SVHS voor Webcam

Hey simpel vraagje : kan ik een SVHS camera ( panasonic MS1 pro) gebruiken als webcam…beetje groot misschien, maar wat doe ik er anders mee !!!

Als je een videokaart hebt die een ingang heeft voor externe bronnen, waaronder de door jouw genoemde videocamera, dan zou het misschien kunnen.

Als je niet zo’n videokaart hebt, of een andere kaart met Video-In, dan heb je helaas pech gehad.

Als je wel zo’n ingang hebt weet ik niet of het kan…misschien iemand anders wel.

Ik denk niet dat het kan; SVHS is net als VHS een analoog signaal dat eerst gedigitaliseerd moet worden. De datarate voor SVHS-kwaliteit op PC is ongeveer 2Ã 3MB/sec gok ik. Onbruikbaar om via web te versturen dus. Het kaartje zou dus niet alleen het signaal moeten opnemen, maar dit ook tegelijk (al dan niet m.b.v. de CPU) “resamplen” naar Webcam-resolutie en dit liefst nog in realtime. (ergens lijkt mij dat teveel gevraagd ;))

Als ik mijn oude Panasonic SVHS cam aansluit op m’n DV500-capturekaart, dan kan ik wel via Adobe Premiere een “preview” zien van wat er voor de lens komt en dit dus ook rechtstreeks opnemen, zonder dat het ooit op tape heeft gestaan. Maar Adobe Premiere is nu niet bepaald hetzelfde als Netmeeting ofzo :wink:

Misschien dat het puur theoretisch (inzake snelheid en rekenkracht) wel mogelijk is om een camera via een SVHS-capture ingang aan te sluiten op PC, enkele frames per seconde razendsnel resamplen met m.b.v. een snelle processor en dit beeld dan via Netmeeting door te sturen. Maar het lijkt me praktisch gezien een hele boterham om daar drivers voor te ontwikkelen :wink:

Met een digitale videocam heb ik wel het volgende vastgesteld: toen ik mijn Panasonic DV via firewire had aangesloten op een PC met windows millenium om fragmenten van een DV-tape te capturen, kon ik de cam in “record” zetten en dan kwam er in “my computer” een schermpje bij met het beeld dat dan voor de lens kwam. Het deed me sterk denken aan Webcam-beeld, alleen veel scherper. Punt is, dat het via firewire al digitaal is, maar ik weet niet of en hoe men die dan als webcam kan configureren.