Uitleg over bericht: Checking NVRam.... bij het opstarten

Normaal stond hier mooi 266 MHz cas 2.5 bij, maar nu ik mijn AGP terug heb gezet naar 2X (zodat ik mijn FSB op kon krikken naar 150) staat er:

Checking NVRam…

DRAM Clock = 200 MHz SDRAM CAS Latency = 2

Ik dacht in eerste instantie dat dit om mijn videokaart ging, had hem immers teruggezet naar 2X. Totdat iemand mij erop wees dat het over mijn gewone mem ging… Maar dat vind ik vreemd, ik heb mijn athlon 1400 op 10 * 150 lopen, heb DDRam, dus mijn ram loopt op 300 MHz, niet op 200, en het is al helemaal geen SDRam (op 200 MHz :eek: ) Mijn vraag: is toch toch info over mijn videokaart?

BVD
ZKHbaldo

DRam clock is de klokfrequentie van het RAM (DIMM/RIMM/SIMM) geheugen. Dat de naam wat vreemd klinkt kan misschien.

Overigens hoeft volgens mij bij DDR ram er maar de helf te staan. Als je DDR op 300 Mhz loopt loopt de DRAM clock op 150Mhz. DDR ram clockt namenlijk zowel op edge als latch. (edge and latch triggered). In dit geval zou het zelfs dus op 400Mhz lopen nu.

Dat jouw CPU loopt op 10 x 150 zal de DRam clock geen ruk interesseren.

Hoort het Dram toch de “correcte” waarde van DDR aan te geven , dan is de klok naar 100Mhz teruggeschroefd (misschien ingebouwde bescherming van het moederbord bij overklokken naar niet bekende frequenties ?)

In mijn BIOS staat netjes 133, en bij overclocking 150, dus dat is geen 200 MHz RAM, en al helemaal geen SDRam, DDRam dus, hoe zit dat?

Originally posted by zkhbaldo
en al helemaal geen SDRam, DDRam dus, hoe zit dat?

DDR is ook SDRam, te weten DDR-SDRam…

Hey ja, da’s waar, helemaal vergeten… Ik heb mijn proc/fsp nu op 10*152 lopen, hij is idle nu netjes 43 graden op 1,85 V (een 80x80 fan blaast warme lucht tussen de heatsink vandaan) Dus mijn RAM loopt op 304 MHz, dan kloppen deze waarden toch niet? Als ik mijn AGP speed weer naar 4x zet, of auto, ook goed, krijg ik weer 266 MHz in beeld (nadat ik de FSB omlaag heb gegooid, aangezien mijn videokaart het anders niet trekt).

Hoe kan dat? :confused: :confused:

ZKHbaldo

Edit:

Ik kom ook niet hoger dan 1530 MHz… mijn Vcore V kan ik max instellen voor 1,85 V