Temperatuur XP2000+

hey,

wat mag de temperatuur van een xp2000+ zijn ongeveer…
Asus PC Probe zegt dat ie idle 60 graden is en stressed op 70 graden loopt.

is dat normaal of te warm?

Maximum is 90 graden. Maar eh het is wel iets te warm. Volgens mij is de XP 2000+ bij normaal gebruik 48 graden. Maar dan moet ik ff in de boeken kijken.

stressed 70 graden
idle 60 graden

zo is het bij mij op dit moment… althans volgens asus pc probe. voor de rest heb ik er geen sensor opgedaan oid maar gewoon alleen software geinstalleerd…

is dit een redelijk goede indicatie of geeft andere software een beter indicatie?

PS er zit ook nog een case fan 8x8 in de kast…

iig weer bedankt :slight_smile:

Hoe wordt jouw temperatuur gemeten?

Indien je temperatuur door een NTC in het socket wordt gemeten, is tot 65 graden veilig.
Wordt je temperatuur door de CPU gemeten dan is tot 85 graden veilig.
Beide waarden kunnen overschreden worden, maar dit is wel een vorm van Russich roulette (en dus niet aan te raden).

Hoe dan ook, de temperatuur van je CPU is niet ideaal. Ik denk dat een goede CPU koeling (Coolermaster met Heatpipe vind ik persoonlijk erg goed) i.c.m. een goede airflow in de kast moet veel meer leveren.

Zelf heb ik een Athlon 1400 (de heetste Athlon ooit) overgeklokt op 1600Mhz (dmv de multiplier). De temperatuur mijn CPU is gestresst een graad of 48 a 49 (enigzins afhankelijk van de temperatuur in de kamer). Ik heb wel een redelijk gekoelde kast (7 stille casefans)…

Door een NTC??? sorry ik zou het niet weten… ik heb de Asus A7V8X KT400

[b]ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection)[/b]

ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that 
automatically shuts down the system power before 
temperatures go high enough to permanently damage your CPU.

Dat zeggen ze erover volgens mij. ik weet dus niet hoe ze het meten, maar met de asus pc probe halen ze de info uit de bios denk is dus… maar hoe dat gebeurt weet ik dus echt niet. Misschien dat jullie me verder kunnen helpen.

BTW deze cooler zit erop, kan er alleen geen image van vinden op www.coolermaster.co.uk het de CoolerMaster DP5-7JD1B

ffe met google gezocht naar een image
http://65.119.30.141/Productimage/35-103-408-02.JPG
dat is em
de specs van de cooler

COOLERMASTER DP5-7JD1B-0L CPU FAN SOCKET A/370 CPU 
Heat Sink Dimensions :L80x W68 x H78.5 (mm) 
FAN Dimensions: 70 X 70 X 25 mm 
Rated Voltage 12 VDC 
Rated Speed 2750 R.P.M. 
Air Flow 22.2CFM 
Noise Level 24.2 dB(A) 
Supports: 
AMD (FC - PGA) 
Athlon up to 1.4 GHz 
Athlon XP 
(Paiomino) up to 2200+ 
Athlon XP 
(Thoroughbred) up to 2600+ 
Duron 1.7 GHz ,Part#:DP5-7JD1B-0L (ITEM#ABS35103408) 

aangezien je een XP cpu hebt word de temperatuur gemeten door de cpu zelf en niet meer door het moederbord door een NTC of PTC.
Wat heb programma Asus probe betreft daar moet je niet al te zeer op vertrouwen die geeft heel vaak rare waardes.
Ik heb een Asus Ipanel die mooi de temperatuur weergeeft via een led display voor op mn kast, en die meet mn xp 2000+ full stressed op 64 graden. wat trouwens zeker niet te warm is, zodra hij boven de 80 uit begint te komen zou ik me pas zorgen beginnen te maken en toch gaan uitkijken voor een betere cooler of een extra casefan.

heeeel misschien dat ik zo’n ipanel koop, maar is misschien overbodig luxe?

iig zit die asus pc probe er wel in de buurt of niet?

Asus probe kan wel eens hele vreemde waarden geven maar dit verschilt weer van pc tot pc op sommie pc`s geeft hij hele normale waarden aan terwijl hij op een identieke pc soms waardes 20 graden te hoog aangeeft.
Over het Asus Ipanel, het is zeker overbodige luxe, maar daarom ook juist weer zo leuk :slight_smile: je kunt er gewoon alles op aflezen, qua voltages, fan snelheden, en temperaturen of snelheid verder zitten er 2 usb poortjes en een Ir poortje op.

Probeer anders eens een ander programma om te kijken welke waardes dan worden aangegeven. Ik gebruik zelf Motherboard Monitor. XP2100+ idle 47 graden, stressed tegen de 60 volgens dit programma…

hmzz bedankt voor de tip, maar nu zit ik met een probleem… welke waarde moet ik geloven. Er zijn er twee vermeld. 62 en 57 graden in die MBM. Die 57 komt ook overeen met asus pc probe.

Maar hoe hij dan aan die 62 graden komt…? Ik kan verschillende sensoren kiezen. De eerste is de mobo chipset temp en de tweede of derde dus van de cpu…

Ik wil een avi gaan omzetten naar svcd maar dus het niet aan om hem zo lang stressed te laten draaien…

wat is de temperatuur waartoe je hem mag laten oplopen en wat is echt niet goed?

greetz,
The M

Indien je meting niet goed werkt is het moeilijk te zeggen welke temperatuur de correcte is. Gelukkig liggen deze waarden niet al te ver uitelkaar…

Zolang je systeem stabiel is hoef je je niet druk te maken over een overlijdende CPU. Dit gebeurt niet zo snel hoor… ik heb zelf een hele tijd gewerkt op een systeem dat aangaf dat mijn CPU (Athlon 900) stressed op 129 graden liep (ja Celcius!)…

In jouw geval zou ik eventjes de SiSofta Sandra Burn in test laten lopen… je CPU gaat nu heel erg zwaar belast worden -> je core wordt loeiheet. Zolang je heatsink er maar goed opzit (met voldoende koelpasta!) kan je niets gebeuren… zou de core oververhit raken dan schakelf of je mobo de temperatuursbeveiliging in (moet wel ingeschakeld zijn in het BIOS) of je systeem bevriest…
Loopt deze test zonder problemen, dan kun je doen wat je wilt dan hoef je je niet druk te maken over de temperatuur van je systeem.

ps ik stel me niet / cd freaks stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele schade :wink:

hmmzz ik heb de cpu en cooler in de winkel er op laten zetten door de TD… ze hebben er geen extra koelpasta oid erop gedaan. Alleen de cooler erop en dat was het, meer was niet nodig volgens de beste man.

Dus ja, kan ik die test wel of niet doen? Er zit dus geen extra koelpasta op.

Geen koelpasta??? Hmm het kan zijn dat er koelpasta op de onderkant van de heatsink zat…

Zou dat niet het geval zijn, dan moet je maar eens snel koelpasta erop doen (of ff teruggaan naar de zaak) aangezien dat heel erg veel scheelt… er is nl nu geen goede sluiting (soort vacuum) tussen de CPU en de heatsink…!

Originally posted by Dee-ehn
Zelf heb ik een Athlon 1400 (de heetste Athlon ooit) overgeklokt op 1600Mhz (dmv de multiplier). De temperatuur mijn CPU is gestresst een graad of 48 a 49 (enigzins afhankelijk van de temperatuur in de kamer). Ik heb wel een redelijk gekoelde kast (7 stille casefans)…

Same here, alleen wordt mijne 60°C idle! Rond de 70°C stressed! :eek:
Moet toch is naar andere koeling gaan kijken… H2O ofzo… :wink:

Ik zal die sisoft sandra test es proberen… ffe checken wat ie dan doet

Originally posted by Wookie
[B]

Same here, alleen wordt mijne 60°C idle! Rond de 70°C stressed! :eek:
[/B]

Hmmm ik heb ook gewoon luchtkoeling… niets speciaals eigenlijk:
-intake 80mm titan fan
-Coolermaster HHC01 Silent (heatsink met heatpipes) op 7000rpm
-thermaltake 60mm outtake fan op 3500rpm
-psu met 3x 2500rpm fan boven de cpu

kabaal? hmmm valt reuze meej!

De eerste keer werd mijn CPU ook heel erg heet. Toen heb ik mijn Koeler eraf gehaald en toen ff de koolpasta weggehaald en weer nieuwe koolpasta erop gedaan. Dat scheelde gelijk 10 graden. :bigsmile:
Nu heb ik inmiddels water cooling :cool: en loopt mijn PC stressed ong 44-48 graden en idle op 31-34 ligt aan de warmte op mijn kamer. Mijn Proc loopt dan op 1639 (149x11). Ik heb hem zelf een keer op 1656 laten lopen. Maar dat hield ie niet lang uit. Dat was alleen om ff te benchmarken.