Uitbreiden geheugen op Compaq board

vbimport

Hey alez flex?

Ik heb een probleem met het uitbreiden van het geheugen op een moederbord die komt uit een Compaq Deskpro EX. Ik had er een 512MB sdram (pc133) ingestopt maar dan geeft ie allemaal piepjes en numlock gaat knipperen op het toetsenbord. Het ligt niet aan het geheugen want die is nieuw en ik had het ook met een andere 512 geprobeert maar daarmee hetzelfde verhaal. Als ik 64MB erin stop doet ie het weer wel. Kan iemand me misschien aan een manual van dit board of nog beter een bios update geven, zodat ie de module wel support?

Het nummer van het board is: 203966-001

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik kan nix vinden! :confused:

L8er>>>Younas

Wt voor moederbord zit er in dat systeem? Stat er toevallig op wat de fabrikant is (soms heb je dat bij OEM systemen; dan gebruiken ze bestaande borden van bijv Asus of MSI). Sommige borden / chipsets kunnen namelijk niet met bepaalde geheugens omgaan. Zo zijn er redelijk wat PC133 reepjes in de omloop (vooral de latere, goedkopere reepjes) die alleen met bepaalde chipsets werken. Daarnaast is het ook nog eens zo dat sommige chipsets niet met double sided geheugen overweg kunnen (dit betekent letterlijk dat er aan beide kanten van de module geheugenchips zitten; je hebt echter ook double sided modules waarbij de chips enkel aan 1 kant zitten, maar toch de bedrading van een double sided module gevolgd wordt).

Simpelweg gesteld: je hebt er kans op dat je module nooit met dit bord zal lopen, daar ze niet 100% compatible zijn. Je kunt natuurlijk een BIOS update proberen (ik zal vanavond eens voor je kijken, nu moet ik eerst gaan koken) en kijken of het werkt, maar het zou me niet verbazen als dat niets helpt.

Wat je ook kunt proberen is je geheugenmodules in de verschillende sloten te stoppen. Het komt wel eens voor dat bepaalde sloten niet overweg kunnen met bepaalde typen modulen en andere wel weer.

dat nummer is van een Compaq mATX socket 370 iE815 mobo
zover ik het mijn kan herinneren kan er op een iE815 mobo maximaal 512Mb en 256Mbit. denk dus niet dat je 1x 512Mb in 1 slot kan doen, zal waarschijnlijk 2x 256Mb LD geheugen in twee sloten moeten doen om aan die maximaale 512Mb te komen.
correct me if im wrong
iE815 is al een aardig oude chipset en weet niet alles 100% meer zo uit mijn hoofd op te zeggen :rolleyes:

Ja het gaat inderdaad om de iE815 chipset en er zit een P3 866 MHZ op. Weet je toevallig wel hoeveel X AGP deze chipset ondersteunt? Want de bedoeling was dat ik er 1x 512 en 1x 256 MB in zou stoppen, en een Gforce 4 MX 128MB, zodat me broertje niet de hele tijd op mijn pc hoeft als ie weer eens max payne 2 en dat soort dingen wilt spelen.

Denk je dat dit gaat lukken???(behalve het geheugen dan, daar zal ik dan 2 van 256 in moeten stoppen)

MVG, Younas

maximaal AGP X4
dus Geforce 4MX zou geen probleem moeten zijn.

Let wel eventjes op de spanning op het AGP slot geschikt is voor jouw kaart. Het komt wel eens voor dat borden tot AGP 4x ondersteunen, maar wel nog de voltages van 1x en 2x uitsturen (of wel Universal AGP, welke dan niet geheel volgens de specificaties alleen op 3.3V loopt) wat 3.3V is, terwijl 4x en 8x AGP op 1.5V dienen te lopen. Dit kan AGP 8x kaartjes dus aardig om zeep helpen (en evt je mobo).
Het zou geen probleem mogen geven, maar de praktwijk wijst uit dat fabrikanten hier wel eens een grote steek laten vallen…

mobo heeft universal AGP slot
moet je idd wel even naar kijken, vergeten erbij te vertellen. thnx dee-ehn :slight_smile:

Geen dank :slight_smile:

Hey THNX voor de reacties,

Ik heb nog wel ff jullie advies nodig over hetvolgende,

Ik kan in deze pc stoppen

• Een Gforce 4MX 64mb DDR(4xagp)
  • Een Gforce 4MX 128mb DDR(8xagp)

Zal er veel verschil zijn in snelheid/kwaliteit zijn tussen deze 2 kaarten bij het spelen van bijvoorbeeld, Halflife(cs, enz)/NFS underground en Sims 2 enz?
Of is het zonde om die 128mb erin te stoppen omdat het nix uitmaakt(door het moederbord die maar 4x agp ondersteund)?

Ik ben benieuwd…Younas

Extra geheugen betekent (grofweg gezegd) dat textures sneller gerendert kunnen worden (de wachtrij wordt korter) en dat grotere beelden opgeslagen kunnen worden.

Het is echter de moeite waard om even te controleren:

• hoe snel het geheugen van deze GF4s is
  • op welke snelheid de cores lopen
  • hoe breed de databussen zijn
  • hoeveel herrie de kaarten produceren

En dan daarop te beslissen :wink:

Ok thnx,

De kaartn hebben passieve koelers dus dat wordt geen probleem. :wink:
Maar ik denk dat ik die 128mb versie erin wil doen, maar hoe kom ik erachter over die voltage’s? HEt is een Asus v9400 Magic, op de doos staat dat ie 2/4/8 xagp ondersteunt maar ondersteunt ie dan ook die andere voltage?

L8er>>>Younas

Aangezien jouw bord een universal ASP slot heeft zou het geen probleem mogen zijn. Dit wil zeggen dat je bord zowel 1.5 als 3.0V aan kan. Geen probleem.

Het enige wat wel is, is dat je kaart op AGP 4x zal lopen. Daar zul je echter niets van merken, daar een GF4MX niet snel genoeg is om de AGP 4x bus voorbij te stevenen.

Kopen die handel :wink:

FF nog over dat geheugen. Ik heb pas nog zitten klooien aan een soortgelijk probleem. Ik had iemand met een oude Presario van Compaq zeg maar het type dat een 400mhz K6-2 aan boord heeft met 64mb mem. Deze wilde graag 128mb erbij prikken, maar dat hapte ie niet. Het nieuwe mem was double sided en het oude enkel dus ik denk dat het probleem daar zat. Ook was het nieuwe mem pc133 en die bak doet 100mhz. Normaal gesproken zou dat mem downwards compatible moeten zijn, maar je weet het maar nooit hè, of zo’n comprak dat accepteert. :confused:

Het verschil in kloksnelheid kan ook aan de kant van de module problemen geven. Vooral goedkopere modules doen soms moeilijk wanneer ze onder hun kloksnelheid lopen (onderklokken kan dezelfde resultaten als onverklokken geven: stabiliteitsproblemen, geen boot etc).

OK THNX GUYS, ik weet genoeg

Keep up the good work>>>Younas