Temperatuur in PC te hoog... HELP!

vbimport

Hallo mede freakers,

Ik heb een probleem en wel dat mijn computer met dit weer te heet wordt. De PC geeft bij opstarten een waarschuwing en in de BIOS zie ik bij Hardware Moinitor deze waarden staan maar ik ben geen expert op dit gebied:

MB Temp: 51C (te hoog volgens de PC)
CPU Temp: N/A

VCORE Voltage: 1.71V
+3.3V Voltage: 3.45V
+5V Voltage: 5.05V
+12V Voltage: 13.05V
-12V Voltage: Ignore
-5V Voltage: Ignore

Die waarde van 13.05 lijkt mij een beetje hoog maar wel binnen de perken… Mijn PC staat niet op een goede plaats dat weet ik. Hij staat onder mijn bureau en van ‘airflow’ is weinig sprake. Vanmiddag was het dus erg tijdens het maken van een DivX toen de CPU hard aan het werk was voor een paar uur.

Iemand een oplossing???

Mijn systeem:

-AMD Athlon (classic SLOT A) 700MHz
-ASUS K7V Mobo
-256MB RAM @ 133MHz
-32GB Maxtor 7200rpm UDMA100
-Plextor brander
-Toshiba DVD
-Big Tower model dus wel aardig veel ruimte voor een extra cooler? En zo ja waar is die het beste te plaatsen?

Alvast bedankt voor reply’s :slight_smile:

G@M3FR3@K
Die niet veel wil computeren nu want ik heb al een keer een CPU verspeelt door te hoge temperatuur…

Ik heb het zelfde probleem met mijne AMD 1,4 Ghz. AMD zegt dat als je boven de 70 ° zit dat je moet oppassen en dat tussen de 65 en 70° ging probleem is. Ale , voor ene 1,4 Ghz toch.

Ik heb ene alpha CPU cooler (de duurtste) en naar het schijnt is die niet goed over.
Kameraden van me hebben ene 1,33 Ghz en die gebruiken ene “copper cooler” of deze h**p://www.regenboog.net/docs/pd1129007182.htm , op deze site staan er nog meer op.

Je moet ook natuurlijk een goei lucht circulatie hebben in je kist en dat is bij mij ook een probleem. Ben zelf aan het denken om h**p://www.hardocp.com/reviews/misc/cyclone/side_g.html zoiets te maken want ik kan geen fan’s meer bij zetten :):slight_smile:

Hopelijk ben je iets wijzer geworden

Ik weet niet hoveel HD je hebt maar bij mij zorgn meer de HDs voor een hitte probleem. Misschien niet slech om daar wat te koelen et HD koelers of een stel frontkoelertjes.

Mijn Hd’s worden inderdaad zeer warm.
13 Gb 5400 RPM. 2 x 61 Gb IDM 7200 RPM is raid.
Ik weet niet goed waar ik zo’n HD cooler moet plaatsen.

Je bedoelt toch zo iets ?
h**p://www.regenboog.net/docs/pd-153054125.htm

h**p://www.bells.be/prijsl/cool.htm de eerste hiervan lijkt me cool :slight_smile:

Gewoon voren in je kast een of meerdere intake fans en achter in je kast een of meerdere outtake fans… als je dat een beetje goed doet scheelt het je 10 graden :slight_smile:

Verder kan het smeren van artic silver tussen CPU en cooller ook geen kwaad…

Originally posted by Dee-ehn
Verder kan het smeren van artic silver tussen CPU en cooller ook geen kwaad…

Scheelt idd weer een paar graadjes! Of een Peltier element ertussen. :stuck_out_tongue:

Staat je kast open?!
Weet nie pcies wat die voltage waardes bij een Athlon-A moeten zijn. Ik heb een B (socket A) en dan is het gloof ik 1.75 standaard, hoewel ie bij mijn speed automatisch naar 1.81 gaat! :wink: (1000@1350)
Die 51°C is wat a/d hoge kant ja! Bij mij met dit weer zo’n 34°C. Zit wel zo’n xtra fan op de chipset!

Het probleem bij is denk ik dat de PC gewoon op een slechte plaats staats. Hij staat onder mijn bureau en is gewoon dicht. Er zit een fan in voor de voeding en een op de CPU en dat is het… Ik denk dat er nog wel eentje bij kan ergens en dan richt ik die op de harde schijf want die is inderdaad wel warm.

Het probleem is eigenlijk begonnen toen ik er een week geleden 128MB extra RAM in heb gedaan wat denk ik net iets meer hitte geeft…

Misschien neem ik wel twee fans erbij. Ik zal eens kijken wat de PC-winkel ervan zegt.

Bedankt voor de reply’s.

Ik heb in mijn pc een soort van tussen cooler, deze zit in een slot en blaast de warme lucht aan de achterzijde uit mijn pc.

Scheelt 14 graden in mijn systeemkast, op de beurs kost zo´n ding 35piek dus is te doen, alleen iets meer geluid in pc.

Ik heb deze:

Maar kijk hier maar eens wat ze allemaal hebben,

http://www.justcooler.com.tw/english.htm

Ik kan het helaas niet voor je na kijken hoe de instellingen voor een AMD Classic moeten staan, want ja ik heb de mijne echt opgeblazen. Er zat nog garantie op, over een week heb ik hem hopelijk weer terug…

Hoe heb je dat gedaan dan ?!?
Mijne is altijd 55 graden geloof ik… …moet ik dan ook s een andere cooler proberen?

55? Ik neem aan dat je dan je CPU bedoeld, want dat vindt je mobo echt niet fijn…believe me…60 is de max voor je CPU als je beetje stabiel wil blijven draaien…en voor je mobo zou ik toch proberen rond de 40 te blijven…liefst lager!

Probeer het via casefans/chipsetfan…en pci-insteekfannetjes helpen ook aardig tegen verhitte mobo’s…

suc6!

Dat artic silver hoef je niet te proberen als ik jouw was…prijs/prestatieverhouding van nix…:stuck_out_tongue:

Boven 65°C is niet zo goed voor CPU, Athlon dan!
Mijn mobo hangt rond de 30°C meestal! :cool:

Ik denk dat het gewoon beter is om de plaats van de kast te veranderen, zodat ie ‘open’ staat, ook kan je nog een paar extra coolers plaatsen. Voorin de kast is daar waarschijnlijk wel plaats voor
De temperatuur van het geheugen is de enigste temp. die ik kan zien, en die ligt tussen de 28-33 graden

Originally posted by Thijs
De temperatuur van het geheugen is de enigste temp. die ik kan zien, en die ligt tussen de 28-33 graden

Gebruik is Hardware Sensors Monitor.

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]55? Ik neem aan dat je dan je CPU bedoeld, want dat vindt je mobo echt niet fijn…believe me…60 is de max voor je CPU als je beetje stabiel wil blijven draaien…en voor je mobo zou ik toch proberen rond de 40 te blijven…liefst lager!

Probeer het via casefans/chipsetfan…en pci-insteekfannetjes helpen ook aardig tegen verhitte mobo’s…

suc6!

Dat artic silver hoef je niet te proberen als ik jouw was…prijs/prestatieverhouding van nix…:stuck_out_tongue: [/B]

Mijn systeem is retestabiel terwijl mijn Athlon-C 1200 @ 1200 constant een 69 graden is… euh ja ik weet dat het warm is maar

1. hij loopt altijd op 100% belasting
  2. de sensor van mijn cputemp is een beetje vreemd gemonteerd (MSI K7T) waardoor de temp een 15 graden te hoog wordt aangegeven…

Originally posted by Wookie

Gebruik is Hardware Sensors Monitor.

Heb ik nu net ff gedaan, maar geen effect. En ik weet waardoor dat komt, in de handleiding staat dat je een sensor op je CPU moet maken en die aan de mobo koppelen, maareuh, toen wij dat ding zelf aan het bouwen waren, zat die er niet bij, dus dacht ik ‘laat maar zitten’. Ik denk ook niet dat de temperatuur te hoog is, want het geheugen heeft een lage temperatuur en als ik nadat ik de pc heb gebruik, de kast losdraai is de CPU niet erg warm, dus ik denk dat er geen gevaar is, wel moet ik voor zorgen dat de fan blijft draaien, want las er eerder wat over dat ie dan een signaal geeft, maar dat kan nu dus niet. De boel dan maar schoonhouden…

[B]

Mijn systeem is retestabiel terwijl mijn Athlon-C 1200 @ 1200 constant een 69 graden is… euh ja ik weet dat het warm is maar

1. hij loopt altijd op 100% belasting
  2. de sensor van mijn cputemp is een beetje vreemd gemonteerd (MSI K7T) waardoor de temp een 15 graden te hoog wordt aangegeven… [/B]

Sja dan loopt je CPU dus NIET op 69, maar 69 - 15…dus dan slaat het zowiezo nergens op…want op 69 loopt je mobo echt niet stabiel…believe me…zeker niet stressed!..sja als je 54 graden stressed loopt is dat natuurlijk prefect zou ik zo zeggen.
Zou willen dat mij dat lukte ZONDER een enorme ventilator dervoor…:stuck_out_tongue:

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]

Sja dan loopt je CPU dus NIET op 69, maar 69 - 15…dus dan slaat het zowiezo nergens op…want op 69 loopt je mobo echt niet stabiel…believe me…zeker niet stressed!..sja als je 54 graden stressed loopt is dat natuurlijk prefect zou ik zo zeggen.
Zou willen dat mij dat lukte ZONDER een enorme ventilator dervoor…:stuck_out_tongue: [/B]

Die 15 graden lager is een geschatte waarde… die 69 graden is de temp van de core onderaan de core (dus in het socket)… enneuh 0p 69 graden zou hij stabiel moeten kunnen lopen…

[B]

Die 15 graden lager is een geschatte waarde… die 69 graden is de temp van de core onderaan de core (dus in het socket)… enneuh 0p 69 graden zou hij stabiel moeten kunnen lopen… [/B]

lekker loos…is je cpu nu 69 graden ja of nee? onderaan de core wel 69 en bovenop niet? heb je der een gewone cooler opzitten?
Hoe kan jij weten dat het onderaan de core 69 is, normally meetje gewoon de temp van je core…en dat wordt het gemiddelde genomen…daar ga ik vanuit…dus dat zou dan beteken…als de bovenkant 15 graden lager is de gemiddelde CPU-temp zo’n 62 graden ongeveer is, maar das nog vrij hoog.
Als jouw CPU echt op 69 graden continu zou lopen blijft ie echt niet stabiel!!

En dan heb ik het over de 69 graden op de manier dat iedereen het meet!!!