Telefoontikker gedoetje

vbimport

Bij me girl in een studentenhuisje hebben ze 1 gemeenschappelijke telefoonaansluiting. Op de binnenkomende bus zit parallel aan de stekkerdoos een tikkenteller (een of ander klassiek ding van de kpn… ziet er uit alsof het een jaar of 20 oud is).
Nu wil ik haar computertje aan het grote net gaan hangen (goed id he?) maar heb ik ff een vraagje: hoe zit het met de tikken van zulk een aansluiting? Daar het een analoge aansluiting is, mag ik er dan ook vanuit gaan dat de kosten gelijk zijn (per tijdseenheid) aan de kosten bij een gewone aansluiting zonder een tikkertje ertussen? Of is hier een tik duurder…? Ik heb nl geen zin om daar voor 5 piek per uur te gaan internetten…

(lastig als je van de huisbaas nix wijzer wordt…)

ik weet toevallig dat het inbellen met je modem even duur is. 10cnt starttarief, en dan X aantal centen per tik. Ik denk dus niet dat een tikkenteller het duurder maakt.
Misschien kan het wel zo zijn dat de tikkenteller het niet echt goed snapt dat er data door dat lijntje gaat. Dus dan zijn er 3 mogelijkheden.

1. Je kunt niet internetten. de Tteller houdt het tegen;
    2)Je kunt ‘‘gratis’’ ineternetten. De teller kan het verschil tussen een tik en data niet onderscheiden, dus registreert ie maar niets;
  2. lijkt op 2, alleen denkt de Tteller dat alle data een tik is, dus het is idd 5 gulden per uur.

Verder zal ik het je aanbevelen om maar een mailtje te sturen naar de kpn klantenservice, of naar de dichtsbijzijnde (of verste weg) primafoon winkel naar binnen te lopen. Daar helpen ze je… blablabla

als dat ding toch paralell erop zit kun je dan niet verry easy gewoon dat ding van tijd tot tijd ff loskoppelen ? als het paralell is moet je modempje dan gewoon door kunnen netten.
en niet continu eraf laten natuurlijk dat valt op :slight_smile:

Vroeger… voordat wij in het studentenhuis kabel hadden, moesten we ook allemaal gewoon met ons modempie inbellen om te internetten…
De tikkenteller doet niets anders dan het registreren van tikken die door de kpn worden doorgestuurd. Dus of je nou fax/inbelt/praat, maakt allemaal niet uit. De kpn rekent gewoon…
Voorbeeld: als je een mobiel nummer belt dan stuurt de kpn gewoon sneller tikken… that’s it.
Dus: gewoon lokaal inbellen en netjes je tikken opschrijven… :wink:
groet!

KPN had bijna die tikkenpuls afgeschaft, maar na veelvuldig protest zijn ze daar toch op teruggekomen.

Is leuk als je met zo’n ding naar mobiel nummer ergens in Afrika belt, dan zie je het ding ratelen als een gek :wink:

Rare vond ik wel dat ook als je via carrier select belt (en er dus eigenlijk geen tikken geregistreerd zouden mogen worden), er toch 1 tik op de teller verschijnt…

Het starttarief is ook niet gelijk aan 1 tik over het algemeen, dus die verekening is ook lastig. Vriend van me die deden in huis alleen aantal tikken opschrijven en naar rato van de tikken de hele rekening verdelen, op die manier is ook de abonnementsprijs evenredig met het gebruik verrekend…