Talpa gaat op zoek naar nieuwe naam

vbimport

John de Mol gaat op zoek naar een andere naam voor zijn nieuwe zender. De kortgedingrechter in Utrecht verbood vanmorgen de naam Tien. De Mols bedrijf overweegt ook een bodemprocedure tegen de rechterlijke uitspraak, aldus een woordvoerster, maar realiseert zich dat dit veel tijd gaat kosten. De nieuwe zender begint in augustus.
Bij Talpa werd donderdag bijzonder teleurgesteld gereageerd. ‘We waren overtuigd van ons eigen gelijk. Voor ons is het vonnis onbegrijpelijk, maar de rechter heeft het laatste woord’, aldus de woordvoerster. De voorzieningenrechter in Utrecht bepaalde vanmorgen in een kort geding dat Tien te veel lijkt op TV 10, eigendom van SBS Broadcasting. Dat reageerde verheugd op de uitspraak.
SBS had een kort geding aangespannen, omdat het mediabedrijf de naam TV 10 in zijn bezit heeft en weer gaat gebruiken voor een digitaal kanaal.
De rechter stelde dat SBS een gering, maar normaal gebruik maakt van de naam TV 10 en daarom bescherming verdient. Daarnaast constateerde de rechter dat er sinds de bekendmaking van de plannen van Talpa bij het publiek verwarring is ontstaan en TV 10 wordt geassocieerd met Talpa.
De rechter droeg Talpa op om ieder gebruik van de naam Tien onmiddellijk te staken op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag (ANP).

Elf kan ook niet (Motorolie), dus misschien Twaalf. Zal ik de naam vast registreren…??? Kan ik straks cashen als John mijn Trademarks wil afkopen :smiley:

Dan ga ik Dertien registreren. Of het alfabet! Of alle elementen in het periodiek systeem! Ghaaah! Ik word rijk! Stinkend rijk!

Stukje uit de telegraaf vanochtend…

Tien wordt Talpa

LAREN - De nieuwe zender van mediaondernemer John de Mol krijgt in plaats van ‘Tien’ de naam ‘Talpa’, meldde een woordvoerder maandag.

Talpa, wat Latijn voor is ‘mol’, is nu naam van het investeringsbedrijf van John de Mol. Via dat investeringsvehikel regelt hij onder meer zijn radiowerkzaamheden (Radio 10 Gold en Radio 538) en zijn belang in het multimediale bedrijf Versatel. Liever had hij zijn televisiezender een andere naam dan Talpa gegeven, om het verschil tussen de verschillende bedrijven aan te geven en om geen rechtstreeks verband tussen eigenaar en bedrijf te creëeren. Toch laat het Talpa-management maandag weten dat de naam Talpa altijd al ‘next best’ was op de lijst die intern circuleerde.

Onverteerbaar

De Mol en de zijnen vinden het nog steeds onverteerbaar dat de rechter in kort geding de naam Tien afkeurde. In een bodemprocedure probeert Talpa daarom gelijk te krijgen. Ronald Goes, algemeen directeur van Talpa TV, zegt maandag echter ook heel goed uit de voeten met de naam Talpa. “Het lijkt me bijna overbodig nog te zeggen dat aan de inhoud van onze televisieplannen natuurlijk helemaal niets verandert.”

Afgelopen donderdag na de bekendmaking van het vonnis was er wel paniek in de tent en gingen de raadsmannen van Talpa en SBS Broadcasting (SBS6, Net5 en Veronica) om tafel zitten om een oplossing te zoeken. Volgens een Talpa-woordvoerder zou SBS toen gezegd hebben dat ze bereid waren de naam Tien voor 5 miljoen euro te verkopen aan Talpa. De Mol ging daar niet op in. SBS weigert te zeggen of die lezing van Talpa klopt of niet.

De tv-zender Talpa presenteert zich op maandag 27 juni in Hilversum aan de advertentiewereld en de pers. Volgens Ingrid Stumpel, voorzitter van de Bond van Adverteerders, zal de reclamewereld positief reageren op de nieuwe naam. “Deze naam is helemaal goed en de meest voor de hand liggende oplossing. Het was heel moeilijk geworden om vlak voor de presentatie van de zender een geheel nieuwe naam goed tussen de oren te krijgen van publiek en marktpartijen.”

Ik vraag me af of die persoon die die auto had gewonnen door de naam “Tien” aan te dragen die nu moet teruggeven, of door moet spelen aan iemand die “Talpa” had voorgesteld :smiley: