UDMA Mode van HD's

vbimport

Ik heb een vraagje over de UDMA Modus van mijn harddisks. Allereerst mijn configuratie:

PIII 800 @ 133 mhz FSB
1x 256 meg pc133
2x 128 meg pc133

IDE1 : MA - IBM 7200 rpm (40gig)
IDE1 : SL - Quamtum fireball 54oom rpm (10 gig)
IDE2 : MA - NEC3500
IDE2 : SL - Aopen CDROM 52x

Nu merk ik de laatste tijd dat deze pc erg traag is en heb ik het vermoeden dat de quantum schijf zijn langste tijd heeft gehad. Ik heb voor de ibm een fitness test gedraaid en die kwam goed uit de test, dus aan die HD ligt het niet. Nu zag ik ook dat deze schijf in UDMA mode 2 staat, maar in Mode 5 kan. De quantum staat in mode 2 en kan max. mode 2 aan.

Is het zo dat wanneer ik die quantum eraf haal dat de hd ibm in mode 4 springt, of nog beter mode 5 ? En maakt dat veel uit qua snelheid? Ik heb het vermoeden van wel, maar weet het niet zeker. Zou iemand mij hier wat duidelijkheid over kunnen scheppen?

Daarnaast zoek ik nog een programma om de Quantum te testen. Iemand een link/naam ?

Alvast bedankt!

De snelheid van een IDE kanaal wordt altijd bepaald door het langzaamste apparaat. De controller telt in dit geval ook mee als apparaat. Dus ja, de IBM schakelt omlaag door toedoen van de Quantum. Of dit jouw slechte performance verklaart weet ik niet, maar het kan de moeite van het testen waard zijn (ik weet immers niet hoe slecht je performance is).

Quantum is tegenwoordig van Maxtor. Alhoewel IBM/Hitachi DFT gewoon op een Quantum schijf werkt, kun je waarcschijnlijk de Maxtor disktools prima gebruiken op jouw schijf. Surf daartoe naar www.maxtor.com en kies daar de gewenste utility in de sectie downloads.

Ik heb de setup veranderd :

IDE1 : MA - IBM 7200 rpm (40gig)
IDE2 : MA - NEC3500
IDE2 : SL - Quamtum fireball 5400m rpm (10 gig)

De brander en HD staan in mode 2 @ IDE2. De IBM staat nu in UDM mode 5.

Ik heb wat issues met het branden van dvd’s. De datadoorvoer stokt af en toe waardoor hij stopt met branden en de kwaliteit minder wordt. Nog leesbaar, maar niet optimaal. Heb nu ook geheugen herschikt (128-128-256 ipv 256-128-128). Volgende week een format doen, veel sjit wegbranden zodat er wat meer vrije ruimte is. Op dit moment maar 300 mb per hd/partitie dus ja. Maakt dat ook veel uit en is er een programma om de snelheid van de IDE kanalen te meten (gaat vooral om de HD).

thanks alvast