurder dan 300 euri dus ik denk dat je je nergens druk om hoeft te maken :wink:

Ook de CPU zit wel goed. Een A64 op 3000+ is best snel (heb zelf zoeentje tot voor eventjes terug gehad). Ok, het is geen paradepaartje, maar voor alle toepassingen zal het voldoen. Gezien de prijs van de set is dit helemaal zo gek nog niet.

Waarschijnlijk komt begin april XP64 uit (en Linux voor de A64 is er al lang) dus je kunt je lol voorlopig wel op.

bedankt voor je info. Net nog even je stukje gelezen over de sempron etc. Duidelijk uiteengezet allemaal, goed werk. Alleen zit ik nog met een vraagje over dual channel geheugen.

Wat kun je het best doen. Een kit kopen of gewoon twee losse reepjes geheugen?! T scheelt een paar euro maar vraag me af wat er dan anders is aan dat geheugen. Kan iemand dat nog uitleggen?! Alvast bedankt.

Bij zo’n dual channel krijg je van de fabrikant een soort van garantie dat beide reepjes geheugen identiek zijn. In theorie kan het zo zijn dat door kleine verschillen in twee reepjes geheugen een probleem ontstaat. Zelf heb ik vaak genoeg geheugen gemengd en dit heeft mij nooit problemen geleverd, maar indien je de garantie wilt hebben dat het goed gaat (lees: indien je de kans dat het misgaat nog een stukje in wilt perken) dan is het verstandig om een kitje te kopen. Ik zou er geen problemen mee hebben om er 5 euri extra voor te geven, maar 20 euri had ik er niet voor over…

Ah oke, weet ik dat ook weer. Nu las ik net in de manual dat het board niet werkt met 3 reepjes, das spijtig. Kan niet echt uitvinden hoe die onboard videokaart werkt met het intern geheugen en er staat ook niet echt iets in de manual daarover. Ik neem aan dat die onboard video geen geheugen heeft en dat ‘leent’ van het intern. Kan ik de hoeveelheid ook instellen ergens want dat zit me nog dwars. Ik had er graag nog 2x256 mb bij willen gooien en dat die 1x256 voor de video zou zijn…

iemand dus nog uitleg over de interne vga? thanks dee-ehn voor de uitleg weer :slight_smile:

In bijna alle gevallen neemt de onboard VGA geheugen van je systeemgeheugen. Ook is dit vaak instelbaar, maar er is meestal een maximum gedefinieerd. Redelijk vaak ligt dit bij 64 of 128MB. Het heeft ook geen nut om zoveel geheugen toe te kennen aan zulk een videokaart; je kunt met zo’n kaart echt Farcry niet op 1600x1200x32bpp spelen; je hebt dan ook niet zo’n massa aan geheugen nodig voor alle textures etc… ik zou denken dat 64mb voor zo’n kaart wel genoeg is. Eventueel 128MB, maar dan is het ook op.

eerst ffe aankijken hoe het draait met 256 meg en die vga, later nog wel 256 erbij kopen dan… er worden toch geen games op gedraaid dus t zal wel meevallen… thanks weer

Tja ik weet niet wat voor resoluties je van plan bent om te gaan draaien, maar vaak volstaat 32mb dan ruimschoots :slight_smile:

1024x768 :stuck_out_tongue: bij een hogere res. gaan ze thuis zeuren dat t zo klein is :stuck_out_tongue:

Dan is 8mb wel genoeg…

hmzz ik las net in een review dat er 16mb of 32mb al op zit. Je kunt er dan nog maximaal 128mb aan toewijzen. In de review hadden ze er 64 MB aan toegekend en hadden in totaal 80mb… lijkt me wel handig dat er 16mb standaard op zit, kan ik de rest van t ram gebruiken :slight_smile:

Lastly we have the integrated video settings. You can choose many options including those for the UMA frame buffer size which can also be set within the ATI control panel in Windows. We tested with 64MB for a total of 80MB of graphics memory available. You can also set integrated video standard, or to auto so that if a video card is installed it takes over. You can also enable surround view which uses the integrated video for a 3rd monitor.

Erg mooi dat het mogelijk is om de geintegreerde videokaart voor een 2e of 3e monitor te gebruiken. Dat wilde ik altijd al eens doen :slight_smile:

Maargoed, indien er 32mb op zit heb je altijd genoeg… zelfs met 16mb kun je prima op 1024x768 draaien (bij 32 bits kleur).

valt me nou ineens op nu ik nog wat cpu’s zit te bekijken he. Die A64 3000+ draait maar op 1.8 Ghz terwijl mijn xp2000+ op 1.67 ghz draait. Ik snap dat van AMD en die snelheden niet echt helemaal terwijl ze wel met intels 3hgz kan meten… kun je me dat eens uitleggen :stuck_out_tongue:

Ten eerste moet je die ratings niet al te nauwkeurig nemen. Alhoewel vaak geloofd wordt dat de PR waarde de performance aangeeft die te vergelijken is met een P4 op dat aantal Mhz, moet je deze kloksnelheid eigenlijk toewijzen aan een Athlon Thunderburd en daarmee de performance vergelijken. Doordat men echter de PR voor allerhande verschillende product lijnen is blijven gebruiken, is het een beetje een zooitje geworden. Zo is een Athlon XP op 3000+ een stuk sneller dan een Sempron met een 3000+ rating. De Athlon 64 met een rating van 3000+ is weer een stuk sneller dan de XP… en zo zijn er nog wel heel wat voorbeelden.

Hoe het dan kan dat er een verschil van 1000 in de rating zit? Nou, door een heel aantal factoren :slight_smile: (in de praktijk is het verschil trouwens groter dan “1000”). Ik geef er je een paar (deze komen zo 1-2-3 bij me op)

1. de A64 beschikt over meer interne cache
  2. de s939 A64 is geschikt voor dual channel geheugen en eigenlijk is de PR waarde hier op berekend
  3. de A64 heeft een interne memorycontroller met zeer agressieve timings
  4. de A64 beschikt over meer en verbeterde optimalisaties
  5. de A64 is op de K8 architectuur gebaseerd, welke een stuk sneller is dan de K7 architectuur (door o.a. kortere pipelines)
  6. de FSB van de A64 ligt een stuk hoger dan bij de Palomino XP

Conclusie: kloksnelheid zegt neit al te veel. Intel is daar met de Pentium M (uit het Centrino concept) ook achter gekomen. Dit is ook de reden waarom Intel nu met PR waardes werkt. Deze PR waardes zijn echter niet compatible met de AMD PR waardes.

ahja … das om het makkelijk te houden he :stuck_out_tongue:

In feite zijn de PR waardes naturlijk hoofdzakelijk interessant vanuit een marketingtechnisch oogpunt. Ik ben dan ook van mening dat wat de marketing betreft AMD het eens een keertje beter aanpakt. Mensen die niet weten wat of hoe houden van hoge getallen (in feite het hele idee achter de P4 architectuur) en weinig keuze. Intel heeft opzich een veel eerlijker PR systeem uitgedacht: iedere PR waarde bestaat uit 3 getallen. Het eerste getal beschrijft in welke richting we moeten denken (3 = budget, 5 = standaard, 6 = high end, 7 = hoogste performance) en de 2 volgende getallen geven een soort van modelnummer cq volgnummer aan. Dit is iig een stuk duidelijker dan wat AMD doet, maar ik vermoed dat de niets tot weinig wetende consument (da’s de consument die op ratings afgaat, ipv op specificaties) de voorkeur geeft aan slechts 1 serie getallen en dan het liefst zo groot als mogelijk.

Maargoed… :slight_smile: