The future of the Microsoft OS

vbimport

Na weer een zoveelste artikel over Windows XP gelezen te hebben wil ik eens weten of er meer mensen denken zoals ik. Voor sommige mensen zal dit verhaal waarschijnlijk oud-nieuws zijn … voor sommige misschien niet.

‘Stelling’:

Windows wordt steeds meer een systeem met een overkill aan functionaliteit en verborgen processen, die dingen doen waarvan je geen weet hebt. Het inzicht in het besturingssysteem wordt steeds vager en de gemiddelde beheerder/gebruiker weet straks nog maar voor 50% wat er op zijn pc gebeurt. Het hele besturingssysteem (en bijbehorende functionaliteit) lijkt steeds meer een draagvlak/platform te worden voor allerlei commerciele- en marketingdoeleinden. Met alle nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld privacy, veiligheid en investeringskosten.

Om nog maar niet te spreken van de regelmatigheid waarop nieuwe versie van Windows ge-released worden. Uughhh …

Bovendien is de toename aan wizards, leuke uiterlijkjes en andere fratsen die moeten zorgen voor een betere gebruikersvriendelijkheid een ware belediging voor de beheerder. Het lijkt onderhand wel alsof je een My-First-Sony machine aan het beheren bent.

Mijns inziens valt er nog enige hoop te bespeuren als er straks ooit eens een installatie-procedure komt waarin je PRECIES kunt bepalen wat WEL en NIET geinstalleerd moet worden.
Ikzelf zou dan als start van de installatie graag een begin-menu zien waarin je kan kiezen voor een soort van installatie, bijvoorbeeld:

‘Please choose your profile, this will decide how your Windows-shit will look like after installation’

level 1) absolute newbie - Microsoft wizardious victim - you’ll need a big HD for this.
level 2) skilled user - choose your processes/apps to install
level 3) expert install - build your exact configuration - totall control - fully tweakable.

Ik weet niet of ik met dit verhaal nu iets zinnigs aan het typen ben … maar ik word er gewoon @#$^@#$-ziek van dat Microsoft steeds meer gaat bepalen hoe mijn pc ‘denkt’, doet en werkt. Het is de arrogantie van MS ten top !! Het idealisme is ver te zoeken !

Mzl.

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar ik ben het wel met je eens…

Ik vind namelijk ook dat Ruud Lubbers ontslag moet nemen :confused:

Ben het hier wel mee eens ja. Microsoft moet anders maar eens een windows voor domme blondjes ontwikkelen… ik vind het ook wat uit de hand lopen met die wizards. In 95 viel het wel mee, 98 werd al meer, ME was een ramp en nu werk ik met XP en daar wordt je helemaal knetter…

Misschien moet je eens een formele kopie hiervan naar Microsoft sturen met een cdfreaks-digi-handtekeningenactie…

Wat is nou het probleem jongens ? Als het je niet bevalt ga je toch over op Linux , Unix , BeOs of andere behoorlijk goedkopere besturingssystemen ?

Tsja , net als VHS heeft de grote gemeenschap gekozen. En meestal kiezen ze dan niet het beste , soms niet eens het goedkoopse… Ze kiezen wat er makkelijk uit ZIET.

Je kunt windows zo godsgruwelijk tweaken met tools als X-Setup , TweakUI , Sysedit , Regedit , Msconfig en God weet wat nog meer dat een expert er absoluut geen problemen mee zal hebben. En dat Windows XP voor de gemiddelde mongool nog te snappen is !? Prima ! Mag van mij ! Alle mongolen het internet op ! Kan ik nog altijd kiezen om ze te negeren. En dan is eindelijk dat irritante zinnetje afgelopen op familiefeestjes : " Zeg , jij zit toch in de computers ? Ik heb een probleempje … bla bla bla …"

En er is al een Operating System voor de echte domme blondjes.
Het heet nintendo gameboy OS , een cursor , 4 knopjes en een aan uit knopje… moet binnen een maand te leren zijn.

ik ben het helemaal met dat verhaal van BOX eens ik heb winXp gezien en even voelde ik me weer op de kleuterschool met al die kleuren en plaatjes…heeft er ook maaar 2 uur opgestaan…
lang leve DOS :slight_smile:

belvedere komt lekker scherp uit de hoek en heeft volgens mij nog gelijk. Persoonlijk draait ik XP met daarnaast linux (er moet soms ook gewerkt worden niet)

Mr Belvedere …

Natuurlijk … ik gebruik ook al een flinke tijd Linux … maar dan wel als firewall/router/fileserver etc …

Mijn mening is dat Linux perfect is voor serverdoeleinden, maar als workstation, om je dagelijkse productiviteit en ontspanning mee uit te voeren, moet er nog heeeeeeel veel gebeuren met dit OS en de applicatie-ontwikkelaars. Een ieder die dit ontkent laat zich volgens mij alleen maar lijden door MS-haat en niet door de realiteit.

Met mijn verhaal wilde ik duidelijk maken dat Microsoft nu duidelijk de ‘core’-functionaliteit van een OS uit het oog verliest. Er komen teveel toeters en bellen waaraan ik me dood-irriteer. En na het internet wordt nu ook de commercie in het OS ingebakken (de toekomstige smart tags etc… etc… … uughh).

Mijn MS haat is altijd redelijk klein gebleven … ik vond het altijd maar een wat kinderachtige afgunst en meeloperij met de rest, maar nu … shoot 'em all !

Ga voor win2k zou ik dan zeggen…weinig onnodige toeters en bellen…

die optie vindk wel handig :slight_smile:

newbie skilled expert

direct expert kiezen lol

nah ff serieus, is wel waar wat je zegt enzo
overstappen op *nix word dat dus he :slight_smile:
of gewoon windows niet upgraden

Originally posted by BoX
Mr Belvedere …
Met mijn verhaal wilde ik duidelijk maken dat Microsoft nu duidelijk de ‘core’-functionaliteit van een OS uit het oog verliest. Er komen teveel toeters en bellen waaraan ik me dood-irriteer. En na het internet wordt nu ook de commercie in het OS ingebakken (de toekomstige smart tags etc… etc… … uughh).

De langste reply ooit , geen beledigingen , alleen persoonlijke meningen.

Linux is perfect , vooral Red Hat 7.1 is een ongelooflijk goed in elkaar gezet OS , ook voor de newbie die er tijd in wilt steken goed te leren. Er zijn bijna geen goede spelletjes voor geschreven , maar als je een zeer goedkope office pc wilt , dan kun je qua software bijna niet goedkoper uitkomen dan linux en star office 5.2 (op www.gratiz.nl overigens GRATIS te bestellen). Alle linux software onder de GPL kroon kun je overal gratis downloaden , dus in principe kost het je geen cent , alleen hardware. Het leuke van deze hele zaak is dat het gewoon Office 2000 compatible is ! :slight_smile:

Maar… nu wil je een ontwikkel omgeving en wil je een spelletjes omgeving en dat het liefst in een beetje behoorlijk OS , dan raad ik je Win2K aan , kan een beetje direct x en Visual Basic .NET draait er lekker op. Maar weer kan ook linux je helpen in je ontwikkelomgevingen , visual basic zul je er niet snel op vinden , maar C compilers Perl en Javascript zijn geen geheimen voor Linux OS’es.

Windows is absoluut niet de core aan het verliezen , ze weten al heel wat jaren wat hun plan is. De .NET filosofie laat je schrikken ! Microsoft weet heel goed bezig wat het van plan is en probeert nu meer graantjes mee te pikken van de wereld die internet heet. Men is bij microsoft tot de conclusie gekomen dat de consument graag snel , safe en simpel ('t lijkt wel de pincode zelf) op het internet wil en dingetjes daarmee wilt doen.

Ik heb bij Microsoft een presentatie gezien hoe makkelijk het is om met Windows XP en de juiste hardware (firewire camera) een filmpje te maken en deze op cd te branden. Hardstikke makkelijk ! En heel veel mensen willen het zo makkelijk , waarom niet ?

Voor de doorgewinterde freaker/gamer/developer zal het inderdaad storend overkomen. Hij/zij/het wil graag spelen met het os en het onderste uit de kan halen , 190% performane in plaats van de standaard 90%. En daar doet Microsoft niet zo veel aan. Daar doet Linux meer aan , als jij de kernel van Linux wilt gaan aanpassen ? Ga je gang ! Niemand van Red Hat zal je een strobreed in de weg liggen , mits je je ontwikkelingen ook maar kenbaar maakt en de source geschikt voor de hele wereld.

Het meest lachwekkende wat Microsoft ooit uitgevonden heeft vind ik wel DirectX. DirectX is bedoeld om direct de vga kaart aan te spreken , terwijl dat door het OS eigenlijk niet mag (Windows wil alles onder controle , zij het bij NT wat meer dan bij 9x). In principe is DirectX gewon een achterdeurtje om tegen het OS te zggen " Toe maar , jij mag wel !". Belachelijk ! Haal dan gewoon dat hele stuk beveiliging er uit ! Tegenwoordig is met DirectX 8.1 echter al zo ver , dat er standaard dingen in zitten , projecteer vectortje daar , spriteje hier , bumpmapping daar ; Dus is het geen omzeiling meer geworden maar een complete lijst van afspraken.

Microsoft’s kracht is dit soort standaarden zetten , MS IE webpages (die veel meer mogelijkheden bieden dan Netscap ooit deed !) , DirectX standaarden , USB , etcetera. Omdat iedereen de mogelijkheden van die standaarden ziet wil men eraan geloven.

Mijn conclusie : laat microsoft lekker zijn gang gaan zolang ze niet de absolute wereldheerschappij willen. Met acties zoals die active registry by internet gaat hun goeie naam nog meer omlaag. Laat linux lekker zijn gang gaan. Steve Ballmer zei ooit dat open source de doodssteek is voor de computerwereld ; Tot zover heeft hij nog ongelijk.

Wel is microsoft bezig met een heel groot machtsspelletje. Het gaat ze niet om de consument en de developer en om het geld , het gaat ze om de macht. Ik heb een mooie poster van BliiGatus of Borg thuis :slight_smile:

Wil je een makkelijk os ? Betalen en niet zeuren anders ga je maar wat leren.

Wil je een gratis os ? Niet zeuren dat het zo moeilijk is , en zo moeilijk is het helemaal niet.

Wil je beiden ? Mag ook , multiboot een eind weg , Lilo helpt je al op weg :slight_smile:

Wil je beiden in 1 os zonder toeters en bellen ? Gewoon wat JIJ wilt , wat JIJ goed vindt , wat JIJ graag ziet in een OS ?
Dan zul je er zelf een moeten bouwen …

En nu ga ik weer DivX-en :slight_smile: