Stelling:-->Vooral laagopgeleiden bellen mobiel

vbimport

(c)2000 bron: nu

Zijn jullie het hiermee eens?:

• De gsm blijkt vooral populair te zijn bij laagopgeleiden. Van de mensen met een opleiding op mavo-niveau of lager gebruikt 97 procent een mobiele telefoon.

Dit is één van de uitkomsten van een onderzoek van Flycatcher Internet Research, een online-onderzoeksbureau opgericht in samenwerking met de universiteit van Maastricht.

Ook de overgrote meerderheid van hoger opgeleiden maakt gebruik van een gsm, 83 procent van hbo'ers en academici en 86 procent van de mensen met een opleiding op mbo-, havo- of vwo-niveau. Verder gebruiken vrouwen (70 procent) vaker dan mannen (57 procent) hun telefoon voor privé-doeleinden.

Opvallend genoeg blijkt een grote meerderheid van de ondervraagden voorstander van beperking van het gebruik van mobiele telefoons. Het theater en de bioscoop moet volgens 91 procent een gsm-vrije zone worden.

Een meerderheid is ook voor een verbod van mobieltjes in ziekenhuizen (76 procent), musea (70 procent), scholen (68 procent) en restaurants (53 procent). Bellen in de trein wil slechts 12 procent verbieden.

Is de gemiddelde cdfreaker ook laagopgeleid?

Dat zijn gewoon de feiten. Ik ben blij met mijn mobieltje, ik zou niet weten wat ik zonder moest… En laag opgeleid? Nee ik dacht het niet: HBO

Ik vind wel dat in bioscopen, musea, theaters, op school(alleen in de les) en in ziekenhuizen de mobieltjes uit moeten.

Maar in een restaurant, de trein(/bus) en op school (buiten de lessen) vind ik het onzin om dat ding uit te zetten…

grtz Koko

Ik weet het niet ! ik mag van paps geen gsm hebben dus ik moet het nog steeds doen met m’n 27mc bakkie op mijn fiets !!

Heb je zeker wel een grote dynamo Portje…

Madmax

ik heb geen mobiel… wel gehad maar vond 'm nutteloos

MBO Informatica - Vandaar dat ik sporadies bel, ik laat me bellen. Maar mobiel naar mobiel is wel goedkoper als vast naar mobiel ! Het is waarschijnlijk ook niet al te gezond die straling van je GSM aan je hoofd ? Maar een ding is waar, lui met een camping-smoking en gouden ketting (pibull) bellen vaker mobiel !

Sorry, ik moet jullie volledig tegenspreken en zeker dat marktonderzoek, althans toch gedeeltelijk, ik heb zelf een hogere opleiding genoten, en ben eigenlijk een beetje verslaafd geraakt aan m’n GSM, ik kan hem echt niet meer missen hoor.
Overal bereikbaar, oke maar ik hou me aan een zekere etiquette ik vind bvb. ook niet dat je moet liggen GSM’en in een restaurant, bioscoop of een openbare plaats waar mensen zich op de een of andere manier willen ontrekken aan de consumptiemaatschappij, anderzijds dat zij op plaatsen komen waar concentratie (bvb. bioscoop, theater, leeszaal van de bib) voor een bepaald item gevraagd wordt. Op zulke momenten zet ik hem op stil, en dan bel ik gewoon terug op een beter moment. 't Is gewoon een kwestie van respect.
Groeten,…

Bierspier, je hoeft dat marktonderzoek niet tegen te spreken, want als je goed leest, komt het er op neer dat méér lager opgeleide mensen een mobiel gebruiken dan hoger opgeleiden, maar van beiden groepen maakt ruim 80% gebruik van een GSM. Ik zelf heb ook 'n GSM maar gebruik hem zelden. Ik vind het gewoon een prettig gevoel, dat als je hem nodig hebt, ik hem bij me heb.

Zo’n mobieltje is gewoon handig, voor onderweg of als je iets te melden heb. Maar, om nou nu bij appi hein continue te gaan bellen, nue… Dat moet je niet doen…
Of nu hoge of lage opleiding veel invloed zal hebben op de gsm’s, zal zeer weinig uitmaken…

Ik denk dat je beter gaan testen op IQ :wink:

Ik heb sinds kort ook eentje. Vroeger wou ik er geen omdat ik het ook helemaal niet nodig had. Maar nu ik aan d’unief zit en door de week niet thuis ben, is het wel handig als mijn pa mij wil komen halen ofzo. Ik probeer er zo weinig mogelijk mee te bellen, maar da’s niet altijd even vanzelfsprekend. T’is met zo’n Pay&Go Systeem (geen abonnement) en op dit moment heb ik nog welgeteld 5 BEF op mijn kaart staan…

Ik zet hem ook altijd af wanneer hij andere mensen zou kunnen storen; restaurant, bioscoop, les (uiteraard). Maar in de bus of de trein laat ik hem wel aan.
Ik hoop dat die straling niet schadelijk is, want als mijn vriendin belt, dan is het altijd voor een uur of twee. Maarja, wat kan er aan mij nog kapot? :slight_smile: (alhoewel, zo’n tumor kan ik toch wel missen hoor; voortaan maar wat minder bellen dan :-))

Lijkt me wel kloppen. Laag opgeleiden zijn naar mijn ervaring veel trendgevoeliger op alle gebieden: kleding, muziek en ook GSM’s daar ben ik van overtuigd.

Ben zelf overigens hoog opgeleid (volg op het moment een universitaire opleiding) en gebruik ook een GSM. Overigens vooral om bereikbaar te zijn.
Ik laat anderen wel lekker betalen om mij te bereiken, zelf bel ik meestal toch lekker op de kosten van mijn ouders

Djewst

Euh Cijfers Who Cares
Ne Gsm is EASY, wel duur tenzij ge u laat opbellen. en ge kunt er bestellingen in SMS mee ontvangen

And the best is yet 2 Come

In België bij Mobi* kunt ge as u kaart leeg is nog altijd SMS e

FUCKING GRATIS

(keb er al zon 2000 verstuurd, neig zenne)

Tja, ik moet er één voor me werk hebben. Het is wel makkelijk, maar het betekend ook dat iedereen je maar kan lastigvallen. Zeker als je in de ICT zit kan dat onwijs irritant zijn. Iedereen belt je nl. te pas en te onpas met vragen als: Er staat hier “Press Any Key To Continue”…waar zit de Any Key?. Persoonlijk vind ik daarom de nummerweergave een absolute bevrijding!

Ook ik moet 'm voor me werk hebbe…

Voordeel:
Je bent altijd en overal berijkbaar!

Nadeel:
je bent altijd en overal berijkbaar!

Ps. tijdens mijn opleiding zat ik vaak op de 3e verdieping… Is dat hoog opgeleid of niet???

[This message has been edited by VDH (edited 12 May 2000).]

Mobiel bellen is begonnen als een Yuppen activiteit, sommige mensen ontleenden echt status aan zo’n apparaatje wat op zich wel triest was.

Nu is het voor iedereen bereikbaar en daarmee gemeengoed geworden. Het is bij mij begonnen met een eenvoudig abonnement om bereikbaar te zijn. Later merk je dat je gewend raakt aan het apparaat en neemt een duurder abonnement waar je vaker mee gaat bellen.

Had (en heb nog een maandje) een Telfort abonnement, dus een beltegoed dat iedere maand op moest. Nu ben ik het bellen zo gewend dat het beltegoed toch wel eenvoudig overschreden wordt iedere maan. Je gebruikt zo’n toestel voor het ‘doden’ van tijd. Je zit op de fiets en je bedenkt je dat je nog even een afspraak moet maken (of afzeggen), lekker op de fiets, dan kun je je tijd thuis weer op een andere manier nuttig besteden.

Ook dit jaar kan ik me weer verheugen op een nieuw abonnement met nog meer belminuten. Vooral voor bellen naar mobiel, dat is zoveel goedoper met een mobiel abonnement.

Mobiel heeft een aantal voordelen. Je bent altijd bereikbaar. “Maar ik wil niet altijd bereikbaar zijn” hoor ik mensen al denken. Dan zet je je telefoon uit en spreken mensen een voicemail is, die is van jou en jou alleen en ben je dus toch (‘indirect’) bereikbaar.

Bellen in bepaalde gelegenheden is irritant. De telefoon die overgaat in de schouwburg, de bioscoop, collegezaal of een restaurant. Heb het fatsooen om in ieder geval het geluid uit te zetten. Als je dan zo nodig geen enkel gesprek kan missen, geef dan wat meer uit aan een toestel met een trilfunctie.

In vliegtuigen is het omwille van je eigen veiligheid om de GSM helemaal uit te zetten, ziekenhuizen is het omwille van de veiligheid van de patienten die door een storing in de apparatuur door GSM stralen ernstige complicaties kunnen krijgen.

Dat de GSM onveilig zou zijn is in een recente studie in Engeland tegengesproken (voor elk onderzoeksresultaat is er echter een tegensprekend onderzoek). Voor volwassenen zou het op dit moment geen enkel probleem zijn zo lang niet continu gebeld wordt. Voor kinderen lag het iets gevoeliger omdat de dikte van de schedel onvoldoende zou zijn om alle straling tegen te houden. ( http://www.eindhovensdagblad.nl/nieuws/ZE9148.html )

Zo, een iets langer betoog dan gepland, maar staat wel open voor discussie

Da_Taxman

Wat is dat, een GSM ?

Effies vraagje tussendoor: Wat voor model GSM hebben jullie?

Misschien niet zo’n interessante vraag, maar dat is deze hele topic toch niet?

Ave…
PGN/iNERTiA

nah, niet mee eens. Ik zit op VWO en ik heb ook een mobiel, eigenlijk de hele klas heeft een mobiel. . . .

Phoning can ruin your health

Zo nu weet je het en begin later niet te zeuren. Verder is dat mobiele netwerk mij te traag en communiceer ik alleen via de puter

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by VDH:
[b]Ook ik moet 'm voor me werk hebbe…

Voordeel:
Je bent altijd en overal berijkbaar!

Nadeel:
je bent altijd en overal berijkbaar!

Ps. tijdens mijn opleiding zat ik vaak op de 3e verdieping… Is dat hoog opgeleid of niet???

[This message has been edited by VDH (edited 12 May 2000).][/b]<HR></BLOCKQUOTE>

Je bedoelt zeker bereikbaar?

Ga maar naar de begane grond.