UPC Set-Top box

vbimport

Erg interessant stukje over de monopolie van UPC…lees zelf de gevolgen.

UPC wil in ieder huishouden 1 kabel dekoder (DVB set-top box) plaatsen voor eind 2000! Of dat haalbaar is weet ik niet. Vanaf het moment dat UPC iedere kabelabonnee van een decoder heeft voorzien worden alle TV kanalen op de kabel in digitaal (MPEG) uitgezonden.

UPC moet, om aan de media wetten te voldoen aan ieder huishouden 1 decoder (set-top box) verstrekken, die deze digitale MPEG kanalen kan omzetten naar het huidig PAL tv signaal. Dan is een standaard TV in staat de kanalen weer te geven. Ook de publieke kanalen worden digitaal uitgezonden. Dus niet te ontvangen met een standaard TV. Deze kanalen worden niet gescrambled.
Alle andere (commercieele) zenders als RTL4, RTL5, enz, worden wel gescrambled. Daar moet het huishouden meer voor betalen. Door middel van een smartcard kunnen dan de kanalen worden gedecodeerd waarvoor men betaald.
In Nederland heeft vrijwel elk huishouden meerdere TV’s, in de woonkamer, slaapkamer of Hobby kamer. Ook is er een VCR in veel huishoudens.

Dat zijn de feiten. Nu wat de gevolgen zijn:

In het hele huis kunnen we alleen kijken naar dat kanaal wat de set-top box decodeerd. Dat is dus altijd 1 kanaal . Een ander kanaal kijken in de slaapkamer, dan in de woonkamer is niet mogelijk. Of er moet extra decoder in de slaapkemer worden gebruikt.

Willen we een ander kanaal opnemen met de VCR , dan is dat niet mogelijk of er moet nog een extra decoder worden gebruikt.

De set-top box is niet vanuit de slaapkamer te bedienen als deze in de woonkamer staat. We zijn niet meer in staat films op te nemen met de VCR als we een avondje weg zijn.

De set-top box zal bij films het Macro Vision signaal activeren zodat de VCR de film niet kan opnemen . Dat geldt voor ieder kanaal.

Ook heeft de set-top box een retour kanaal. Dit retourkanaal kan straks gebruikt worden voor internet toepassingen. Het retourkanaal kan echter ook gebruikt worden om de kabel exploitant informatie te geven waar wij naar kijken. Dat zou dus inbreuk op onze privacy betekenen. Stel dat we in de toekomst een crack vinden voor het CryptoWorks wat gebruikt wordt voor de scrambling, dan zal UPC dat via het retourkanaal snel weten en kunnen ingrijpen en de set-top box uitschakelen. # Een ander groot nadeel van de set-top box zal teletext en ondertiteling worden. Alle teletext en ondertitels worden in de set-top box gedecodeerd, niet meer in de TV. Stel je hebt net een duure tv gekocht met veel teletext geheugen, jammer de set-top box heeft veel minder geheugen. Dat wil zeggen teletext pagina’s zoeken duurt langer. Voor wat betreft de Ondertitels, dat wordt ook lastiger.

BRON: http://www.thoic.net/macbase/upc.htm

Dit komt er nooit doorheen.
Het zou een achteruit gang betekenen ,
alleen voordeel voor upc.

Hmmm… Als dit er doorheen komt, doe ik één ding. Ik zeg mijn Abbo op en neem een schotel…

dit zuigt zwaar…maar dan zal er vast wel iemand komen die dat ding zodanig weet te hacken zodat upc er niet achter zal komen tenminste dat hoop ik want we hebben 6 tv`s hier in huis

Dit zal er nooit doorkomen.

Als dit zou betekenen dat er dan maar 1 TV aangesloten kan worden (of op alle TV’s alleen hetzelfde kanaal bekeken kan worden) dan is dit een beperking van de keuzevrijheid.

Als het kijk en luistergeld nu nog per TV afgerekend zou moeten worden was het misschien een leuke methode om dit zo af te dwingen, maar deze bijdrage is (als ik het goed heb) niet meer afhankelijk van het aantal TV’s per huishouding, maar wordt met andere heffingen en belastingen geheven.

UPC moet toch wel een HEEEEEL goed verhaal hebben om dit te kunnen rechtvaardigen. Vol verwachting klopt mijn hart

Da_Taxman

bonk bonk, bonk bonk, UPC, bo… ----

silence ? no more heart beat ¿