Systeem bouwen , wat te vragen?

een collega heeft me gevraagd een systeem voor hem te bouwen.
hij heeft er verder de ballen verstand van dus hij laat het in mijn handen , kwa onderdelen etc ik zoek het ,maar uit

dus ik zet een paar mogelijke systemen op papier en laat hem verder beslissen in welke prijzen klasse hij een beetje wilt gaan zitten.

het is dus geen vriend van me maar gewoon een collega, maar nu vroeg ik me dus af, wat kan je voor zoiets vragen / wat vraag je nou voor zoiets ?

ik heb het in het verleden eigenlijk alleen maar voor vrienden gedaan nml…

wat vragen jullie ervoor?

alvast bedankt
Shadow

Pft moeilijk te zeggen… je moet natuurlijk minder vragen dan een echte winkel vraagt, anders kan hij het net zo goed door een winkel (met garantie!) laten doen. Ik zou dus eventjes informeren wat het kost bij een winkel (waar hij zou kopen) zo’n systeem te laten bouwen (en evt te installeren, indien hij je ook vraagt software te installeren) en daar dan een aantrekkelijk bedrag onder gaan zitten (indien mogelijk).

Ohja, geef je wel eventjes door aan Da_Taxman dat je aan het beunen bent? :wink:

ik heb heel wat systemen in elkaar gedraaid en heb daar nooit geld voor willen hebbe, voordeel is dat ze niet hoeven te verwachten dat ik bij elk wissewasje kom helpen (tenzij het verkeerd geconfigureerd is bij het begin)

geven is vaak ook krijgen, er komt vast nog wel een moment dat hij jou kan helpen met het e.e.a. zo werkt het iig wel bij mij.

ps, gelieve geen verzoekjes te plaatsen om je systeem in elkaar te prutsen door mij :stuck_out_tongue:

Meestal stel ik aan de hand van de prijslijst van een goedkope winkel een systeem samen waar ik dan 10% bijtel als winstmarge.
De onderdelen haal ik dan wel niet in die winkel, maar ergens anders, dus meestal komt dat neer op een winstmarge van 30-50%, maar goed :stuck_out_tongue:

Veel professionele systeembouwers hanteren ook een winstmarge van 10% op hun groothandelprijzen (tenzij extreem dure winkels of voor erg exclusieve hardware).

Als die collega echt niets van pc’s afweet dan zou ik als eerste niet teveel voorstellen doen van dit of dat te veranderen.Ik zou gewoon een standaard maken en als hij er iets bij moet hebben dat hij het er dan bijneemt.Dan maakt hij het zo duur/goedkoop als hij zelf wil.

En wat dat vragen van geld betreft, laat nooit de andere partij weten dat je er iets op verdient.Noem het iets psychologisch maar als een belg denkt dat hij winst heeft gemaakt is hij zo blij als een 18+er met een nieuwe uitbreiding van Desert combat.

En als je dan toch iets vraagt dan is het , het simpelst als de collega al eens bij een paar winkels is gaan kijken.Dan heeft hij meestal een prijs in gedachte en laat hij je wel een of ander foldertje zien.Als je onder deze prijs kunt zonder al te veel rond te lopen dan zit je goed.

Als ik iets bouw dan zit ik meestal 500€ onder de winkelwaarde dus als je daar 50 € voor jezelf erbij telt (zonder dit te vertellen natuurlijk) dan doe jij goeie zaken en dan doet de collega goede zaken.Iedereen blij.

Is dit een verre collega die je om de 2 manden ziet dan kan je al wat verder gaan, hiermee bedoel ik stukken hersteken van jou pc naar de te bouwen PC .(PS je moet dan wel fair blijven en zeker weten dat ze nog een hele tijd zullen meegaan anders telt het niet).Dan doet je collega een upgrade en jij een upgrade.Dit noem ik een vergoeding in natura.:stuck_out_tongue:

Nog iets dat altijd goed werkt is het volpompen van de hardeschijf met software.De winkels kunnen dit nooit toppen en het is altijd een goede troef.

Maarja , ik bouw voor de fun en ik vind dat het ook voor de fun moet blijven anders begint het saai te worden.En zie het eens van een andere kant, hoe meer systemen dat je in elkaar steekt hoe meer ervaring dat je krijgt met bepaalde merken en onderdelen.Ik had vroeger veel moeite om de koeler van de cpu erop te krijgen maar tegenwoordigd gaat dit in een wip en en flip.

Dit zijn zo’n paar opties .

Wat je ermee doet is natuurlijk jou zaak .Maar ik wens je al veel fun met het maken van het systeem.

P.S hier in belgië vragen ze voor de assemblage van een PC rond de 40€ a 50 €.

Let wel op dat je goede afspraken maakt met je collega!
Hij heeft er de ballen verstand van en je snapt natuurlijk wel bij wie hij dan gaat aankloppen als er iets met zijn pc is…

Spreek dus van tevoren af dat je wel/niet garantie geeft ofzo

Ik vraag er altijd een Mars voor… (of evt. een twix)

Maarja…, al mijn collega’s zijn dan ook mijn vrienden…

:stuck_out_tongue: