TT Assen uitje voor schreeuwende en zwaaiende gezinnen

vbimport

BEILEN, 1 JULI. De ijscoman doet goede zaken deze zaterdagavond om zes uur op de klinkerweg die tussen 161.0 en 161.1 langs de A28 loopt. Op stoeltjes en picknickkleden zitten enkele gezinnen en bermtoeristen, met de blik gericht op de langsrazende auto’s en motoren van de bezoekers van de Asser TT. Die is eerder op de dag een tiental kilometers noordelijker verreden. ,Vorig jaar stonden we nog verderop bij het viaduct’’, wijst Anna Ludwig (24) met schaafijs in de hand en peuter op de arm, ,maar dat mag niet meer van de politie. Daar word je nu weggestuurd.’’

Niet alleen de honderdduizend motorliefhebbers die Drenthe in het TT-weekend bezoeken moeten in goede banen worden geleid, de doortocht van de bezoekers wordt aangegrepen als namiddaguitje door lokale gezinnen die al zwaaiend en schreeuwend berm en viaducten soms rijen dik bevolken. Ludwig gaat al haar hele leven kijken. ,Het is gezellig als er veel verkeer is. Vandaag staan we hier sinds ongeveer half vier.’’ Even later vertrekt ze: de vlotte stroom met veel motoren vloeit langzaam aan over in een weinig opwindende file stapvoets rijdende auto’s.
Even verderop zakt Peter Zuur (32) bijna door zijn campingstoeltje. De baggeraar zit in de berm met moeder, vrouw en kind. Andere jaren is hij wel naar de races zelf gegaan, maar dit jaar had hij het te druk met klussen in huis. Donderdagavond is hij nog even op de camping wezen kijken, waar de hardcore fans eten, slapen en – vooral – drinken. Het was gezellig, maar rustig zegt Zuur. ,In de nacht voor de TT gebeurt er soms wel iets, iets kleins. Maar deze mensen zijn een stuk rustiger dan voetbalsupporters. Naar de TT kun je gewoon je kinderen meenemen als ze een jaar of zes, zeven zijn.’’

Bij de beziniepomp op parkeerplaats De Mussels, een paar kilometer verderop, is nauwelijks nog een stukje asfalt of gras te zien. De kijkers uit de berm vermengen zich hier met rustende en tankende bezoekers, die zich bovendien storten op de speciale kraam van een firma in energiedrank. ,De laatste twaalf jaar ben ik bij de TT geweest’’, vertelt Mark Wichinkkruit, een 23-jarige elektriciën in de rij voor de pomp. ,Het gaat om de sfeer. Ik ging als klein jochie met papa mee.’’ Op zijn vader zal hij nu even moeten wachten: die is in het drukke verkeer bij zijn zoon achterop geraakt, maar duikt meestal op bij deze benzinepomp.’’ Wichinkkruids motor – een Honda VFR 400 M – heeft twee stickers voorop: ‘niet aankomen’ en ‘te koop’. Voorlopig zonder resultaat: ,Er is wel naar gekeken, maar niemand doet een bod.’’

Sommigen zijn de inspanningen al aan te zien. De arts Bas van Zand (31, rijdend op een Aprilla RS 250) heeft net zijn zesde of zevende TT gezien, met dezelfde vriendengroep als de andere keren. ,Speciaal voor jou had ik nog kabels bij me,’’ roept hij lachend naar een met een minder betrouwbare machine gezegende vriend. Van Zand heeft een videocamera op zijn motor gemonteerd, zodat hij het voor hem rijdende verkeer kan filmen, zoals ook een aantal motoren in de wedstrijd dat heeft. Hij vindt de wedstrijd het belangrijkste: ,Misschien steek je nog iets op van de mensen die je ziet rijden. Niet dat we nu meteen aan het racen slaan, hooguit in de laatste kilometer voordat je thuis bent. We zijn nu moe, dan moet je geen leipigheid willen uithalen.’’

Het relatief geringe deel van de TT-bezoekers dat met de trein naar huis vertrekt is baldadiger: er kunnen er na zevenen nog maar weinig recht lopen op het station van Assen. Volgens hoofdagent Arend Hansma (vijfentwintigste TT) is het hele weekend erg rustig geweest. ,Alles is goed op elkaar afgestemd. Dat is niet te vergelijken met vijf, tien jaar geleden. Toen was er vaak rotzooi.’’ Dat valt nu mee: de enige echte opwinding op het station vindt plaats in de buurt van de chemische toiletten. Eerst dankzij een man die zich in zijn ongeduld al buiten uitkleedt en dan door een tweetal dat ruzie krijgt over de vraag wie het eerst mag plassen. Het blijft bij verbaal geweld, meer dan elkaar ‘opletten’ toe te sissen, hoeven de agenten niet te doen.

Yess, het was weer eens een mooi feest in Assen, wordt steeds langer nu al inclusief de woensdagavond!!!
1 mongool gezien trouwens die een paar strijkers of zo in een shoarmakraampje gooide, maar het publiek wacht niet op de politie

die gasten verzieken het voor de rest :frowning:

Nahja ik woon een beetje te ver van assen, dus mij niet gezien.

Ik ben er geweest moest helpen met scouting daar maar heb me daar wel vermaakt je kunt wel lachen met die gastjes alleen jammer dat de sfeer een beetje omsloeg rond 5 uur werd beetje grimmig kleine vechterijtjes en wat brandjes (wat wel normaal is) maar goed verder top dag gehad