Spotters 'Vrij'

ATHENE (ANP) - De Britse en Nederlandse vliegtuigspotters die in Griekenland vastzitten omdat zij foto’s namen bij een militaire vliegbasis, mogen op borgtocht worden vrijgelaten. Dit heeft een Griekse rechtbank woensdag bepaald.
De borg is vastgesteld op 5 miljoen drachmes, ruim 32.000 gulden per persoon. De advocaat van de twaalf Britten en de twee Nederlanders verklaarde dat als het geld snel bij elkaar wordt gebracht, de groep woensdag nog kan vrijkomen. Volgens de advocaat is de aanklacht inmiddels niet meer gebaseerd op een misdrijf maar op een overtreding. Er is nog geen datum vastgesteld voor een proces.
Borgtocht
De vader van de Nederlandse spotter Patrick Dirksen zei woensdag nog niet te weten hoe het geld voor de borgtocht wordt betaald. Het ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten dat het bereid is het bedrag voor te schieten, ook voor de andere Nederlander die vastzit in Griekenland, de 28-jarige Frank Mink.
Buitenlandse Zaken kan niet zeggen wanneer de spotters in vrijheid worden gesteld. Dirksen noemde het een opluchting dat zijn zoon op borgtocht wordt vrijgelaten. ,Maar het is een teleurstelling dat er waarschijnlijk toch nog een proces komt, waarvoor de spotters weer terug moeten.’’
Spionage
De Griekse officier van justitie zei maandag nog dat de spotters aangeklaagd zouden moeten worden wegens spionage. Dat is niet gebeurd en de groep wordt er nu van beschuldigd dat zij zich toegang verschafte tot ‘nationale geheimen’. De spotters hebben de aantijgingen tegengesproken. Zij zeggen dat zij een officiële uitnodiging hadden om een vliegshow bij te wonen.
De spotters zitten sinds 8 november in de gevangenis. Na hun hechtenis in een politiecel in Kalamata, zijn zij overgebracht naar een gevangenis in Nafplion, gelegen tussen Kalamata en Athene. De 27-jarige Patrick Dirksen, student fysische geografie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, en Frank Mink uit Den Helder maken deel uit van die groep. Het gezelschap reisde met het Engelse Touchdown Tours. De reis zou speciaal voor vliegtuigspotters zijn georganiseerd. Geactualiseerd om 15.51 uur

Voor meer informatie: www.wijsbek.com/pers.php

De Nederlandse pers was er weer laat bij, ENgelse pers had het bericht om kwart voor 1 al online staan…maar toch…

Hoewel het op borgtocht vrij is, ze nog steeds aangeklaagd worden, ze mogen toch wel weer terug naar Nederland…

Ik dank allen voor hun steun en ik kan je zeggen dat in het weekend als hij terug is toch wel even een feestje gebouwd zal worden!

Alvast veel plezier toegewenst Tax! (Opluchting zeker?)

Let’s party!

Yo Tax,

wie was nou die maat van je? Ik zag ze gisteren op tv d8 ik… (sn8s dus geluid stond te z8…) maarjah, best wel opgelucht zeker? Alleen die borgsom van 33000 piek, wie gaat dat betalen dan?
Mjah, suc6 verderz he :wink:

De ambassade schiet dat voor, maar daarna…?!? Veel geld hoor! Zeker als blijkt dat ze nix gedaan hebben!

ik had het ook gezien op TV.

maar wat heeft NL nou te bespioneren?
Wat zouden we met de info willen doen? Jan Soldaat die in de Balkan/Afghanistan zit het land bezetten?

gewoon bullshit. Die grieken gaan verdacht veel op die amerikanen lijken.

En het lijkt erop alsof in hun wetboek staat:
“Schuldig tot het tegendeel bewezen is” in plaats van “onschuldig tot het tegendeel bewezen is”.

Maarja eind goed al goed. En een maand in de Griekse cel is ook een avontuur neit?

Originally posted by Totibbs
En een maand in de Griekse cel is ook een avontuur neit?

Jij liever dan ik

Originally posted by Totibbs
[B]

En een maand in de Griekse cel is ook een avontuur neit? [/B]

Dacht het niet …he

De vrijlating is weer een dag uitgesteld omdat een of andere bureaucraat geen zin had om iets langer te blijven om de handtekening te zetten…

Nu komen ze vandaag pas vrij en morgen pas op Schiphol aan…

Ik heb het echt gehad met die grieken…

Ik neem in ieder geval aan dat iedereen weer blij was dat ze weer thuis waren ?

En moeten ze nog terug naar Griekenland om berecht te worden ? (Ik zou geen voet meer in dat land zetten).

Ik heb die vriend van me gisterenavond eindelijk te pakken gekregen en hij maakt het goed.

Hij is blij dat hij terug is in Nederland en zit vandaag als rechtgeaard PSV-fan in de Kuip voor de wedstrijd Feyenoord-PSV, waarvan (hoewel ik geen voetbalfan ben) PSV gaat winnen, nu meer dan ooit.

Komende dagen zal er veel belangstelling zijn, maandag zit hij bij Barend en Witteman als het goed is en er zal nog wel veel meer op em afkomen, hij was ook blij met de website en wilde alle artikelen lezen (325+ online artikelen, 600+ pagina’s afgedrukt).

Ik zal em ook nog even op deze site wijzen, misschien dat hij zelf ook nog iets komt zeggen om jullie te bedanken voor de steun.

In ieder geval namens mijzelf hartelijk dank en nu maar hopen dat de uiteindelijke aanklacht ook zal vervallen, want het blijft een absurde zaak.

Yo peepz,

Ik zag op t nieuws dat die gasten bankroet waren zo’n beetje… …Ik hoop dat ze alles vergoed krijgen van die gekke Grieken… Spionage ==> helemaal leip zijn ze…
Nogmaals suc6!

Het proces gaat vanmiddag als het goed is verder, de komende drie dagen is het weer peentjes zweten voor deze jongens.

Ik wens ze heel veel sterkte.

(voor een update van het nieuws en volledig overzicht van online nieuwsartikelen: www.spotters.tk alleen jammer dat hun gastenboek niet werkt…)

Gelukkig dat ze weer vrij zijn. Wens ze heel veel plezier in hun ‘weer’ vrije leven Tax!!! :bigsmile:

Originally posted by King Dingeling
Gelukkig dat ze weer vrij zijn. Wens ze heel veel plezier in hun ‘weer’ vrije leven Tax!!! :bigsmile:

Ok, misschien had ik er een nieuwe topic voor aan moeten maken, want blijkbaar is het zo niet duidelijk.

Ik denk, ik haal een oude topic naar boven ipv een hele nieuwe topic aan te maken…

Maar vandaag is het Hoger Beroep begonnen…

Originally posted by Smart@$$
[B]
Ok, misschien had ik er een nieuwe topic voor aan moeten maken, want blijkbaar is het zo niet duidelijk.

Ik denk, ik haal een oude topic naar boven ipv een hele nieuwe topic aan te maken…

Maar vandaag is het Hoger Beroep begonnen… [/B]
Aah sorry zat net ff te tjekken en idd het was nog een oude datum. Ik dacht al…die waren toch al vrij???

Zo zie je ook eens dat searchen naar en gebruiken van oude topics lang niet altijd handig is… :smiley: :stuck_out_tongue:

Zal deze sluiten om een updated thread te starten.