Stille cooler P4 cpu

Hoi,

Voor een collega had’k een pc’tje samengesteld voor typisch huis tuin en keukengebruik. Een van de voornaamste vereisten is, dat ie stil is, zodat je aangenaam kan thuiswerken zonder vervelend gezoem of geblaas. Daarom had’k er een Antec Sonata voor gekozen met een fanless Asus mobo. Doch nu maakt die stock P4 cooler zo’n vervelende herrie, dat er nog weinig van die rust overblijft :slight_smile: In’t begin viel dat nog goed mee, maar om een of andere reden maakt ie nu meer lawaai. Bij’t opstarten gaat ie in hoogste toerental en dat verandert ook in Windows niet meer (ook niet bij een clean install), wanneer je pc in standby zet en daaruit terughaalt, dan is ie ineens weer zo stil als oorspronkelijk en blijft ook stiller, tot je’m opnieuw heropstart :confused:
Anyway, het lijkt mij sowieso beter om er een andere cooler op te steken. Daarom mijn vraag; wat raden jullie aan als cooler? Hoeft niks al te fancy te zijn; standaard P4 3Ghz socket 775, overclocking is helemaal niet van toepassing. Dus liever een goedkope, stille cooler die de cpu op stock speed gewoon koel genoeg houdt.

Waterkoeling is GEEN optie :slight_smile:

Tja er zijn zat stille koelers te koop (alhoewel de P4 Prescott toch wel eens heet kan worden, wat dus weer een zwaardere koeling vereist en logischerwijs meer kabaal zal maken). Persoonlijk ben ik nogal fan (woordspeling :p) van de recente Zalman coolers. Er zijn verschillende modellen welke interessant zijn; CNPS7700-Cu en CNPS7700-AlCu in het speciaal. Het verschil kun je (gezien je achtergrond) waarschijnlijk wel raden: de Cu bestaat uit koper, de AlCu uit aluminium en koper. Daar koper een betere warmte geleiding kent, koelt deze heatsink beter. Beide heatsinks zijn voorzien van 12cm fans; dit heeft als gevolg dat bij een relatief laag toerental er toch een grote luchtverplaatsing gerealiseerd kan worden… oftewel veel koelen met weinig herrie, precies wat je zoekt.

Natuurlijk zijn er meer alternatieven, maar voor zover ik geinformeerd ben horen de Zalman coolers tot de besten, vooral wanneer het aankomt op de verhouding tussen geluidsproductie en mate van koelen.

Ik zou voor de CNPS7700-Cu gaan. :iagree:

OK prima, bedankt voor jullie snelle antwoord!
Ik had wat opgevangen over die AlCu en Cu heatsinks, maar ik wist niet dat ze een 12 cm fan hebben; da’s dus inderdaad fijn! :slight_smile:

't Zal dus de Cu worden :slight_smile: Nogmaals bedankt!

Zeg, ik ga hier even een heel domme vraag stellen, maar ik hoop toch dat iemand er antwoord op kan geven.
Ik heb eigenlijk net hetzelfde gedaan hierboven beschreven, nl. een nieuwe CPU fan gekocht (een Zaman, jaja) voor een stillere PC. Nu, dat ding installeren zal nog wel lukken, MAAR… hoe krijg je die oude, standaard CPU fan (die meegeleverd werd met de CPU en ik in afwachting alvast erop heb gezet) er terug af?
Het is zo’n socket 775 model, de eerste keer dat ik zo’n processor heb. Dat is precies met van die vijsjes (maar niet echt, er zit niks op voor een schroevendraaier of zo) die een dikker stuk plastiek door die gaatjes in je moederbord zet. Het staat muurvast en ik heb nauwelijks grip op die dingen, ik heb ook schrik om iets te forceren. Iemand een idee, is het gewoon een kwestie van draaien, is het trekken, moet ik het moederbord omdraaien om te prutsen aan de andere kant? Hoe krijg ik de oude processor er weer van af.

(En je zal natuurlijk zien: op internet 100 handleidingen om CPU fans te installeren, geen een om ze er weer af te halen)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229 kijk hier eens, het is een faq op tweakers waar een link op staat met een videodemonstratie van intel hoe je een socket 775 model kunt demonteren :wink: en ook andere tips m.b.t koelpasta enz

Edje, bedankt voor de snelle reactie. Ben op dat forum geweest en zie daar inderdaad een link naar een filmpje op de Intelsite die uitlegt hoe je zo’n ding monteert (maar misschien ook wel demonteert). Enkel, je moet geregistreerde dealer zijn om die filmpjes te bekijken. Ik heb me trouwens proberen te registreren, maar het wordt blijkbaar echt nog door een levend persoon gecontroleerd en aangezien ik mijn bedrijf ‘Craparama’ heb genoemd lijkt me de kans niet zo groot :slight_smile:
Neen, maar serieus, iemand hier moet dat toch ooit gedaan hebben. Wat ik me afvraag: is het een kwestie van brute kracht, moet je ergens aan draaien, is het trekken ??

sorry maar je moet even goed kijken want als ik op deze link druk http://faq.tweakers.net/pmg/Intel_LGA775_installation_howto.wmv
krijg ik gewoon een filmpje waar mij uitgelegt wordt hoe ik hem moet bevestigen en meot demonteren

Let overigens op dat wanneer de heatsink er niet af wil komen je geen kracht gaat gebruiken. Het komt wel eens voor (hoofdzakelijk bij Intel stock coolers overigens) dat na verloop van tijd door de hitte de CPU min of meer vastgeplankt wordt aan de heatsink. Trek je de heatsink er dan met kracht af, dan ruk je ook de CPU uit het socket en ben je waarschijnlijk wat pootjes (en zodoende een moederbord + CPU armer).
Wat ik zelf altijd doe (wanneer ik de CPU wil demonteren) is eerst de computer eens flink laten rekenen, zodat het zooitje goed warm is. Na het uitschakelen van het systeem meteen de heatsink verwarmen met een fohn. Snel de heatsink loskoppelen en er dan voorzichtig aan draaien. Even naar links, even naar rechts, even naar links etc… totdat’ie loskomt.

Wees in ieder geval voorzichtig, CPU’s zijn vrij fragiel!