Spyware

vbimport

‘Internetgebruikers moeten uitkijken voor spyware’

Uitgegeven: 7 juni 2004 13:48
Laatst gewijzigd: 7 juni 2004 19:58

DEN HAAG - Internetgebruikers moeten uitkijken voor software die zonder dat zij dat merken, op hun computer wordt geïnstalleerd. Dit type software, dat wordt aangeduid als spyware , verzamelt informatie over gebruikers en hun computers. De waarschuwing kwam maandag van Safe Internet Foundation (SIF), die dit jaar een sterke groei van het aantal spyware-infecties signaleert.

SIF is een onafhankelijke stichting die zich inzet voor veilig internetgebruik. Volgens directeur Peter van der Wel stijgt het aantal meldingen over spyware de laatste weken fors. “Dit jaar heeft 40 procent van de meldingen te maken met spyware. Vorig jaar was er nog nauwelijks sprake van.”

Spyware

Spyware vormt volgens de SIF een grove inbreuk op de privacy van de computergebruiker. “Spyware kan niet zoals spam of virussen relatief makkelijk tegen worden gehouden door providers. Daarbij komt nog dat de makers van spyware steeds nieuwe manieren verzinnen om verwijdering van hun software zo moeilijk mogelijk te maken. Een snelle inventarisatie heeft SIF geleerd dat voor verwijdering gemiddeld twee uur nodig is,” aldus de Foundation.

De toename van infecties wordt volgens de SIF veroorzaakt doordat het versturen van advertenties met behulp van spyware steeds lucratiever wordt. “Door de toename van gebruikers van ‘always on’ breedband is de ‘doelgroep’ voor infecties gegroeid. En nu de strijd tegen spam wordt verhevigd zoeken malafide internet ondernemers naar nieuwe manieren om geld te verdienen.”

Gratis programma’s als Adaware en SpybotS&D kunnen een groot deel van de spyware detecteren en verwijderen

===========

Zelf check ik hier regelmatig op met adaware.

/me checkt met adaware regelmatig zijn pc.

Dit bericht is/was trouwens bijna volledig gericht op die kutmongolen van het bedrijf Claria (voorheen Gator) , wat een ontzettende gluiperige manier van spyware er op na houdt.

Je wordt helemaal gek van spyware. Elke week AdAware eroverheen en Spybot er gelijk achteraan. (doet wonderen)

Ik heb er eigenlijk zo goed als geen last van. Ik gebruik geen IE, geen KaZaa etc etc. Dat scheelt echt gigantisch. Ik scan zo 1x per maand oid en af en toe vind ik dan eens een item, maar vaak komt het niet voor.
En mijn Linux systemen hebben hier natuurlijk geen last van :slight_smile:

Ik geef toe dat het een groot probleem is. Je wilt niet weten hoeveel PCs ik voor mijn neus geschoteld krijg die allemaal de prooi van spyware etc zijn geworden.

Lees ook mijn sticky thread hierover: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=93010

telkens na een reboot heb ik weer 7 nieuwe items, met Ad Aware. Telkens verwijderen, volgende keer zijn ze er weer…

Ik weet het niet maar wellicht iemand anders…

anders kun je het bij die tweakers es navragen.
Lijkt me toch niet helemaal gezond.

Spybot S&D staat er bij mij al een hele tijd op en de nieuwste versie heeft ook een of ander resident tool die meteen meldt wanneer er iets geïnstalleerd wordt door een website en geeft dan uiteraard de optie om dit te blokkeren. Super programma.

Lees mijn artikeltje maar eens door…!

Zowel Spybot als AdAware zijn niet perfect… alhoewel ze beiden goed presteren, kun je niet perfect af slechts met één van hen! Ze vullen elkaar wel mooi aan, dat scheelt dus alweer…

Ik bel daar altijd ff mijn vriend Jeemz Bont voor.

Naast deze twee progjes gebruik ik ook nog regseeker, deze maakt je register lekker schoon en vind daar een heleboel dingen die er niet thuis horen, niet alleen maar dingen die zijn blijven hangen na een uninstall ofzo maar ook allerlei andere dingen die er niet thuis horen. http://www.webattack.com/get/regseeker.shtml

Oke ik heb het er nu pas opgezet… lekker op tijd mja… iig: Spybot doet het bij mij goed (heeft er al 228 afgegooid) maar als Ad-aware bijna klaar is met zn scan (1219 bestanden :rolleyes: ) dan loopt hij helemaal vast… heb m een hele nacht aan laten staan maar was nog niet verder gekomen… Weten jullie misschien waar dat aan ligt?

Hint voor iedereen: Hitman Pro!!
Die prog heeft 5 verschillende spyware progs (adaware/spybot/spy sweeper/etc) in 1 en met een druk op de knop doet ie alles verder vanzelf inclusief updates halen enzo!

Firefox kan ook al een groot verschil maken.

een ander programma die ik in bovenstaande topics nog niet gezien heb is pestcontrol zeer goed programma die hier alle spyware er uit trekt

Hmmm ja Spyware,

weet nog goed dat ik een jaar geleden stage liep en 's nachts een keer mn pc had laten aanstaan,toen ik de volgende morgen weer achter mijn computer kroop had ik inmiddels zoveel popups gekregen dat mijn computer (in die tijd nog redelijk snel) was blijven hangen. niet leuk dus, tevens kon ik ook merken dat in die tijd de snelheid van het internet behoorlijk was gedaald, Het eerste wat ik toen geprobeerd had was een pop up blokker installeren, maar de meeste mensen die zo’n ding ooit eens hebben geinstalleerd hebben denk ik wel gemerkt dat dit helemaal geen zin heeft.

Toen ik na een tijd stront ziek was van al die pop-ups ed ben ik mij eens gaan intresseren van wat is spyware nou precies, hoe komt het op je computer, hoe kan je het gaan verwijderen en hoe houd je het tegen.

Wat het is en waar het vandaan komt is door de TS al uitgelegd.
Wat niet uitgelegd is,is het verschil tussen ad-aware en spyware.
het enige verschil tussen deze twee dat je voor de installatie van ad-aware zelf toestemming geeft, dan zul je wel denken ik geef nooit toestemming voor het installeren van adaware om maar even twee voorbeelden te noemen

1. Stel je gaat een spel spelen op het net vaak krijg je dan een melding dat je het spel alleen kan spelen als je xxxxxxxxxxxxx vertrouwt om iets te installeren
  2. deze tweede is een hele grote boosdoener onder de mensen vaak worden deze spy en adaware wel gevonden door de adaware en S&D, nadat je deze files hebt verwijderd en je scant je computer weer dan worden de files wederom gevonden. oorzaak Msn messenger plus, msn messenger plus kan op twee manieren geinstalleerd worden de eerste met sponsors en 2de zonder sponsors. In grote getalen wordt er voor gekozen om met sponsor te installeren waarom, omdat mensen niet lezen, het scherm ziet er namelijk hetzelfde uit als een venster met voorwaarde die je normaal altijd krijgt bij het installeren van een programma.

hoe houd je het tegen, spyware en adware is bijna niet tegen te houden, wat je er wel aan kan doen is het installeren van S&D en/of spywareblaster beide gratis deze twee programma’s kunnen er beide zorgen dat bepaalde spyware/adaware wordt geblokkeerd, zorg hiernaast datje een firewall hebt heb je die geen zonealarm is gratis te downloaden op het internet, zorg er voor dat je computer up to date is en zorg dat je een virus scanner hebt… Een virusscanner? ja een virusscanner er zit tegenwoordig ook al het een en ander in virusscanners die spyware detecteren, wel moet ik zeggen dat dit nog niet zo heel uitgebreid is.

Wat je dan nog zelf kan doen om spyware/adaware tegen te houden, vertrouw niet alles wat je voorgeschoteld wordt lees de berichten eerst voor dat je op Ok druk. Aangezien we het nu over het voorkomen van spyware hebben lijkt het me geen kwaad kunnen om het er over te hebben dat je niet zo maar alle emails moet openen die je in je inbox krijgt, emails van onbekende en waarvan de subject ook nog een keer in een andere taal zijn geschreven gewoon deleten niet nieuwsgierig zijn, ( er kunnen namelijk ook in emails virussen, spyware en dingen om mensen te hacken zitten).
Tenslotte raad ik het ook af om alle die (voor mij ten minste irritante) toolbars van vb yahoo, msn en google te installeren. Die dingen heb je helemaal nergens voor nodig.

Dan zijn we nu toegekomen aan het laatste punt het verwijderen:
zoals de TS al zei adaware en S&D maar zoals bekend geen van beide is perfect (ook niet in combinatie) hoewel ze elkaar toch al goed aanvullen. Een derde programma dat goed is voor het verwijderen van de spyware “hijack this” ik raad alleen aan om dit programma te gebruiken als je redelijk ervaren bent met computers. Het verwijderen van de files moet namelijk met de hand worden gedaan, tevens zal ook google geraadpleegt moeten worden voor het niet of wel vertrouwen van een bestand het gaat hier vaak om een maximum van 50 files waarvan meer dan de helft zelf wel al kan zien dat ze te vertrouwen zijn (zo niet het opzoeken ervan kan nooit geen kwaad).

Hiernaast gebruik ik zelf nog 2 programma’s die eigenlijk niet helemaal voor spyware bedoeld zijn maar toch ook een gedeelte er van verwijderd “CleanUp!” dit programma staat verwijderd alle temp. files ed het is alleen een stuk uitgebreider dan de functie die iExplore aan te bieden heeft. Het programma isheel eenvoudig en wijst zich van zelf. Op het einde van het verwijderen van files komt er een melding of of je wil afmelden voor de laatste files te verwijderen ik zelf doe dat nooit aangezien ik dan bijna niet kan zien hoeveel MB het programma heeft verwijderen, het record dat ik ooit bij iemand aan geheugen op de HD heb vrij gemaakt met dit programma was 1,7 GB als iemand die dit programma meer heeft verwijderd dan dit laat het dan horen, ben namelijk benieuwd of er mensen zijn die nog meer rommel binnen halen van Internet dan 1,& GB

Het laatste programma dat ik gebruik is RegCleaner, de naam zegt het al een register cleaner voor de mensen die hier naar de werking nieuwsgierig zijn…laat maar horen persoonlijk weet ik de nodige dingen maar het is een vrij ingewikkeld programma.

(overgens zijn alle programma’s freeware)

MVG.

Reijnemans

Hijack This zou iedere computer gebruiker op zijn pc moeten hebben :bow: :bow:

Joined Januari 2005 en nu al status CD Freaks Developer … vriendjes binnen het management?? :bigsmile:

vriendjes binnen het management niet dat ik weet maar …eh ja verschil moet er wezen :stuck_out_tongue:

Maar je zal komende tijd wel meer horen van de Developer, misschien ook wel waarom ie de developer heet;)

Top…! we kunnen hier wel wat nieuwe ontwikkelingen gebruiken…

[bijdehand mode]
het verschil tussen spyware en ad-aware is dat het eerste het symptoom is en het tweede is een oplossing ervoor.
[/bijdehand mode]

ik neem aan dat je bedoelt het verschil tussen spyware en adware, aangezien ad-aware een stuk software is dat gemaakt is om spyware en adware te verwijderen… :wink: