Sp1

vbimport

Ben hier ff voor de eerste maal mijn pc (nieuwe) volledig in elkaar aan het steken. Nu merk ik op het moederbord een componentje waarop een plakkertje plakt met de tekst “remove seal after washing”. Als ik een blik werp op het layout diagram van het mobo dan staat bij deze component geschreven SP1. Weet iemand wat deze component is en wat hij doet en of ik die plakker moet verwijderen of niet (denk dat het een lichtsensor is).
(Moederbord is een Abit MB socket 478(6PCI, 1AGP & 1CNR) ATX (BL7R))

Originally posted by RaSta
Ben hier ff voor de eerste maal mijn pc (nieuwe) volledig in elkaar aan het steken. Nu merk ik op het moederbord een componentje waarop een plakkertje plakt met de tekst “remove seal after washing”. Als ik een blik werp op het layout diagram van het mobo dan staat bij deze component geschreven SP1. Weet iemand wat deze component is en wat hij doet en of ik die plakker moet verwijderen of niet (denk dat het een lichtsensor is).

after washing ? sinds wanneer worden printen en mobo’s gewassen ? misschien een foutje in het produktieproces…

overleg voor de zekerheid gewoon met Abit

Geen probleem, gewoon eerst de computer in elkaar zetten en 'm dan ff door een wasstraat laten gaan.
Daarna kun je veilig het stickertje verwijderen :wink:

(sorry het helpt niets, maar ik moest 't toch ff kwijt)

Kun je er misschien ff een plaatje van schieten en die hier posten, ik heb er nog nooit van gehoord maar wil het wel eens zien. Als ik het zie weet ik misschien ook wat het is!

Een socket 478 is een pentium 4 zeker?

Dat is idd een P4 bordje ja!

Enneuhh ik heb hier nog nooit van gehoord dussuh ook ik wil wel eens een pic zien!

yep socket478 is inderdaad een P4. ff een korte uitleg waarom geen amd? wel heel simple amd mag dan sneller zijn maar P4 is gewoon veel goedkoper. Inderdaad je leest het correct intel is goedkoper. Amd 1400Mhz + deftig moederbord + ram 512 MB(266Mhz) kost meer dan P4 1600Mhz + deftig moederbord + ram 512 Mb (133Mhz).
Rap gekozen dus. Momenteel draait hij (erg erg eruuuug snel) dus voor mij goed. Kan best zijn dat amd beter is, als je één hebt veel plezier ermee zal dat in ieder geval met men nieuwe pc ook hebben.
Ff terug naar de thread: momenteel draait ie zeer goed en heb het plakkertje laten hangen waar het hangt. Snap het niet goed maar ja het zal niet zo belangrijk zijn. Laat dit echter geen reden zijn om het niet te melden, ben wel nieuwschierig wat het doet en waarom de rare tekst op het stikkertje.

Zet es een footootje er van op online… ik ben wel benieuwd.

Misschien heb je wel een prototype , een uitwasbaar moederbord :slight_smile:

yep socket478 is inderdaad een P4. ff een korte uitleg waarom geen amd? wel heel simple amd mag dan sneller zijn maar P4 is gewoon veel goedkoper. Inderdaad je leest het correct intel is goedkoper. Amd 1400Mhz + deftig moederbord + ram 512 MB(266Mhz) kost meer dan P4 1600Mhz + deftig moederbord + ram 512 Mb (133Mhz).
Rap gekozen dus. Momenteel draait hij (erg erg eruuuug snel) dus voor mij goed. Kan best zijn dat amd beter is, als je één hebt veel plezier ermee zal dat in ieder geval met men nieuwe pc ook hebben.

Vreemd dat het goedkoper is (toevallig geheugen van je oude bak gehouden?)… maareuh ik snap het niet helemaal meer. Het (relatief) sterke punt van de P4 was de enorme bandbreedte naar het geheugen toe (400Mhz bus). Dit kon alleen door RDRAM bereikt worden. Tja… als je nu SDRAM erop prikt dan pak je hem net zijn sterke punt af!

Zover ik het begrepen heb is het inderdaad zo dat als je sdram geheugen bij een P4 gebruikt, je niet profiteerd van de snelheid van een P4.
Dit heeft toch in verschillende computer-bladen gestaan.
Alleen met rdram werkt een P4 zoals het moet…

bus van het moederbord werkt gewoon op 400Mhz maar met een speciale techniek (zal er is meer info voor opzoeken) kan het sdram geheugen gebruikt worden net zoals men het gebruikt bij rimm ram. Waarom wou niemand een P4 gewoon omdat rimm ram pokke duur is en men hetzelfde kan krijgen bij een athlon maar dan veel goedkoper.

Nou ik kan je vertellen dat ik in de hele beschrijving van dat moederbord niks gevonden heb wat ook maar een beetje lijkt op SP1 http://ftp2.abit.com.tw/download/manual/english/bl7.pdf
Heb er 2 fotootjes van gemaakt

http://home-5.12move.nl/~sh982252/Abit%20MB%20socket%20478(6PCI,%201AGP%20&%201CNR)%20ATX%20(BL7R))2.jpg

Misschien dat iemand anders wat vind ik heb in ieder geval niks kunnen vinden :rolleyes: wat duit op SP1 als nu niemand anders wat kan vinden zou je ze een E-mail kunnen sturen.

valt van zijn stoel

dat is de SPEAKER !!!

slaat zich voor zijn kop

stom dat ik daar niet eerder op kom

Remove seal over Speaker 1 (er zijn er niet meerdere maar in electronica land houdt men van nummeren , bijvoorbeeld condensator 1 tot en met condensator 148 , mocht er toch nog een speaker bij komen wordt dat automatisch speaker 2).

Blijkbaar gaat jou moederbord door een produktieproces heen waarbij het “gewassen” wordt. Dit kan stofvrij maken zijn met perslucht of echt daadwerkelijk water erover heen laten spoelen. Zo blijft er geen rotzooi achter. Aangezien de speaker een gaatje heeft , plakt men daar een leuk zegeltje op…en dat moeten die eikels dus ook weer verwijderen nadat het mobo door de wasstraat heen is geweest.

en DAT zijn ze dus vergeten… je kunt dat zegeltje gewoon voorzichtig lospeuteren , dan doet je interne speaker (bios piepjes) het opeens een stuk beter denk ik

hahahaha
wat een hoop ellende om een stom speakertje. Maar als ik het goed begrijp wordt dit speakertje alleen gebruikt voor bios piepjes??? Bedankt voor de vele reacties. ( nighthawk mercie voor de foto vond alleen piepkleine fototjes)

Bij een of ander pc-blad (ik denk dat het pc-active was) zat eens een reportage op cd over de productie van moederborden. Wel, ze worden wel degelijk gewassen op het einde. De meeste componenten op de toplayer worden gesoldeerd door een automaat. Ervoor spuiten ze een waslaag op het bord en na het solderen gaat het ding in bad om die laag te verwijderen. Die was ruik je goed als je een nieuw mobootje uitpakt.

P.S. Zelfs al is die P4 goedkoper dan is het nog geen vergelijk want hij is ook een stuk trager, daar zijn voldoende bewijzen van te vinden op de harware sites zoals toms harware of Anandtech;)

Originally posted by Robshoek
Zelfs al is die P4 goedkoper dan is het nog geen vergelijk want hij is ook een stuk trager, daar zijn voldoende bewijzen van te vinden op de harware sites zoals toms harware of Anandtech;)

Zou zeggen koop hem dan niet hé. Ben er zeer tevreden over