[Tecra 8200] Boot probleem

vbimport

Ik heb een tecra 8200 en ik wil er nu een andere os opzetten. Maar de diskette en cdrom speler die er origineel inzaten zijn bijden stuk ( teveel gebruikt enzo :s) . Ik heb er een nieuwe cd speler ingestoken en een externe diskette driver erop aangesloten (USB dingie). Maar hij wil maar niet booten van cd of diskette, in bios staat alles mooi vast gezet van eerst FDD , dan CDROM en dan HDD booten. Maar hij weigert op cd of boot diskette te booten, hij doet zelfs de moeite niet om diskette te lezen. Bijde diskette en cdrom werken op andere pc als bootable! En van netwerk installatie heb ik geen koek genomen. Iemand een idee, een tip ? Dit moet echt lukken :frowning: ik heb al alles geprobeerd in bios, maar niets werkt :’(

Help

Mvg zage

als er nu nog een operating system op staat en er zit een netwerkaansluiting in, kun je dan niet gewoon de installatiebestanden naar een aparte partitie kopiëren?

Hai,

Voor wat betreft de diskette. Staat in de BIOS “Boot UP Floppy Seek” op “enabled” ?

mzzl Dunedaïn

Hm, ik kan een partitie maken van pak 1 gb ofzo , ik heb maar 7 Gb hdd :slight_smile:
En wat moet ik dan juist doen ? Ik zou dat wel eens willen proberen natuurlijk.

Voor die bios ding ga ik meteen ff rebooten :slight_smile: tnx alvast

ik ben dus gaan kijken en bios en ik had alles goed staan volgens mij

FDD legacy mode stond enabled terwijl I/O Floppy disk stond gedisabled, allemaal al eens verandert enzo maar doet niets uit …

Dit is hoe mijn bios eruit ziet, wel niet met alles juist ingevuld zoals bij mij, oa. de boot setup staat anders en de fdd legacy staat aan

http://users.skynet.be/bk368738/1.JPG

usb support ook aan enzo?

staat er niet echt …

De cd speler is btw : combo LSC 24081

Maar ik was zo wat aan het zoeken op google en daar stond ergens dat dit kwam door het probleem MASTER / SLAVE , maar dat zou ik kunnen oplossen door de drive te flashen, maar hoe :stuck_out_tongue:

En met wat … :frowning:

dat zou ik niet doen op een toshiba, die zijn erg picky

Oke , het probleem is dus opgelost, hoe ? Even beschrijven

Ik heb nog wat zitten googlen naar informatie enzo over laptops en die cd speler, nu blijkt / bleek dat bij alle liteons cd spelers dit gebeurt, dat ze automatisch op slave staat als je ze in andere pc ofzo steekt. Dus je kan er onmogelijk van booten. Nu bestaan daar ‘officiele’ tools voor om ervoor te zorgen dat je cd speler op master komt te staan. Uiteindelijk werkte die niet omdat mijn type een andere was. Maar toen ik wat dieper keek naar die post was er een kerel met hetzelfde merk als ik. Die kon gewoon via de switch vanachter aan de cd speler changen naar master. Ik wist zelfs niet dat dat ding er was, en die stond op cable select. Dus snel even gechanged naar master en het bleek te werken

Tnx allemaal voor de hulp ! Ik heb eindelijk mijn pc’tje kunnen formatten en reinstallen :wink:

Jullie mogen topic sluite