Systeem gaat vanzelf aan

vbimport

hai,

kennissen hebben een gloednieuw systeem, en 1 of ander persoon is daar zonder toestemming in gaan kloten en dingen gaan veranderen en nu hebben ze een heel brak systeem… en blijkbaar hebben ze nu 8 schijven dus hij zal het wel een aantal keren gepartitioneerd hebben.

maar wat ik zelf heel vaag vond was dat ze vertelde dat het systeem vanzelf aanspringt, ze moeten dus echt de voedingskabel eruit trekken … anders springt ie op een gegeef moment vanzelf aan.

al die andere onzin kan ik wel verhelpen, maar ik heb eigenlijk geen enkel idee wat dat vanzelf aanspringen kan veroorzaken… ik ga er dinsdag naartoe :wink:

iemand enig idee wat zoiets kan veroorzaken?
de garantie is er overigens niet aangezien het zegel is verbroken en die gozer erin is gaan kloten…

alvast bedankt voor de hulp

De enigste manier om een pc in te schakelen zonder de powerknop te bedienen is volgens mij met “alert on LAN”. De betreffende pc krijgt dan een signaal over het netwerk toegezonden.

Anders mogelijk dat de BIOS nog een optie heeft om zichzelf op een ingestelde tijd in te schakelen.

Succes ermee, want het is wel erg lastig om de pc iedere keer volledig van de prik te moeten halen.

Het is idd mogelijk dat via WoL (Wake on Lan) het systeem ingeschakeld worden. Dit kan echter alleen na de ontvangst van een magic packet gebeuren; dit packet moet dus ergens vanuit het netwerk verzonden worden, anders gebeurt dit niet. Je kunt natuurlijk makkelijk WoL in de BIOS uitschakelen of gewoon eens de netwerkkabel eruit trekken en kijken wat er dan gebeurt.

Er zijn echter meerdere opties om een systeem zonder gebruik van de powerknop te laten starten. Dit hangt echter in grote mate af van de mogelijkheden van de hardware en het BIOS. Zo kan het mogelijk zijn het systeem via het toetsenbord, de muis of zelfs via een microfoon in te schakelen. Waarschijnlijk vind je deze opties in het BIOS onder het kopje powermanagement.

Dan is er nog een laatste optie en dat is een hardware defect of een vals contact. Dat heb ik wel eens vaker meegemaakt: powerknop oid welke of een mechanisch defect vertoonde of door stof ging geleiden, defecte voeding etc. Je zou dit eens na kunnen trekken en in situaties met veel stof eens de stofzuiger erbij kunnen pakken en voorzichtig de boel schoon kunnen maken… wie weet… (ja ik weet dat het een gloednieuw systeem is, maar ik weet ook dat mensen het klaarspelen om een nieuw systeem binnen 2 weken vol met stof te krijgen).

Succes :slight_smile:

naja langsgeweest alle troep weer een beetje opgelost…
binnenkant viel reuze mee zat allemaal goed aangesloten…

ik heb onder powermanagement in de bios al die wake on functies ff uitgezet
… dus ik ben benieuwd wat ie doet deze keer…

verder vraag ik me af, wat vraag je nou voor zo iets?
het ziijn kennissen van een kennis dus gewoon vreemden en ik heb er tog een avond aan verspilt… dus ik ga er wel wat voor vragen, maar ik heb ook geen behoefte om uit te buiten ofzo.

verder wil ie nog dat ik een dag langskom om hem ‘‘windows les’’ te geven en allerlei dingen ga leren, hij heeft totaal geen verstand van computers…
(hij deed hem altijd uit met de uitknop, totdat iemand hem vertelde over de functie ‘‘afsluiten’’)

bedankt voor de reacties

Wat vraag je voor zoiets ja? Nja, laat ik er een kort verhaaltje van maken… je weet dat zodra je ook maar iets met die beige bakken kunt, je altijd de spreekwoordelijk l#l bent. Mensen die je niet knnen bellen je op en hebben het liefst dat je dezelfde dag nog ratis hun probleem op komt lossen. Na een keer of twee hiermee geconfronteerd te zijn heb ik maar een vaste prijs gemaakt. Ik werk, spotgoedkoop, voor slechts 10 euri per uur. Normaal reken ik dat ook, maar bij sommige mensen ben ik genegen wat extra uurtjes te rekenen. Je levert die mensen immers een dienst, daar mag wat tegenover staan. Ik vraag geen geld aan vrienden oid, maar aan “klanten” geef ik van te voren te kennen wat ik me vraag. Herinstallatie? Ik werk voor 10 euro per uur, geschatte werktijd is x uur, dus reken ongeveer op een 10x euro.

Zou je er geen geld voor vragen, dan weet ik zeker dat er binnen afzienbare tijd misbruik van je wordt gemaakt… been there.

volledig akkoord hoor Dee-ehn… ik ben daar compleet mee gekapt, als iemand een probleem heeft moet het via msn op te lossen zijn, kunnen ze echt niks begin ik er zelfs niemeer aan…

Hahaha ja hij leeft nog hoor :slight_smile:

duidelijke uitleg dee-ehn.

shadow

verder wil ie nog dat ik een dag langskom om hem ‘‘windows les’’ te geven en allerlei dingen ga leren, hij heeft totaal geen verstand van computers…
(hij deed hem altijd uit met de uitknop, totdat iemand hem vertelde over de functie ‘‘afsluiten’’)

Beter neemt die gast een abbo op computer idee en neemt ie een Windows for Dummies.

Mja ooit waren wij ook allemaal n00bs ja toch.