Tweede Kamerverkiezingen 2010: wat moet ik stemmen - welke gebruiken Stemwijzer Kieskompas? Download verkiezingsprogramma

vbimport

Welke gebruiken Stemwijzer of Kieskompas?
Met de aankomende Tweede Kamerverkiezingen 2010 is natuurlijk de vraag: wat moet ik stemmen?
De stellingen zijn bij beide stem-instrumenten ongeveer hetzelfde, maar dan net even anders. Echter, het resultaat uit Stemwijzer kan behoorlijk verschillen van Kieskompas. Zo hoorde ik van iemand dat dezelfde antwoorden bij Stemwijzer D66 oplevert, terwijl er bij Kieskompas PvdA uitkomt.

Hebben jullie al ervaringen met Stemwijzer en/of Kieskompas? Zijn er alternatieven bekend voor Stemwijzer of Kieskompas?

heb bij stemwijzer ook de andere tests gedaan…je kunt er een test doen welke partij het beste je past (gaat dus over overtuigingen en niet zozeer over standpunten), je kunt stemmentracker doen om jouw mening over afgelopen issues te vergelijken met hoe partijen hierover gestemd hebben en dan nog een test hoe goed je onze democratie kent (vragen over politiek). Met die laatste test scoorde ik 84/100, niet slecht dus. Voor de overige kwamen er geen verrassingen uit…

Kieskompas werkte niet op de laptop waar ik toen aan zat (IE6 :confused:)…dus die ga ik nog een keer vanaf eigen pc testen…

Stemwijzer is erg simpel, met slechts 3 antwoorden - Kieskompas is juist meer uitgebreid (met 5 antwoorden), en je kunt ook aangeven aan het einde welke thema’s voor jou het meest relevant zijn.

Na de cijfers van het CPB is er in ieder geval weer genoeg discussie tussen PvDA, CDA, VVD, D66, Groenlinks, PVV, etc. Opvallend is dat de piratenpartij niet meegenomen wordt bij Kieskompas, maar wel bij Stemwijzer.

Ik las op nu.nl dat veel kiezers hun keuze uitsluitend baseren op het advies van stemwijzers - dat is meer dan ik verwacht had.

Maar eerlijk gezegd is het doorspitten van de verkiezingsprogramma’s van iedereen ook wel erg veel moeite, en om vervolgens ook nog eens de verschillen goed bij elkaar te zoeken - nee dat zie ik bijna niemand doen. Maar waar kan ik de verkiezingsprogramma’s 2010 downloaden? Voor de liefhebber hier een overzicht van verkiezingsprogramma’s 2010 voor de politieke partijen:

Download verkiezingsprogramma 2010 (pdf):

Verkiezingsprogramma 2010 ChristenUnie
Verkiezingsprogramma 2010 CDA
Verkiezingsprogramma 2010 D66
Verkiezingsprogramma 2010 GroenLinks
Verkiezingsprogramma 2010 Partij voor de Dieren
Verkiezingsprogramma 2010 Partij voor de Vrijheid
Verkiezingsprogramma 2010 Piratenpartij
Verkiezingsprogramma 2010 PvdA
Verkiezingsprogramma 2010 SP
Verkiezingsprogramma 2010 SGP
Verkiezingsprogramma 2010 Trots op Nederland