Sony 72 cm televisie kapot (groene lijnen)

Mijn ouders hebben een 72 cm Sony televisie die (al) na 3 jaar stuk is gegaan. Deze staat alweer een tijd in de slaapkamer en gisteren hadden wij het erover om deze misschien te laten repareren.

De TV heb destijds wel 2800 gulden gekost en ik vind het zonde om deze “zomaar” op straat te zetten, niet wetende wat het moet kosten om het te laten repareren. Alleen mijn ouders (pa is 75, moe is 68) hebben dat geld niet meer om überhaupt te kunnen denken aan een reparatie, natuurlijk wil ik ook wel een deel (of geheel) de reparatiekosten op me nemen, maarja, als een nieuwe tv misschien net zo veel kost als een reparatie…

Wat is er precies aan de hand : zodra je de TV aandoet, zie je horizontaal groene lijnen, deze verdwijnen niet, maar blijven stug op hun plaats, verder is het beeld nogal vaag en donker.

ook staat het beeld niet in het midden van het scherm en loopt “trechtervorm” aan even tekenen:

_-----------------
__---------------
_-----------------
-------------------

zoiets :stuck_out_tongue:

heeft er iemand misschien ervaring in het laten repareren (wat de kosten b.v. zijn) van een dergelijk defect?

alvast bedakt :slight_smile:

Repareren is niet goedkoper maar ik heb het idee dat er een flink magneet in de buurt van het elektronenkanon is geweest!

Tip: Koop een nieuwe!

ikzelf heb ook zoiets gehad maar dan met rode lijnen in het beeld en bij een philips tv. Hetgeen wat je wel kan doen is altijd informeren naar wat je mogelijkheden zijn. Want bij mij moest der een nieuw beeldbuis in maar omdat deze in een korte tijd stuk was bleek er bij philips een regling te zijn voor tvs die te snel stuk gaan en had ik een nieuw beeldbuis(tv ws ongeveer 1,5 jaar oud) voor 350,- exclusief inbouwkosten(totaal was ongeveer 600,- +halen en brengen).

In iedergeval ik zou toch even informeren met wat je mogelijkheden zijn.

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn Sharp-televisie, alleen had ik een rood scherm met nog rodere horizontale strepen op het scherm. (het staat niet in je post, maar je geluid doet het nog wel??)
Ik heb dit opgelost door de binnenkant van de tv ten eerste goed schoon en stofvrij te maken.
Waarschijnlijk is het een gebroken ‘soldeer-schakel’ (bij mij iig wel) op de printplaat die vast zit aan de achterkant van de beeldbuis (achter de ‘lamp’). Wat je kunt doen is dat deel voorzichtig losmaken en elk soldeerpuntje nog eens goed warm maken met een soldeertang zodat je (hopelijk) de kapotte schakel weer heb verbonden.
Wat je zeker niet moet doen is eerst laten repareren zonder dat je het zelf geprobeerd heb, want als je alles voorzichtig doet is de kans heel klein dat je de tv verder molt.
Succes, Buba

okie allemaal bedankt voor de genomen moeite :slight_smile:

ik ga het iid eens van de achterkant bekijken, al sloop ik meer dan dat ik repareer (normaal gesproken) maar goed, deze is toch al “stuk” dus zoveel heb ik niet te verliezen. Laat me niet vergeten de stekker uit de stopcontact te halen.

groet groet

Originally posted by SoulShower
[B]okie allemaal bedankt voor de genomen moeite :slight_smile:

ik ga het iid eens van de achterkant bekijken, al sloop ik meer dan dat ik repareer (normaal gesproken) maar goed, deze is toch al “stuk” dus zoveel heb ik niet te verliezen. Laat me niet vergeten de stekker uit de stopcontact te halen.

groet groet [/B]

Dan nog zo weinig delen aanraken met je vingers , want er kan nog steeds spanning opzitten (vooral op elco’s).

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

Dan nog zo weinig delen aanraken met je vingers , want er kan nog steeds spanning opzitten (vooral op elco’s). [/B]

achzo, goed dat je het zegt, kep idd wel eens een “nashockje” gehad met een dergelijk apparaat, of het leek zo (voelt alsof haren uit elkaar vallen rondom je hand) heel r(n)aar gevoel

thanx :slight_smile:

HEHE

Kan het helpen de tv aan te zetten en dan de stekker eruit te halen, zodat de elco’s ontladen ??? :confused: :confused:

niet weggooien dat kan altijd nog!!!

waar je ff naar moet kijken!!
achter op de beeldbuis, als je tv opschroefd zit een printplaatje daar gaan ook draden heen en ook drie de zelfde draden met elk een andre kleur de primaire kleuren vlak bij die draden op de print zitten 3 transistoren voor elk draadje 1 meet die maar eens door wedden dat er een stuk is soldeer er een nieuwe op en klaar hij doet het weer

Een vriend van me heeft een tv waarbij het beeld ook nie helemaal klopt:

het is geen breedbeeld tv, maar je ziet toch breedbeeld.

||||||||||||||||| <- dit is pikzwart

----------------- <- dit is het beeld

|||||||||||||||||

het lijkt wel of de fotoontjes verticaal niet genoeg worden afgebogen. :confused:

Misschien weet één van jullie hier een oplossing voor ???
Tnx

de stekker is er +/- 3 maanden uit geweest :slight_smile:

en pROM=STUK, ik zal eens rond vragen wie dat kan doormeten (ben niet zo een techneut) maar hopelijk is dat dan het probleem

vele malen dank! :slight_smile:

Originally posted by Buba
[B]Een vriend van me heeft een tv waarbij het beeld ook nie helemaal klopt:

het is geen breedbeeld tv, maar je ziet toch breedbeeld.

||||||||||||||||| <- dit is pikzwart

----------------- <- dit is het beeld

|||||||||||||||||

het lijkt wel of de fotoontjes verticaal niet genoeg worden afgebogen. :confused:

Misschien weet één van jullie hier een oplossing voor ???
Tnx [/B]

Op de afstandsbediening van mijn tv kan ik kiezen tussen het beeld dat jij beschrijft en een gewoon beeld.

misschien heeft ie gewoon op het verkeerde knopje gedrukt ofzo

Originally posted by Murphy23x
[B]
Op de afstandsbediening van mijn tv kan ik kiezen tussen het beeld dat jij beschrijft en een gewoon beeld.

misschien heeft ie gewoon op het verkeerde knopje gedrukt ofzo [/B]

Nee, die functie heeftie niet.