Stroom golven (reden van mijn ergenis?)

vbimport

Een opleiding (beginnend) van systeem beheer heb ik vernomen dat je pc (maar ook ander apparatuur) kan lijden onder de grillige stroom golven, op zich snap ik dat wel, heb tenslotte meer dan 15 app. op 1 stopcontact aangesloten (ik weet ut niet al te best) EN dat nog in een oudbouw woning (Plantage Buurt, Amsterdam) ik heb niet veel keus om deze te ontlasten maar zoek eigenlijk een apparaat die de golven stabilatieerd en werken die apparaten wel…?

topic staat hier niet goed ;), ff moven

hetgeen waar je het over hebt is over piek en dal spanningen/stromen. Dit zijn in feite schadelijke stomen/spanningen voor je hardware. nu vallen hier die pieken en dalen wel mee maar een goede stabiele stoom en spanning is wel beter voor je systeem.

Een simpele spanningsfilter is in fite niks anders dan een smoorspoel. Dit is in feite dus een spoel die niet houd van veranderingen dus als je van 0 Volt(apparaat staat uit) naar 230Volt (Apparaat aangezet) dan werkt de spoel dit tegen voor een ZEER korte tijd. Nu de smoorspoel constand 230 Volt gemiddeld is wil hij dus dit constand blijven leveren.

Laten we zeggen je krijgt nu een piekje. Je smoorspoel houd niet van veranderingen en werkt dit dus tegen omdat de piek maar van korte tijd is heb je de piek kunnen wegwerken of verkleinen.

Even later krijg je een dal spanning. Je smoorspoel blijft gewoon niet van veranderingen houden en zal dus dit ook tegen werken en zal dus de dal indempen.

Nu heeft dit gebeuren wel 1 ZEER groot nadeel als je bijvoorbeeld een piekspanning hebt die dus net iets te lang duurt dan wil de smoorspoel dus op die piekstand spanning/stoorm leveren en zal dus langzaam teruggaan naar 230V/??A Je ziet dat dit dus zeer schadelijk is voor je systeem en dat het dus niet altijd wijs is om voor de goedkoopste oplossing te kiezen.

Vervolgens als je denk dat het slecht is om op 1 stopcontact meerdere apparaten aan te sluiten dan kan ik je vertellen dat dat opzich wel meevalt zolang je draad maar niet warm wordt. Al jouw wandcontactdozen in 1 vertrek komen toch allemaal samen in 1 verdeel doos en vandaaruit gaat het toch verder met 2 draden(fase en nul). Zolang je maar onder je smeltveiligheid blijft.

Maar die powerbackups zijn vele male betere beveiligingen want deze hebben namelijk wat meer schakelingen in zich. Je zou kunnen zeggen ook een smoorspoel maar als het apparaat ziet dat je te lang een piek/dal hebt schakelt hij over naar zijn batterij en is dus de batterij de spanning/stroom leverancier. Pas nadat de smoorspoel uitgesmoord is zeg maar dan schakelt hij weer terug naar het net. Bij spanningsuitvalt heb je dus eerst die fractie smoorspoel die nog net voor de spanning/stroom zorgt en in die smoortijd schakeld hij weer over op de batterij waarbij je de melding krijgt dat der geen netspanning is.

Oftewel de betere backups zijn misschien wel iets duurder maar zorgen wel voor heel wa betere voedingsspanning. Maar let wel op dat je der 1 kiest met het juiste vermogen anders kan je de batterij bij spanningsuitval wel eens heel zsnel kunnen leegtrekken.

dank je wel Mattel :slight_smile:

en natuurlijk ook psyduck, voor een deze uitleg! me pc en andere componenten werken soms toch wel eens vreemd (crashed bij het sluiten van Outlook express, video’s die zomaar worden uit geworpen als ik toch echt alleen maar drukte op power) uhmmm scary stuff going on :smiley:

Dat outlook specifiek crasht door problemen met het stroomnet lijkt me sterk…