Tegen extreem rechts

vbimport

Ik moet op school een betoog houden; dit doe ik over extreem rechts. De stelling is:

Mag extreem rechts in de/een regering?

Weten jullie argumenten? (Zowel voor deze stelling als tégen deze stelling)

Ik zal zelf beginnen:

voor

Vrijheid van meningsuiting

tegen
‘Het verleden’
De ideeën zijn a-moreel

Dus…doe je best, wees creatief en help me in mijn zoektocht naar argumenten (voor en tegen)

Even voor de duidelijkheid: Ik ben het niet eens met de stelling.

Alles waar “extreem” voor staat zouden ze moeten verbieden. Extreem rechts/links/islamieten/joden/christenen/etc. :mad:

In de regering vind ik niet, maar daar buiten, vind ik best wel kunnen. Maar ja, wie ben ik om da te zeggen

Vrijheid van meningsuiting is een heel belangrijk recht, er zijn landen waar je wordt opgesloten als je een eigen mening hebt, laat dit zeker niet gebeuren in Nederland.

Echter, wanneer deze mening discriminatie bevat dan ben ik er voor dat dit recht beperkt kan worden. Extreem is niet altijd goed, vaak niet zelfs, maar het zet mensen toch wel aan het denken. Het dwingt mensen om ook eens stil te staan bij bepaalde problemen, want het feit dat er een partij voor is betekent toch wel dat er een minimaal aantal mensen zo over denkt, mensen die de standpunten van deze betreffende partij steunen.

Op het moment dat een extreme partij de meerderheid krijgt (denk aan Oostenrijk en Vlaams Blok in België is ook erg groot, met name in Antwerpen) dan mag dit toch een signaal zijn naar de rest van de wereld, maar nog belangrijker naar de eigen bevolking.

Discriminatie is een moeilijk onderwerp, want wanneer is het nu discriminatie. Deze moeilijkheid wordt vaak ook uitgebuit. Wanneer een bepaald persoon afgewezen wordt voor een baan dan kan het zo gebeuren dat deze persoon claimt dat hij of zij is afgewezen op basis van sexe/ras/sexuele geaardheid of een andere omstandigheid welke niet van belang zou mogen zijn en dus discriminatie zou zijn. In veel gevallen wordt er dan bakzeil gehaald omdat men bang is voor de publieke opinie.

Hetzelfde geldt voor het taboe op criminaliteit onder alochtonen. Ik kan in dit opzicht het artikel uit de Elsevier ‘Import van misdaad’ - 24 februari 2001 (http://www.else4.nl/surespeed/wr_eols_article.xcv?doc=read&docid=10006377) aanraden. In dit artikel wordt gepoogd de taboes te doorbreken. Mensen die bang zijn om bepaalde uitspraken te doen omdat dit opgevat zou kunnen worden als discriminerend of kwetsend voor bepaalde bevolkingsgroepen (Ed van Thijn die om die reden in 1980 het publiceren van eenzelfde rapport tegenhield).

Ben zelf voor vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Sexuele geaardheid van iedereen zal me verder een zorg zijn, zolang je zelf maar gelukkig bent en respect hebt voor opvattingen die anders zijn dan de jouwe. Zoals al wel vaker aangehaald in eerdere topics blijf ik bij de volgende credo’s:[ul]
[li]Verbeter de maatschappij, begin bij jezelf!
[/li][li]Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet!
[/li][li]De maatschappij dat ben jij!
[/li][/ul]Er zijn er ongetwijfeld nog wel meer van toepassing, maar dit zijn denk ik toch wel de belangrijkste.

hehe, hier kan je veel over neerpennen… nu ja, in 't kort efkens mijn gedachten

1. Wie plakt de stempel “extreem” ergens op? Meestal niet de politieke partij zelf maar de groep die niet akkoord is met het ideeëngoed van die bepaalde partij.
  2. Zoals Da Taxman al vermeldde is een bepaalde groep het niet eens met de gevestigde waarden in de maatschappij. Ofwel wordt er dan uit zuiver politieke overtuiging gekozen voor deze rechtse partijen ofwel wordt een proteststem geuit. Wat wel opvalt is dat de groei van rechts niet stagneert ondanks alle mediacampagnes en het monddood maken van deze partijen.
  3. Enkele maanden voor de verkiezingen kaarten de andere politieke partijen het veiligheidsthema aan want daar is er blijkbaar veel om te doen. Na de verkiezingen gebeurt er dan niks meer, alles was een storm in een glas water…
  4. Er wordt (in België) een cordon sanitair gevormd tegen het Vlaams Blok. Hoewel meer dan een half miljoen mensen stemmen op deze partij wordt er geen rekening mee gehouden, althans, dat proberen ze. Is dit dan een democratie waar we in leven?
  5. Het 70 puntenplan van het Vl Bl werd een tijd geleden (lees zeven à acht jaar) geleden als discriminerend en racistisch bestempeld. Toch eigenaardig dat andere politieke partijen toch al enige punten overgenomen hebben. Voelen ze dan toch de hete adem in hun nek?
  6. De terugkeerpolitiek in België lukt niet goed. C130 vrachtvliegtuigen mogen niet worden gebruikt voor de terugkeer alhoewel de Belgische para’s wel zo naar Somalië gevlogen werden (evenals vele mensen die deelnamen aan een buitenlandse humanitaire operatie).
  7. Het ongenoegen bij de bevolking blijft stijgen. Steeds meer ghetto’s worden gevormd waar men als belg NIET meer wordt getolereerd. Ieder volk mag zijn eigen waarden verdedigen maar moet toch ook integreren in de maatschappij waar ze terechtkomen? Daar loopt het meestal fout… Als ik bv door Beringen rijdt waan ik me in een ander land…

Hopelijk heb je hier iets aan

En tot slot : Wat is het fijn Vlaming te zijn :wink:

Greetz
Scooby2

Ik hoop dat men hier in dit forum de vrije meningsuiting respecteert!

Originally posted by ^scooby2^
[B] Als ik bv door Beringen rijdt waan ik me in een ander land…

[/B]

Dat gevoel heb ik ook wel is, hoewel dat niet speciaal in beringen moet zijn

was maar een voorbeeld
die moskee zit je van ver staan

Maarja… kan er helaas niets over zeggen want dan ben ik natuurlijk weer verkeerd bezig.

Maar wat ik wel wil zeggen…

Woon ik over 20 jaar nog wel in Nederland?
Je kan die vraag op 2 manieren opvatten, denk er dus maar’s over na.

Kom je naar Belgie dan? :wink:
Als er nu heel hevige reacties op kwamen, dan kon dit idd, wel best een zeer interessante verhalen kunne opleveren en helpen we jojk ook weer is :wink:

Maar om ff als voorbeeld te nemen. Duitsland. Daar is het in bezit zijn van Nazi zooi niet toegestaan. Return to the Castle Wolfenstein mag daar dus ook niet. Omdat er nazi zooi in is te zien enzo ondanks dat je die moffen/duitsers moet neerknallen. Ik vind het wel goed dat je die zooi niet in huis mag hebben, maar gaat het niet al te ver om een pc game te verbieden?
Hoe het in de VS aan toe gaat vind ik ook niet zo geweldig. Daar mag je dus wel nazi zooi in huis hebben en als je wilt ermee over straat lopen geloof ik. Dat zijn dus 2 extremen. En eigenlijk vind ik ze allebei te ver gaan.
In NL vindt ik het wel goed gaan. Zelf ben ik als NLer vrij goed bevriend geweest met een Turk op de basisschool. En die vriendschap ging voorbij toen ik naar een andere Middelbare ging dan hij. Wat ik zeggen wil is dus dat ze ook aardig kunnen zijn dan andere kinderen.

Maar iemand hier boven zei: ‘‘Je ziet die moskee al van ver’’ vindt je dat slecht ofzo? wat kan jouw het nou schelen? of er een flatgebouw staat waar je nooit komt of een moskee of iets anders? Als je Christelijk bent zeg je toch ook niet: Daar staat een Katholieke kerk godver de godver? of wel?

(sorry voor het rare verhaal maar ik heb een beetje lopen gummen enzo dus het kan zijn dat zinnen niet zo goed overlopen)

Laat Extreem Rechts maar uit de regering. Moet je voorstellen dat de Buitenlanders een politieke partij oprichten met: Alle Hollanders hun land uit. ofwel Extreem Buitenlands. Dan sta je denk ik wel raar op je neus te kijken. Dan komen we op het middelste punt van Da_Taxman
Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet!

Uitgelegd: Wil je niet dat de buitenlanders Extreem Buitenlands oprichten stem/opricht dan niet Extreem Rechts.

hoop maar dat je er iets aan hebt. En laat anders delen weg waar je nix uit wijs kan maken of dat je gelul vindt.

Ik heb niets tegen een moskee zolang die met eigen financiële middelen wordt gebouwd. Helaas is dat niet zo… Er worden veel te veel eisen gesteld aan het gastland waarin ze (al dan niet tijdelijk) verblijven. Ik weet niet als je al een eigen woning hebt? Je spaart jaren lang om iets te bekomen, steekt je duurverdiende centen dan in een woning en dan komt het… steeds meer vreemdelingen komen in de buurt wonen en palmen de woningen in… jij wordt ook weggepest want jouw denkwijze (religie) strookt niet met de hunne. Wat denk je nog te krijgen voor je woning? Dit is geen verzinsel maar realiteit.
Nogmaals, integratie is het kernwoord !

euh, hoe komt het dat er zo weinig kerken in de islamitische landen worden gebouwd?

Originally posted by ^scooby2^
hoe komt het dat er zo weinig kerken in de islamitische landen worden gebouwd?

Ik wil nu ni racistisch overkomen, maar het is dus wel zo dat de meeste immigranten, hier de wetten komen stellen, hoewel er ook zijn die volgens de wet leven. Zij willen dat wij ons aan hun aan passen, maar wanneer wij naar turkije of zo willen gaan, dan moeten wij ons maar aanpassen aan hun. Zo is het met die vluchtelingen juist van’t zelfde.
Die vluchten naar hiere omdat ze het hier beter hebben als vanwaar ze komen. Ginder hebben ze geen eten, hebben ze geen werk, … komen ze hiere, krijgen ze geld, eten, en ze moeten daar niks voor doen. Hoewel er in eigen land ook Belgen zijn die het moeilijk hebben, maar daar doen ze dan weer niks voor. Altijd rustig gewoond, maar een maal die vluchtelingen kwamen, was er welke elke dag iets gepikt. Zo hadden ze iets uit ne winkel gepikt, en ze hadden die betrapt, wat doen ze , ze laten die gaan, voor wa, … moet ik geeen tekeningske bijmaken zeker

Is dit dan geen discriminatie voor de belg? Ik kan me in deze situatie dan inleven in het vlaams blok principe: eigen volk eerst. Hoewel ik niet zo’n extreem geval ben, omdat ik ook vrienden heb van andere origine die perfect geintegreerd zijn in onze maatschappij, maar als ze toch naar hier willen komen , heb ik niks op tegen, maar ze moeten hier niet de wetten komen stellen!

Als persoonlijke kennis van scooby2 treed ik hem bijna in alles bij. Maar ik ben wel tegen een tempel in ons land. Als ze dat nu zelf betalen of niet. Hier in belgië hebben we het katholiek geloof. Wij zouden met onze centen ook geen kerk moeten gaan zetten in turkije of andere marginale landen. Niet dat ik gelovig ben hoor integendeel. Ik ben gewoon tegen iedereen die niet in zijn land blijft. De belgen die in canada zich rijk gaan boeren zijn daar ben ik ook tegen. Ieder in zijn eigen land, dat zou veel problemen minimaliseren.
Ik kan gewoonweg die fanatiekelingen niet uitstaan vooral de moslims. Verder sta ik nog achter vele andere punten van het Vlaams Blok zoals de zero-tolerantie, anti drugs beleid, … ik wil er gerust nog opnoemen maar daarvoor ben je beter op de site van hen.

Hopelijk aanvaarden jullie mijn vrije menigsuiting, anders zou ik jullie extreem moeten noemen, want ik aanvaard ieder zijn mening

mattel slaat hier de spijker volledig op z`n kop…
ben het helemaal met je eens…

Een beetje eng wat xian en mattel melden. Hoe vaak lees je niet in de kranten dat een Nederlander of Belg iets flikt (uiteindelijk is het grootste deel van de members hier verbrekers (mooi Germanisme)) alleen is dit voor de Nederlander (of Belg) een niet herkenbare groep. De “Buitenlander” is een makkelijker aan te wijzen persoon dus als er iets gebeurt in 't land staat vaak in de krant dat de uit … afkomstige dit of dat geflikt heeft. Het probleem met deze onbewuste stemmingmakerij (ik hoop onbewust anders is de wereld echt rot) is dat het koren is op de molen van extreem rechts.
Nu is een democratie natuurlijk het recht van de meerderheid, maar wat als er een meerderheid is van gewoon DOMME mensen. Is zo’n land dan gedoemd tot… of is het mogelijk om er een draai aan te geven door eventueel een dictatuur van de inteligentsia te establishen.
Eigenlijk mag het nooit zover komen. Zie Duitsland in de jaren dertig. Het land is ziek en er staat een despoot op die met populistisch jagon de menigte achter zich krijgt. Als toen een Bundeskanselier of president had ingegrepen had je nooit meer wat over een 2e wereldoorlog gehoord. Helaas (of gelukkig) is dat niet gebeurt. Ik ben zelf van mening dat een extreem rechtse partij moet kunnen bestaan als is het maar om het recht op vrije meningsuiting, maar dat er wel wat aan gedaan mag worden als dreigt dat deze partij groter wordt, en dan niet stompzinnig verbieden (helpt toch niet voorbeelden ten over)maar door juiste publiciteit (propaganda voor de liefhebber) een helder beeld scheppen van de onstane situatie

Ik ben het met mattel en xian eens, als ze zich aanpassen voorkom je een hoop problemen.
Zoals met die schietpartij op een school (in nl) waar een turkse jongen het vuur opende op een andere turk die iets met zijn zusje had ofzo. (http://nu.nl/document?n=5343)
Dit deed hij allemaal omdat in zijn land dan de familie eer gered zou zijn.
Dan denk ik van je bent niet in je eigen land, zoiets doe je maar daar en niet in een ander land.
Kun je je daar niet inleven dan moet je niet hiernaartoe emigreren.

Originally posted by Crowley
dat een Nederlander of Belg iets flikt (. De “Buitenlander” is een makkelijker aan te wijzen persoon dus als er iets gebeurt in 't land staat vaak in de krant dat de uit … afkomstige dit of dat geflikt heeft.

Meestal is die reden ook gegrond :frowning:

euh…:confused:

Nuancering.

Laten we vooral niet vergeten waarom veel buitenlanders vroeger naar Nederland gehaald zijn, ja gehaald zijn. Vroeger waren er veel baantjes waar de Nederlander zich te goed voor voelde en deze niet wilde doen. Er werd toen in het buitenland gezocht om mensen te vinden die dit werk wel wilde doen.

Deze generatie is intussen lange tijd werkzaam binnen ‘onze’ samenleving en hebben alle rechten verworven zoals ieder ander. Deze mensen hebben in de loop der tijd familie laten overkomen om weer samen te kunnen leven met hun gezin. Nederland is een land met goede sociale voorzieningen (daar betalen we goed belasting voor) en dus aantrekkelijk voor iedereen die beneden modaal leeft.

Door dit imago zijn er veel mensen die een minder bestaan in het eigen land willen ontvluchten en komen naar het Westen in de hoop op zulks een beter leven. Politieke vluchtelingen zouden beschermd moeten worden, absoluut, maar de economische vluchtelingen moeten in mijn ogen anders behandeld worden. Als deze mensen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij en de moeite nemen om zich aan te passen aan de normen en waarden zoals die hier gelden, dan heb ik daar absoluut geen problemen mee. Maar die personen die puur en alleen hier komen om te profiteren van onze sociale voorzieningen en in een gesloten gemeenschap blijven leven, daar kan ik minder begrip voor opbrengen.

In veel gevallen wordt er neergekeken op iemand puur en alleen om het feit dat het geen blanke Nederlander is, dat vind ik fout. Iedereen verdient het voordeel van de twijfel en ieder persoon is in beginsel even veel waard. Als iemand iets geflikt heeft dan kun je deze persoon daarop aankijken, maar alleen om dat feit, of het nu een Nederlander, Amerikaan, Turk of afkomstig uit welk land dan ook is, je moet iedereen beoordelen op zijn of haar eigen persoon.

Omdat er zo neergekeken wordt op minderheidsgroeperingen blijven vooroordelen in stand. Deze vooroordelen spelen altijd mee en kan leiden tot een gevoel van onbehagen bij deze minderheidsgroeperingen. Het gaat soms zelfs zo ver dat mensen er zich naar gedragen, omdat mensen het toch niet anders willen zien (selffulfilling prophecy). Iemand wordt een dief genoemd terwijl deze dat misschien niet is, maar als je maar lang genoeg dief genoemd wordt dan denk je, wat maakt het ook uit, ze denken toch al dat ik een dief ben en dan kan ik net zo goed gaan stelen. Op dat moment wordt het vooroordeel bevestigd en zal deze in stand blijven.

Ik beschouw me zelf zeker niet als een rechts persoon (VVD is rechts genoeg voor me :wink: ), maar zoals ook in dat artikel van Elsevier staat, we moeten de feiten niet verdoezelen omdat we bang zijn om bepaalde groepen te kwetsen, feiten zijn feiten. Daartegenover staat ook weer dat we ons niet teveel moeten laten leiden door vooroordelen.

Ieder persoon is een individu en zou ook als zodanig beoordeeld moeten worden. De ene persoon is niet meer of minder omwille van zijn ras, sexe of sexuele geaardheid, ieder mens is in beginsel gelijk (we worden allemaal naakt geboren) en een bepaalde positie wordt verworven op basis van eigen handelen (zowel positief als negatief).

Als we allemaal nu eerst eens bij onszelf te rade gingen voordat we anderen gingen beoordelen (veroordelen), ik denk dat de wereld daar al een stuk beter van zou worden.

Als mooie afsluiter:
Hij/zij die zonder zonden is gooie de eerste steen.

Da_Taxman kunnen wij daaraan doen dat onze voorvaderen luierikken waren. Neen toch. We hoeven toch niet op te draaien voor een ander.