Systeem werkt niet

vbimport

hai,

ik ben een systeem voor een kennis aan het nakijken.

wat er gebeurt is ,

het bekende verhaaltje: nvdia TNT 2 … memory test , award plug n play blah blah press del to enter set up.

dan volgende scherm
ultra bios 100 tm t/m 2.01 all richts reserved , promise technoligy blah blah

detecting /

ultra 100 bios is not installed

dan pci device listing —> dan doet hij de floppy boot

dan in het volgende scherm gaat het zwart, de monitor is niet uit, maar er zijn geen letters ook geen klein streepje.
en geen foutmeldingen

verder toen ik hem open maaktje zag ik dat dit mobo 2x een setje primair secundaire aansluitngen had.

de 1e set heet ‘‘ata100’’ en de 2e set ‘‘ide’’
ik heb de hdds ook maar bij ide geprikt omdat ik dat altijd bij mij mobos heb staan. toen herkende hij het iig in de bios. wat is het verschil tussen ata 100 en ide?

anyway … dit is wat hij dus doet…ook viel me op dat het kleine coolertje van het mobo zelf ook niks meer deed, die was overigens wel goed aangesloten.

ik heb nog niet geprobeerd een andere videokaart erin te stoppen…

wat kan dit veroorzaken? is het mobo mischien kapot?
ik kon zo snel geen merk vinden, mocht dat belangrijk zijn zoek ik het nog wel op. er zit volgens het startup scherm een ‘‘athlon 1000’’ in…

alvast bedankt voor de hulp

naja andere videokaart maakt geen verschil, was ook een longshot…

niemand dan suggesties?
is mobo gewoon een beetje kapoet?

shadow

hai,

Het merk mobo is wel makkelijk om te weten. Iig zou dat coolertje moeten draaien schat ik zow. anders raakt het onderliggende componentje oververhit en doet je mobo waarschijnlijk idd niets meer. Ik zou niet zeggen dat het dan kapot is want er kan een thermische beveiliging in werking treden die je mobo daarvoor behoed. Maar het zou wel kunnen. ALs je zoals ik al zei op zou kunnen zoeken welk merk het is, kunnen wij er wat meer mee.

mzzl Dunedaïn

Het zou idd zo kunnen zijn dat het systeem crasht door een te hoge temperatuur van de northbridge (dit is de chip onder de koeler, welke de communicatie tussen de CPU en het geheugen verzorgt). Alhoewel het vrij vreemd is dat deze nu al crasht (de POST van een systeem heeft niet echt veel geheugen nodig, dus er wordt ook niet veel data over de geheugenbus verstuurt), kan het wel. Je zou eens aan de koelrib op de northbridge kunnen voelen of deze buitensporig warm is.

Wat ik in dit geval zou doen, is het systeem strippen. Trek er eens alles vanaf en maak alles eens schoon (connectoren etc). Daarna weer het systeem inelkaar bouwen. Niet helemaal, mar eerst eens een minimale setup testen. Reset ook eventjes de BIOS!
Zet dan de CPU + koeling op het bord, 1 reepje geheugen erbij en natuurlijk de TNT2 kaart. Test daarmee eens. Crasht dit neit meer, dan kun je verder bouwen. Crasht dit wel, laat het ons dan even weten dan zoeken we verder met je :slight_smile:

ok ga ik doen…

ik laat het weten…
shadow

naja… ze wouden hem tog al updaten dus ze hebben gewoon een nieuw mobo etc gekocht… opgelost.

bedankt voor de reacties…