Systeembackup (nero) terugzetten met linux

Ik heb samen met een maat onlangs een backup gemaakt van zijn c schijf met nero. Deze backup is met nero gemaakt en naar de d schijf van dezelfde computer geschreven. Als ik vervolgens in de gecreerde directorie kijk zie ik een exacte copy van de c schijf inclusief de toevoegsels als verborgen en systeembestand.
Nu is eergister de c schijf gecrashed. Dus wij blij met de backup, alleen krijgen wij met geen mogelijkheid de backup terug, immers als ik een besturingssysteem op de c schijf instaleer laat die zich niet overschrijven.
nu is mijn vraag, kan ik met linux (knoppix) zo’n image wel terugzetten zonder dat ik iets anders eerst op de c schijf moet instaleren?

Het is opzich perfect mogelijk om met Linux naar een Windows partitie te schrijven, zolang deze FAT32 is. Er is wel write-support voor NTFS, maar deze verkeert nog in een beta stadium. Aangezien je niets te verliezen hebt, zou je dit natuurlijk wel eens kunnen proberen. Als ik me niet vergis, kun je indien je vanuit Linux een schijf mount, opgeven dat je de betreffende NTFS partitie wilt kunnen beschrijven. Met het commando “man mount” kun je vanaf Konsole bekijken wat de parameters van het commando mount zijn (als ik me niet vergis, dien je -t NTFS en -w op te geven)…

Nadat je de schijf terug hebt gekopieerd, dien je nog een nieuwe MBR op je schijf aan te maken. Aangezien dat telkens anders is mijn vraag: welke Windows draai je?

ps ik weet trouwens niet zeker of er in Knoppix kernel NTFS write support is meegenomen… zou dat niet het geval zijn, dan wordt het met Knoppix moelijk…

het gaat om een fat32 schijf die onder windows 98 se is angemaakt,
maar vergeef mij, want ik ben met linux een absolute noob, dat mounten is dat hetzelfde als formateren uit het microsoftkamp?

FAT32… mooi… dat is makkelijk te doen vanuit Knoppix :slight_smile:

Mounten is niet hetzelfde als formatteren, mounten is enkel het toegankelijk maken van de schijf.

Je partitie is in Linux aan te spreken (voor het systeem) via /dev/hdxx (bijv /dev/hda1). Door deze te mounten naar een directory, zoals bijv /mnt/windows_c kun je deze vanuit de gemounte map benaderen. Gelukkig mount Knoppix deze partitie zelf!

Wat je moet doen is het volgende:

1. Kopieer met Knoppix de inhoud van je backup cds naar je oude Windows partitie
  2. Reboot je computer

Met een beetje geluk doet je bootsector het nog… zou dat niet het geval zijn, dan kun je vanaf je Win98 cd starten en vanaf de dosprompt fdisk /mbr opgeven. Je bootsector zal overschreven worden, en alles goed gaat moet de hele zwik dan weer lopen!

Succes!