Stralingsgevaar van pc's!

vbimport

Ik vraag mij af of het schadelijk is (lange termijnwerk) als je 24/7 in omgeving van meerdere pcs bent…dus of je last gaat krijgen van ozonstuff of straling or whatever…opzich wel interessant denk ik voor alle ITers en ook voor mensen die hun pctje altijd aan hebben en in dezelfde ruimte slapen (just like me)

…Om nog maar es ff terug te komen op de opmerking die Mr Belvedere maakte in een topic over hardware… :slight_smile: :slight_smile:

Tjee… dan heb ik een probleem…
Ik zit op mijn werk de hele dag er8ter, en thuis ook bijna… :smiley:

Originally posted by phrozeman

just like me dus! op men werk een omringd door een stuk of 10 pcs en thuis omringd om kamer door 1 groooote servert + een regular pctje…die overigens wel open staat…
nog een puntje wat ik me afvraag:

zou het uitmaken of je je kast open of dicht laat ivm straling?

Het schijnt dat veel apparatuur slecht is ja… door de EM straling die een electrisch apparaat uitzend kan oa je slaappatroon ernstig verstoord worden…

Heb er echter geen last van… op mijn kamertje hier (waar ik ook slaap) staan constant 3 pc’s en een stuk of 15 hifi/video apparaten aan… 24/7, 365/jaar :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Het schijnt dat veel apparatuur slecht is ja… door de EM straling die een electrisch apparaat uitzend kan oa je slaappatroon ernstig verstoord worden…

Heb er echter geen last van… op mijn kamertje hier (waar ik ook slaap) staan constant 3 pc’s en een stuk of 15 hifi/video apparaten aan… 24/7, 365/jaar :slight_smile: [/B]

Hmmmm en hoelang ben je al aant “testen” ? :wink:

Hmm dit zal ik mijn ouders maar niet vertellen want die zoeken altijd redenen om mij minder achter de compjuter te laten :slight_smile:

Tja paar maanden geleden was in het nieuws dat greenpeace heeft aangetoond dat er in het stof in huizen zeer veel gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, afkomstig van huishoudelijke apparatuur, dus waarschijnlijk ook van computers,

dus goed stoffen/stofzuigen dan maar ???
zeker goed ventileren.

kwilde toen op hun site kijken, maar hebben ze die wel ?? mmm

Originally posted by Baggeraar
[B]Tja paar maanden geleden was in het nieuws dat greenpeace heeft aangetoond dat er in het stof in huizen zeer veel gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, afkomstig van huishoudelijke apparatuur, dus waarschijnlijk ook van computers,

dus goed stoffen/stofzuigen dan maar ???
zeker goed ventileren.

kwilde toen op hun site kijken, maar hebben ze die wel ?? mmm [/B]

Hmmmm stofzuigen…ik wist dat ik iets vergeten was om te doen afgelopen paar jaar…:eek: maar uhh mijn raam staat wel altijd open <-- goed ventileren! :wink:

oohja greenpies.nl bestaat idd niet…beetje vaag…:rolleyes:

Originally posted by Baggeraar
kwilde toen op hun site kijken, maar hebben ze die wel ?? mmm

zomaar een eerste poging en gelijk goed…ben ik zo slim of zijn jullie zo… :wink:

je kunt dan rechtsboven ‘Netherlands’ kiezen en je hebt de Nederlandstalige site.

En EM straling komt van elk electronisch apparaat. Monitoren zijn stralingsarm (die milieunorm). Je moet ook niet de hele dag met je neus in de kast zitten en diep snuiven…hoewel ik mij niet voor kan stellen dat daar chemische stoffen vrij komen, tenzij je allerlei condensatoren en weerstandjes gaat openbreken enzo…

Aangezien het 1 van de onderdelen is die ik moet uitzoeken in mijn dagelijkse job even wat achtergrond info :

Een elektronisch component geeft verschillende soorten straling af. Elektromagnetische straling ( = EMC = Electro Magnetic Compatibility) , radioactiviteit zijn hier twee voorbeelden van.
Omdat in werking zijnde electronische componenten reageren met de lucht , worden hier Ozonmolecuultjes geproduceerd. Dit gebeurt ook bij onvolledige verbranding in motoren (auto’s produceren een hele hoop ozon !)

Deze elektronische componenten moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om in te mogen worden gezet in bepaalde omgevingen. (Denk hier aan KEMA Keur , UL 60950 en CSA 22)

Hierbij kun je denken aan huis,tuin en keuken (consumer) , industrieel , zorgsector , onder water en boven in de atmosfeer. in de ruimte , enzovoorts. Je zult snappen dat een product dat in een ziekenhuis moet werken hogere eisen heeft dan als hetzelfde product bij jou thuis.

Om te bekijken of een product voldoet aan de stralingsnormen zijn hiervoor bepaalde standaarden in het leven geroepen.

1 van die standaarden , wellicht de meest bekende is de FCC Class ID. Er staat op bijna elke insteekkaart het volgende :

This equipment has been tested and found to comply with the limits for a Class B digital device, pursuant to part 15 of the FCC Rules.

Wat dit allemaal betekent is na te zoeken op :

http://www.i-spec.com/EMC/usa.html en op www.fcc.gov

Voor consumer electronics is dit meestal genoeg qua EMC waarden. Het vertelt dat het niet hoort te stralen (Vanaf een bepaald nivo) en dat ALS er een apparaat is dat straalt , dat dit apparaat er GEEN last van heeft.

Ozon (O3) is een GIFTIG materiaal voor mensen. Er zijn dus (per datum/jaartal , net als bij auto’s) mileuaspecten die nagekeken moeten worden. Er is bijvoorbeeld afgesproken dat een printer een maximaal uitstoot mag hebben van ozon. De E.P.A. heeft hiervoor het Energy Star label verzonnen om electriciteitsverbruik (en dus ook ozonproductie) terug te dringen.

Meer info op http://www.epa.gov/oar/oaqps/gooduphigh/

Op de lange duur is straling , radioactiviteit en ozon gevaarlijk.
Waarom niet op de korte termijn ? Omdat de uitstoot van straling , radioactiviteit en ozon zo dusdanig weinig is (paar parts per miljoen parts , ppm) dat je algemene gezondheid op dat moment niet achteruit gaat.

Als je elke dag 90 pagina’s print op een oude HP Laserjet III zonder (goed werkend !) ozon filter , dan kun je al heel snel het gevoel krijgen dat je dronken bent. Dan moet je gaan oppassen ,dan krijg je kans op hoofdpijn , flauwte en in het ergste geval bewusteloosheid en vergiftiging.

Overigens krijg je meer schadelijke stoffen binnen door verbrandingsmotoren. (Auto’s en vrachtwagens). Methylbenzeen is niet de mens zijn beste vriend. :slight_smile:

Ik zou zeggen , kijk wat rond op www.epa.gov. Deze mensen hebben er hele dikke boeken over geschreven.

Originally posted by -=HeadLesS=-

zou het uitmaken of je je kast open of dicht laat ivm straling?

hangt er van af wat voor kast het is en wat voor straling.

Maar de straling heeft in de regel meer moeite door materiaal heen te fietsen dan langs alle molecuultjes van een kast.

Vergelijk het met het feit dat je signaal van je mobieltje minder wordt als je in de kelder staat.

Originally posted by Dee-ehn
[B]Het schijnt dat veel apparatuur slecht is ja… door de EM straling die een electrisch apparaat uitzend kan oa je slaappatroon ernstig verstoord worden…

[/B]

// bad joke //

ook het eet- en sportpatroon ? :slight_smile:

// end of bad joke //

Heb er echter geen last van… op mijn kamertje hier (waar ik ook slaap) staan constant 3 pc’s en een stuk of 15 hifi/video apparaten aan… 24/7, 365/jaar :slight_smile:

Ik heb ook bijna continu wel wat apparaten aanstaan… en daar heb ik nooit last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … last van gehad … :slight_smile:

Originally posted by Smart@$$

En EM straling komt van elk electronisch apparaat. Monitoren zijn stralingsarm (die milieunorm). Je moet ook niet de hele dag met je neus in de kast zitten en diep snuiven…hoewel ik mij niet voor kan stellen dat daar chemische stoffen vrij komen, tenzij je allerlei condensatoren en weerstandjes gaat openbreken enzo…

een monitor is ALLEEN stralingsarm als het voldoet aan de MPR normen (niet verwarren met MP3). Ouwe monitoren hebben heel wat straling. Leuk expiriment is om je kamer helemaal duister te maken en dan de monitor aanzetten. Moet je eens kijken wat een lichtbak dat ding al is…

Als je een condensator gaat openbreken (dat raad ik overigens niet aan als deze onder spanning staat !) dan krijg je net zoveel straling binnen als een nog complete condensator ,want er zit om een condensator geen EMC afscherming. Er komen inderdaad een heleboel chemische stoffen vrij , dit kun je vergelijken met accuzuur en da’s wel een hele aggresieve nagellak-remover
:stuck_out_tongue:

Originally posted by phrozeman

// tasteless joke //

er achter heb je er inderdaad meer last van dan ervoor

// end of tasteless joke //

Ik maak me er niet zoveel zorgen over, het is vast wel een keertje uitgezocht door TNO ofzo.

als het echt een probleem zou zijn hadden we het al lang gehoort!

Originally posted by Murphy23x
[B]Ik maak me er niet zoveel zorgen over, het is vast wel een keertje uitgezocht door TNO ofzo.

als het echt een probleem zou zijn hadden we het al lang gehoort! [/B]

Wel eens gehoord van staatsveiligheid en zo ? Ook gaan ze niet meteen paniek slaan , hebben ze bij de onderzoeken van asbest ook niet gedaan.

Het is een beetje off topic , maar met elektromagnetische straling kun je HELE leuke dingen doen.

Ik zal het een beetje mysterieus houden (daar houd ik namenlijk zelf ook nogal van) en je een leuke weblink geven :

http://www.earthpulse.com/haarp/

Kleine stukjes er uit gepakt :

HAARP boils The Upper Atmosphere
HAARP will zap the upper atmosphere with a focused and steerable electromagnetic beam. It is an advanced model of an “ionospheric heater”. (The ionosphere is the electrically-charged sphere surrounding Earth’s upper atmosphere. It ranges between about 40- to 600 miles above Earth’s surface.)

HAARP publicity gives the impression that the High-frequency Active Auroral Research Program is mainly an academic project with the goal of changing the ionosphere to improve communications for our own good. However, other U.S. military documents put it more clearly – HAARP aims to learn how to “exploit the ionosphere for Department of Defense purposes”.

Weather modification is possible by, for example, altering upper atmosphere wind patterns by constructing one or more plumes of atmospheric particles which will act as a lens or focusing device

Ik hbe dus ook 2 PC’s op me kamer staan die 24/7 branden. Me nieuwe PC is sinds ik hem heb nog niet langer dan 1 uur uit geweest. Meestal zelfs niet langer dan 5 mins.

Maareuh, als ik op een morgen in de spiegel kijk en ik heb opeens 3 neusgaten of blauw-oranje haren;), dan laat ik het jullie wel ff weten.

Originally posted by R0bby
[B]Ik hbe dus ook 2 PC’s op me kamer staan die 24/7 branden. Me nieuwe PC is sinds ik hem heb nog niet langer dan 1 uur uit geweest. Meestal zelfs niet langer dan 5 mins.

Maareuh, als ik op een morgen in de spiegel kijk en ik heb opeens 3 neusgaten of blauw-oranje haren;), dan laat ik het jullie wel ff weten. [/B]

branden??? woooow dan zou ik ze maar es afblussen want das nie de boeling hoor!! Komt er heel wat meer vrij dan wat “onschuldige” straling :wink:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Aangezien het 1 van de onderdelen is die ik moet uitzoeken in mijn dagelijkse job even wat achtergrond info :

Een elektronisch component geeft verschillende soorten straling af. Elektromagnetische straling ( = EMC = Electro Magnetic Compatibility) , radioactiviteit zijn hier twee voorbeelden van.
Omdat in werking zijnde electronische componenten reageren met de lucht , worden hier Ozonmolecuultjes geproduceerd. Dit gebeurt ook bij onvolledige verbranding in motoren (auto’s produceren een hele hoop ozon !)

Deze elektronische componenten moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om in te mogen worden gezet in bepaalde omgevingen. (Denk hier aan KEMA Keur , UL 60950 en CSA 22)

Hierbij kun je denken aan huis,tuin en keuken (consumer) , industrieel , zorgsector , onder water en boven in de atmosfeer. in de ruimte , enzovoorts. Je zult snappen dat een product dat in een ziekenhuis moet werken hogere eisen heeft dan als hetzelfde product bij jou thuis.

Om te bekijken of een product voldoet aan de stralingsnormen zijn hiervoor bepaalde standaarden in het leven geroepen.

1 van die standaarden , wellicht de meest bekende is de FCC Class ID. Er staat op bijna elke insteekkaart het volgende :

This equipment has been tested and found to comply with the limits for a Class B digital device, pursuant to part 15 of the FCC Rules.

Wat dit allemaal betekent is na te zoeken op :

http://www.i-spec.com/EMC/usa.html en op www.fcc.gov

Voor consumer electronics is dit meestal genoeg qua EMC waarden. Het vertelt dat het niet hoort te stralen (Vanaf een bepaald nivo) en dat ALS er een apparaat is dat straalt , dat dit apparaat er GEEN last van heeft.

Ozon (O3) is een GIFTIG materiaal voor mensen. Er zijn dus (per datum/jaartal , net als bij auto’s) mileuaspecten die nagekeken moeten worden. Er is bijvoorbeeld afgesproken dat een printer een maximaal uitstoot mag hebben van ozon. De E.P.A. heeft hiervoor het Energy Star label verzonnen om electriciteitsverbruik (en dus ook ozonproductie) terug te dringen.

Meer info op http://www.epa.gov/oar/oaqps/gooduphigh/

Op de lange duur is straling , radioactiviteit en ozon gevaarlijk.
Waarom niet op de korte termijn ? Omdat de uitstoot van straling , radioactiviteit en ozon zo dusdanig weinig is (paar parts per miljoen parts , ppm) dat je algemene gezondheid op dat moment niet achteruit gaat.

Als je elke dag 90 pagina’s print op een oude HP Laserjet III zonder (goed werkend !) ozon filter , dan kun je al heel snel het gevoel krijgen dat je dronken bent. Dan moet je gaan oppassen ,dan krijg je kans op hoofdpijn , flauwte en in het ergste geval bewusteloosheid en vergiftiging.

Overigens krijg je meer schadelijke stoffen binnen door verbrandingsmotoren. (Auto’s en vrachtwagens). Methylbenzeen is niet de mens zijn beste vriend. :slight_smile:

Ik zou zeggen , kijk wat rond op www.epa.gov. Deze mensen hebben er hele dikke boeken over geschreven.
[/B]

Thx 4 the info Belv…:slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

// tasteless joke //

er achter heb je er inderdaad meer last van dan ervoor

// end of tasteless joke // [/B]

whaahahahha die is serieus g:) 3d!!!