Spyware in XP

Heb net een vreemd verhaal gehoord van een collega. Het schijnt dat Micro$oft in XP een soort ‘onzichtbare’ unieke barcode heeft geimplementeerd in een explorer-balk. Dankzij deze barcode kan Micro$oft op afstand (opvangen elektro-magnetische straling) bepalen of jij een legale versie van XP op je pc hebt staan. Volgens mijn collega kan deze barcode zichtbaar gemaakt worden wanneer je een screenshot neemt van de explorer en dit plaatje laat opdelen in CYMK kleuren met een grafisch programma.

Kent iemand dit verhaal? Kon zelf niks vinden met Google…

Er zijn hier vast wel XP gebruikers die goed met grafische programma’s overweg kunnen. Kan iemand dit eens controleren? (Heb namelijk zelf geen XP :stuck_out_tongue: )

:confused:

Broodje Aap

Dat was ook mijn eerste reaktie! Maar hij claimt dat hij na het weekend mij de screenshots kan laten zien… :confused:

Toelichting: wanneer je gewoon naar die balk loert, dan zie je niks, maar wanneer je die balk opdeelt in CYMK kleuren, dan schijn je duidelijk een patroon te kunnen zien… Er zouden truuks uitgehaald worden met kleuren zodat ze voor het oog elkaar opheffen…

klinkt aardig onlogisch…

een plaatje in de explorerbalk wil ik nog wel geloven, maar dat ze met behulp van electromagnetiische straling kunnen ‘zien’ dat je een illegale versie hebt is nogal ongeloofwaardig.

wil microsoft de politie dan uitrusten met scanners en ze door de straten laten rijden ofzo?

btw: wat zijn CYMK kleuren?

speciaal voor jullie heb ik de balk even in cymk kleuren gesplits, zie hier het resultaat:
http://www.8ung.at/species9408/
hij laad erg langzaam, ik weet het, maar ik heb ff geen zin om ergens anders een account aan te maken :wink:

Dat verhaal is weer eens een hoax dus :slight_smile:

dat er überhaupt mensen zijn die in dit soort onzin trappen…snap dat gewoon niet.

Doet me een beetje denken aan het verhaal van de schuifdeur sensor, dat die straling gevaarlijk zou zijn en mensen met aluminiumfolie op hun hoofd (al dan niet verwerkt in hoofddeksel) rond moesten lopen om zich te beschermen…

Tot het moment dat je over electro-magnetische straling begon had ik het nog best willen geloven, maar toen ging het verhaal echt te ver…

Het moet echt niet gekker worden!

Mensen,

Heel erg bedankt voor de gedane moeite, met name dank aan: species9408

:slight_smile:

Ik heb deze thread laten lezen aan mijn collega, maar hij blijft bij zijn verhaal… Helaas kan hij zijn verhaal niet staven aan bovengenoemde screenshot, want het is opgeslagen in Gif-formaat, dus er is informatie verloren gegaan…

Zou iemand nogmaals een screenshot van de explorerbalk willen maken met 24bit kleur en dan opslaan in bmp formaat? De uitsplitsing in cymk-kleuren is niet nodig, dat kan hij hier zelf wel!

Alvast bedankt voor de moeite!

:smiley:

LoL!

nou ja, omdat jij het bent :smiley:

Originally posted by species9408
[B]LoL!

nou ja, omdat jij het bent :smiley:
http://www.ddsign.com/balkie.bmp [/B]

Cool! Dank je!

Als je deze bmp uitsplitst in cymk, dan zie je in de yellow-variant duidelijk een regelmatig streepjespatroon… Ik kan op dit moment zelf geen plaatjes uppen, maar iedereen kan het aan de hand van bovengenoemde bmp zelf zien! Misschien dat je de brightness/contrast eerst nog ff moet aan passen…

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er een heel vaag dithering-algoritme is gebruikt, maar wel raar dat dit rare dithering-algoritme alleen op dit deel van het scherm wordt toegepast, die streepjes komen ergens anders niet naar voren…

[off-topic]
Wil graag het plaatje uppen, maar heb niet de beschikking over een lokatie. Wat is de makkelijkste en snelste oplossing?
[/off-topic]

Zoals meerdere mensen al gezegd hebben… dit is onzin.

Ik heb de Yellow-kleurgedeelte van species9408 bekeken en daar kan je duidelijk de barcode/kleurverandering zien.
Maar als je het originele plaatje bekijkt (dus met alle kleuren) zie je dezelfde kleurverandering.
Ik gebruik in Paint Shop Pro de ‘dropper’-tool en kijk dan naar de RBG-nummers.
Balkie-alle kleuren
Balkie-Yellow

Ik heb in Windows XP de Win2000-look aan en heb ook een screenshot gemaakt en bekeken of de zelfde kleurverandering te zien is… niet dus.
Buba-alle kleuren
Buba-Yellow

Het ligt dus gewoon aan de geringe kleurverandering van de winxp-look in de explorerbalk.

PS: ik gebruik Lycos om plaatjes te uppen enz. Lekker makkelijk en snel met FlashFXP.

Ok, duidelijk… het zal wel een hoax zijn!

Iedereen die meegedacht heeft: bedankt!

:smiley:

Overigens zit er wèl spyware in WinXP!
Met XPantispy kan je dit deactiveren!

Mag ik jullie allemaal verwijzen naar hier en dan mijn eerste reply lezen ?

Er zijn inderdaad machines die de elektromagnetische straling van een monitor kunnen opvangen om het beeld te reconstueren. Documentaires hierover zijn al veels te veel op Discovery geweest. De FBI past dit wel eens toe ja. Maar als doodgewone burger hoef je je echt geen zorgen te maken.

Wist je dat elk levend wezen een unieke barcode heeft ?

Dat noemen ze DNA … niet verder vertellen he …

ssst …

Originally posted by Upp3rd0G
Dankzij deze barcode kan Micro$oft op afstand (opvangen elektro-magnetische straling) bepalen of jij een legale versie van XP op je pc hebt staan.:confused:

Dat zou toch wel onlogisch zijn, hé. Als WinXP van zichzelf weet dat het illegaal is dan is het toch veel logischer dat deze zichzelf vernietigt of zoiets ipv barcodes en elektromagnetisch stralen…

Originally posted by m-pox
[B]

Als WinXP van zichzelf weet dat het illegaal is dan is het toch veel logischer dat deze zichzelf vernietigt
[/B]

Aha nou weet ik eindelijk waar die vastlopers en fout meldingen vandaan komen . :stuck_out_tongue: